דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוכלים על הכביש 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 583   [ נצפה 6985 פעמים ]

רבים כבר נתקלו בתופעה תמוהה ונפלאה מבינתנו. בעודכם נוהגים להנאתכם בלם לפתע, ללא סיבה נראית לעין, הרכב שלפניכם ונהגו יצא ממנו תוך שהוא טוען שהסבתם נזק כבד לרכבו. זאת, כאשר אתם בטוחים ואפילו רואים כי לא פגעתם כלל ברכב או שהפגיעה היתה קלה ביותר. במקרה כזה רבים הסיכויים שנפלתם לידיו של נוכל מקצועי. בכתבה זו ננסה לסייע בידכם איך לא ליפול בפח ובאילו אמצעים עליכם לנקוט כדי לאל לשלם לאותו נוכל את מה שהוא דורש.

ונחזור לסיפור התאונה: נוכלים מקצועיים נוהגים בדרך כלל להגיש תביעה בבית-המשפט לתביעות קטנות, בדרך כלל על נזק של כמה אלפי שקלים.

למה בית-המשפט לתביעות קטנות? כי שם לא תוכלו בדרך כלל להיות מיוצגים על-ידי עורך-דין, הדיון ייסתיים ברוב המקרים לאחר ישיבה אחת בלבד ולא יתאפשר לכם להוכיח דבר ומחצית הדבר באשר לתאונה.

כאשר תעמדו מול השופט תעמוד גרסתו של הנוכל מול גרסתכם, והשופט ייאלץ לבחור בגרסה ההגיונית יותר. לאחר שתונח דעתו כי אכן קיים נזק לרכבו של התובע, ובמיוחד אם גם תודו שפגעתם ברכבו של התובע (פגיעה קלה ככל שתהיה) ייטה במרבית המקרים בית-המשפט להעדיף את גרסת התובע ולא את גרסתכם. לעיתים תמצאו עצמכם אף עומדים מול עד או שניים מצידו של התובע שהיו במקום התאונה וראו, מסיבה עלומה כלשהי, הרבה יותר ממה שאתם ראיתם (גם אם לעיתים לא זכור לכם שהיו שם כלל במועד התאונה).

תתפלאו, אבל יש אנשים שעושים כסף מעיסוקים שכאלה. הם למשל נוהגים לתבוע שוב ושוב על אותם נזקים או לגרום לתאונה של ממש ול"ניפוח" הוצאות התיקון (או הצעת התיקון). כדאי לזכור שבמקרים מסוימים נהנים אותם נוכלים, ישירות או בעקיפין, מסיוע של בעלי מוסכים.

מה לעשות?

מה ניתן לעשות במקרה כזה? ראשית כדאי לעשות מה שעושים בכל תאונה:

1. לא להודות לעולם באשמה (כולל בקשת סליחה, התנצלות, הצעת פיצוי וכו'). גם אם אין זו תמיד העמדה המוסרית הרי שבדרך כלל תהא זאת העמדה המשפטית. אם הודתם באחריותכם הפרתם את חובתכם על פי פוליסת הביטוח שלכם שלא להודות באשמה. לעומת זאת, אם הצד השני מודה באשמה או מתנצל נסו את מזלכם ובקשו להעלות הדברים על הכתב ואת חתימתו עליהם.

2. לרשום את פרטי האירוע בפרוטרוט. יש להקפיד על רישום פרטי פוליסת הביטוח של הרכב השני (כולל מספרה ותוקפה), מספר הרכב, סוג, דגם, צבע ושנת ייצור, הנהג ברכב השני בעליו ועדים לאירוע (כולל מספרי טלפון תעודת זהות, טלפון וכתובת), יש לרשום את מקום ושעת האירוע, כיצד אירע ולציין מהיכן הגיעו כלי-הרכב השונים, מה היו המרחקים ביניהם ופרטים נוספים רלוונטיים.

אם קיימים סימני בלימה על הכביש רצוי לרשום היכן בדיוק, אורכם, מרחקם מגלגלי כלי-הרכב וכיוונם. למותר להזכיר שאם יש ברשותכם מצלמה כדאי לתעד את כל האמור, ואם ברשותכם טייפ מנהלים כדאי לתעד את כל חילופי הדברים ביניכם לצד השני (זו אינה האזנת סתר). רישמו אם במקום הפגיעה האמיתי/הנטען מופיעים סימני צבע אחרים מצבעו המקורי - אם כן, פרטו אילו צבעים, היכן בדיוק מופיעים ומה אורך וצורת הכתמים.

3. לרשום את הנזק הנטען והנזק הנראה לעין. יש לרשום את טענות הצד השני באשר לנזקיו וכן לציין אם נראים על גבי הרכב סימנים לתאונות קודמות. יש לציין מהו בדיוק הנזק הנראה לעין, מיקומו, חומרתו וגודלו אך לדאוג שהמסמך לא יעבור לידי הצד השני.

4. אם הגיעו משטרה/אמבולנס למקום יש לרשום את פרטי הצוות, מספר הטלפון בו ניתן להשיגם ואת מספר ה"אירוע" שנרשם בדו"חות.

מכל מקום, אם קיבלתם את הרושם שמדובר בנוכל ניתן להציע להזמין משטרה למקום. אם צדקתם סביר שאותו נוכל יירתע מהרעיון מאחר שרישום משטרתי של מקרים קודמים כאלה עלול להדליק שם "נורה אדומה". כדאי להמתין ולראות מה יעשה לאחר מכן.

המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב