דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קוו וואדיס? מני מזוז 

מאת    [ 01/06/2007 ]

מילים במאמר: 1120   [ נצפה 3818 פעמים ]

לאן פניך מועדות - היועץ המשפטי לממשלה. המאבק בין שר המשפטים, פרופ' פרידמן לבין היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, עובר את הגבול בין ויכוח פרוצדורלי לויכוח עקרוני עם ארומה אישית.
ועדת האיתור - חייבת להציע מועמדים - ולא לקבוע אותם.

מאת: אברהם פכטר - עו"ד


היועץ המשפטי מצא לנכון לנצל את הבמה של כנס עורכי דין באילת, כדי להעביר ביקורת על שר המשפטים פרופ' פרידמן, בעניין מינוי פרקליט1 מדינה חדש. צודק עקרונית שר המשפטים שהיועץ המשפטי, בהיותו עובד מדינה, פקיד בכיר ועצמאי, ועומד בראש המערכת הביצועית של הזרוע - המשפטית עדיין כפוף למסגרת ההיררכית המוסדית - לאמור: שר המשפטים גבוה ובכיר מבחינה מנהלית מוסדית.
אז נכון, שהיועץ הוא עצמאי, לא נתון לכפיפות משפטית בהחלטותיו ושיקול דעתו, אך בהחלט שייך למסגרת המנהלית שבראשה עומד שר המשפטים. מכאן - שיכול היועץ להשמיע את דעתו, שהשגותיו ורעיונותיו בצורה חופשית, אך יש פגם חמור בתפיסתו שהוא יכול להעביר ביקורת פומבית על השר הממונה.
אילו היה היועץ אומר, שהוא מסתייג מהצעתו של פרופ' פרידמן לעניין שיטת המינוי והרכב של וועדת האיתור למציאת פרקליט המדינה, דיינו אבל לתקוף אותו חזיתית ולרמוז שהוא שליח הממשלה והפוליטיקאים ושיש לו אג'נדה לפגוע בשלטון החוק, כפי שהדבר הובן ופורש ע"י פרשנים ואנשי ציבור אינטרסנטיים - הוא דבר אחר, בעל פגם אתי.
ולגוף העניין, הצעת פרופ' פרידמן, לשינוי בוועדת האיתור לפרקליט המדינה, יש בה הגיון ובסיס רציונלי מנהלי מוסדי.
העובדה שהר מציע שוועדת האיתור לא תהיה וועדה ממנה אלא וועדה מציעה, לאמור: שמאתרת מועמדים מתאימים והשר והממשלה יחליטו, הוא הגיונית ומבוססת. שהרי פרקליט המדינה כשמו, עובד גם אם השר וגם עם הממשלה.
הצעת מועמד אחד ע,י הוועדה, היא למעשה רמז לשר שעליו לקבל את המועמד כמו שהוא, כלומר: להיות חותמת גומי. בחירה של מועמד נבחר, מתוך שלושה מועמדים כדרישת השר - הגיונית, רצינית ומאפשרת בחירה ראויה מתוך מועמדים ראויים. מה עוד שהדבר מצביע על בסיס רחב של מועמדים ראויים, המאפשר קידום ורצון לקידום של פרקליטים צעירים השואפים להגיע למשרה הרצינית.
צודק היועץ המשפטי לממשלה, שפרקליט המדינה, צריך להיות מינוי מקצועי טהור, שיעבוד בהרמוניה עם היועץ המשפטי לממשלה, אך הדבר עדיין לא פוסל את הבחירה המועדפת מתוך שלושה מועמדים ולא הכתבה של מועמד יחיד.
כדי לתת משקל לעמדתו של היועץ, מומלץ שהיועץ יוכל להביע את עמדתו לפני הבחירה הסופית ולהצביע על המועמד המועדף עליו.
באשר לנציג בוועדת האיתור, שופט עליון בדימוס שממונה ע"י נשיאת בית המשפט העליון, השופט ביניש, יש בכך משום פגם בעקרון של הפרדת הרשויות, שהרי פרקליט המדינה מעמיד או ממליץ על העמדת לדין ומופיע בפני בית המשפט העליון ושופטי הערכאות השונות.
שיתוף שופט עליון - בבחירה של נציג מערכת אכיפת החוק - שמופיע בפני שופטים או חותם על כתבי אישום המתבררים בפניהם אינו תקין ויש חשש לניגוד אינטרסים.
הערכתי, שהיועץ המשפטי לממשלה, סובל מ"שכרון גבהים", לאמור: שכרון הכוח, העובדה שבסמכותו להחליט על גורל שרים וממשלות טישטש את גבולות סמכויותיו, כוחו והמסגרת בה הוא פועל וצריך לתפקד.
ברצוני להזכיר, היועץ מני מזוז נבחר לתפקיד באותה שיטה ממש, אותה הוא מנסה לפסול לגבי פרלקיט המדינה. מזוז - נבחר מתוך שלושה מועמדים, כברירת מחדל או פשרה לאחר שמועמדתו של עו"ד אלי זוהר, מועמדו של השר דאז טומי לפיד נפלה בשל חשש לניגודי אינטרסים.
לאחר גמר פסטיבל הבחירה, בה הודגשו תכונותיו של מזוז, כישר, הגון, לא מזוהה פוליטית, עילוי משפטי וכו', החלה תקופת כהונתו עם מספר פליטות פה מביכות, שיצרו רושם של אדם לא בקי בהליכות הפוליטיקה והעיתונות, או כנאיבי ותמים מדי.
להזכיר, את פליטות הפה המיותרות, בכנס עורכי דין באילת לאחר מינויו בנושא "סרבני הגיוס", שם הכריז כי הוא מבין את מניעיהם ואפילו מסמפת אותם, אבל צריך להעניש אותם כמצוות החוק.
אמירה זו דומה, להבדיל, לאמירה של רוכבי האופנועים שהם שונאים לנסוע עם קסדה (אפשר להבין אותם ולסמפט אותם), אבל צריך להעניש אותם כמצוות החוק.
לא עבר זמן רב, ובכנס נוסף של עורכי דין בים המלח הצהיר כי יש לנהוג באיפוק מירבי ובזהירות גבוהה, בכל הנוגע לתגובות בקשר להסתה וסרבנות של הימין, מחשש לתגובת שרשרת לא רצויה שיכולות להיות הרסניות לחברה.
אולי יש טעם לדבריו, אך מאידך יש גם סכנה רבה שהרי אם לא עוצרים אפיק של נחל שנוצר עקב שיטפון במועד, האפיק יכול להיות מוקד להצפה רבתית - כך גם בהסתה, המרדה שלא נבלמת בזמן.
ודוגמא נוספת, מבית מדרשו של מזוז שעוררה סערה לשני הכיוונים, היתה בתשובתו לבג"צ בעניין העתירה של התנועה לאיכות השלטון, כנגד השר צחי הנגבי, שדרשו את פיטוריו המיידי, כשר בפרשת המינויים הפוליטיים.
היועץ מזוז השיב לבג"צ כי לדעתו על השר להתפטר מיידית ויתירה מכך, ראוי שלא יתמנה כשר לאחר הבחירות, שעמדו אז בפתח. הבעיה בעמדה זו היתה בכך שעדיין לא היה "שימוע" לצחי הנגבי, ולא היה ברור גורל כתב האישום ותוכנו המלא.
השר צחי הנגבי הודיע אז, שאין בכוונתו להתפטר, כי החוק לא מחייב זאת תוך קבלת גיבוי מאולמרט שכיהן כמ"מ ראש הממשלה.
צחי הנגבי התפטר לאחר שהוגש כתב האישום כמצוות פסיקת בג,צ בנושא זה, אך עמדתו של היועץ בטרם "שימוע" ובטרם גובש סופית כתב האישום, היתה מוקדמת, שגויה, ולמעשה "סינדלה" אותו לחוות דעת שלא יכול לסגת ממנה, וזה דבר שאסור שיקרה ליועץ המשפטי. אירוע דומה היה כאשר לפני מתן פסק הדין של השר רמון - קיים היועץ מסיבת עיתונאים, בה הגן בחירוף נפש על הגשת כתב האישום, דבר שהוא חמור ונוגד כל עקרון משפטי, לרבות כלל "הסוב-יודיצה".
בפרשת שרון ובניו הידוע גם כפרשת "האי היווני", החליט היועץ בניגוד לדעתה של פרקליטת המדינה דאז, הגב' ארבל לא להעמיד לדין את שרון.
החלטה שגררה תגובות נזעמות מחד, ותמיכה באומץ ליבו המשפטי ויושרו מאידך.
התמיכה הזו והתלהבות הראשונות, הפכו לתגובות זעם ממש, כאשר הועמד השר רמון לדין, בהחלטה, לדעתי, פזיזה ומחמירה מדי, אם נשווה אותה לאי היווני, שאמנם במישור אחר, אבל במהות השר רמון כשל בהתנהגות אתית, ציבורית, ושם היה צריך להישפט ולא בבית משפט. אמנם בפועל הוא הורשע בפסק דין, שנוי במחלוקת בין המשפטנים, בהכרעת דין חד צדדית, לא מנומקת, מבוססת ראייתית ומשפטית כהלכתה, דבר שתוקן ע"י השופטים בעונש.
באשר למאבק בין היועץ לפרופ' פרידמן, יש להניח שמדובר בספיח של "המלחמה הקרה" בין השר לנשיאת בית המשפט העליון, הגב' ביניש.
פרופ' פרידמן, מנסה לנענע ולטלטל את המערכת, לצמצם את גבולות סמכויותיו והתפשטותו של בית המשפט העליון, אשר בתקופת הנשיא פרופ' ברק, פלש לתחומים לא לו, התערב בנושאים ובתחומים שהם אינם שפיטים, כמו, מוסר, אמונה, דת, דגל באימפריאליזם שיפוטי ועקרון "הכל שפיט", תחומים שהשר שהתנגד להם גם בהיותו באקדמיה ועכשיו מנסה ליישמם.
במאמרי "קל לבקר - קשה לבצע" - הצבעתי על הקושי הזה שעכשיו אכן מתקיים במציאות. המאבק האחרון - הוא מיותר, מייגע ופוגע בשלטון החוק.

הערות לסיום:
א. בחירת היועץ המשפטי של הכנסת שעוגנה בחוק מיוחד - מיישמת את השיטה של הצעת 3 מועמדים, מהם ייבחר אחד לכהונה.

ב. פרקליט המדינה - הוא מ"מ היועץ המשפטי במקרים של נבצרות, של ניגודי אינטרסים, נסיעות לחו"ל ומחלה, כך שגם פרקליט המדינה, מדי פעם, מופיע מול הממשלה ומול שר המשפטים, ומכאן שגם בחירתו צריכה להיות דומה לזו של היועץ.

ג. בחירה של מועמד אחד מתוך 3 יכולה לנטרל גוון פוליטי, מבלי לפגוע בעצמאות המשפטית, כפי שהדבר הוכח בבחירתם של גדולי פרקליטי המדינה ב-40 השנים האחרונות, וכפי שמקובל ונהוג בעולם המערבי.


הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב