דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חדשנות - הדגמת ביצוע.לפי המצאת כיסא. 

מאת    [ 31/05/2007 ]

מילים במאמר: 1148   [ נצפה 6406 פעמים ]

חדשנות הינה מושג שגור ומוכר בקרב החוגים המקצועיים המתעסקים בהמצאה ובפיתוחים.למעשה, כל גוף גדול ומכל סוג (מסחרי, כלכלי, שיווקי או מכל סוג אחר) היה מתגאה, מרוצה ומפותח אל מעבר לגבולות תפקודו הקיים באמצעות שימוש מושכל ובריא בחשיבה המצאתית מכל סוג וסוג שאחד מתוצריה הינו חדשנות.

חדשנות עשוייה להיות מוגדרת בצורות שונות ובאופנים שונים אך הבה וננסה להבין בצורה הבסיסית ביותר מהי וכיצד ניתן לתופסה באופן הברור ביותר והיעיל ביותר. זה לא יהיה ממש קל אבל ננסה.

הדגמת תהליכי חדשנות וחשיבה המצאתית פשוטה - על כיסא.

לשם כך, ניקח חפץ רגיל - למשל כיסא. פשוט כיסא ותו לא. לכיסא ישנם ארבע רגליים ,חלקי עץ וצורה ספציפית המוכרת לכולנו. כמובן שנצטרך גם להגדיר את התקופה שבה אנו נמצאים כדי להבין ממה הוא עשוי : האם מפלסטיק או מעץ שהרי גם חומרי הבנייה כלולים במוצר הקרוי כיסא. מה עשוייה להיות חדשנות המופעלת על כיסא? התשובה הינה שמן הסתם חדשנות רבה ומשוכללת מאד. הכל תלוי מאיזו זוויות נרצה לתקוף את העניין ולהוסיף דברים/לשנות /או לנתח.

נוכל לבצע חדשנות שהיא למעשה "חידוש נוסף על הקיים" בדברים רבים ומגוונים הנוגעים לכיסא.החדשנות תהיה למעשה כל דבר הנוסף על השלד המוכר השירטוטי הנגלה של הכיסא הממוצע הרגיל הכולל צורה מוכרת (פיזית, טופוגרפית,טופולוגית). למשל,נוכל לבצע חדשנות הרכבתית-ייצורית - כלומר: בהליך הייצור ולייצרו בדרך אחרת. היינו,לא שינינו דבר בכיסא עצמו אלא רק בתהליך הייצור.

כצעד נוסף, נוכל וודאי לבצע גם חידושים כלשהם במיבנה שלו - חדשנות מיבנית אובייקטית - נוכל לחשוב על שינויים בצורות רגליו ,שכאן למעשה המדובר על הגבול הדק שבין חדשנות עיצובית לבין חדשנות פונקציונאלית שהרי הפונקציה תתחיל להתקיים בהתאם לתנאים הסביבתיים המקיפים את הכיסא. אם צורת הרגל תשפיע על השימוש בו (לדוגמה - צורת רגל שתקל על סידור כיסאות זה על גבי זה בערמה ) - הרי שיצרנו פיתרון לצורך המהווה תיפקוד שונה - ובכך נוצר לעיתים אף מוצר חדש. כגון: כיסאות יותר קלים לסידור ולערימה בערימה זה על גבי זה - היות וכולם נכנסים בנוחיות האחד לתוך מיבנה השני. (נקרא לזה חדשנות אובייקטים מתווכת לתוך חלקי אובייקט). כעת כשהשתנתה צורת רגלי הכיסא יוצא שכיסאות פסלטיק (כמו אלה של הגינות) יכולים "להכנס זה לתוך זה" בנוחות מושלמת.   

הבה נמשיך מעט יותר ונראה מה עוד נוכל לעשות.כעת נוכל להתקדם צעד פנימה אל תוך הקשר המדומיין (כי עדיין לא המצאנו את הדברים והם עוד לא בשימוש) של הכיסא- האדם היושב. מה למעשה ירצה האדם היושב על הכיסא מלבד תהליך המגע שבמקרה זה הינו הישיבה? - את זאת נוכל רק לדמיין בהתאם להבנתנו וכושרינו.לדוגמה, היו שמצאו בעבר,כפי שכולנו יודעים,את רעיון המישענת לנוחיות לגב,היו שמצאו את רעיון המשענות בצדדים למשענות ידיים.וככלל, ככל שנחקור נגלה במהלך ההיסטוריה את מלוא הדברים שהתווספו לכיסאות.בימינו - רבים קוראים לדבר הנקרא הקשר בין החפץ לאדם המשתמש בו "הנדסת אנוש" (ארגונומיה), או "חווית משתמש" (אולם על כך תובא הרחבה במקום אחר).

אם נבצע צעד חדשני לגבי הקשר אובייקט- מישטח נשיאה - הרי שנגלה את המצאת הפלסטיקים הקטנים לרגלי הכיסא ה"מולבשים" על כיסאות כדי שרגליהם לא יגעו ישירות בריצפה ושלא ישרטו אותה (חדשנות קיצית אובייקטית - מלשון "ב"קצה האובייקט").

ביצענו מספר פעולות של ניתוח שמובנות יחסית ושאינן בגבולות הבלתי אפשרי או הבלתי משוער.כל אדם בעל היגיון בריא ובעל תושיית ניתוח או אמביציה לכך יוכל לשער, לחשב, למצוא ולתכנן בעיני רוחו או על דף "משחקים רבים ונוספים עם הכיסא". אגב, בינתיים הוא יכול לשבת עליו ,או רק מפעם לפעם כדי להרגע.

למעשה,מבלי ששמנו לב,התקדמנו פה לנקודה קריטית בחדשנות. שמתם לב מה קרה פה? תוך כדי הדברים עצמם "העברתי אתכם בתודעה" למצב שתבינו האם תהליך החשיבה נוצר מתוך כך שאנו יושבים על הכיסא וחושבים ומרגישים דברים או למעשה - מבצעים את החדשנות מבלי שאנו במגע עם הכיסא. בואו נמשיך לרגע אל תוך הידע ונתקדם מעט ולפי רעיון זה בדיוק.

מפעם לפעם, אנו עשויים לשבת על הכיסא והדבר יכול להיקרא "מספר נקודות המגע המומחשות בעצם והמגע ההמצאתי הניתוחי עימו".

צורת ההתעסקות המחשבתית, הריגשית, החוויתית עם העצם,החפץ, היא זו אשר גם מסוגלת לקבוע את החדשנות שתיווצר.היות וחדשנות היא ה"משהו החדש הנוסף על הקיים" הרי שאותו המשהו מתחיל קודם כל בתוך הממציא ורק אח"כ מוצמד (בהתאם לרצון וליכולת) לחפץ עצמו. בהתאם לחווית נגיעת יחס המחדש באלמנטי הכיסא הרי שייקבע באופן מסויים גם סוג החדשנות.

שנשב לרגע לנוח ושנפסיק או שנמשיך? בינתיים תוכלו לתכנן כיסא שמגרד בראש לתהייה במקומכם.או במצח.אם לדוגמה תוך כדי תהליך הגירוד (דבר שעשוי לקרות בעתיד) חיישן של הכיסא יאתר את גלי מוחכם (דבר המצביע על מצב נפשי ונוחות- גלי אלפא,ביתא,דלתא) הרי שנוכל גם לתכנן כיסא עם חדשנות טכנולוגית.כיסא כזה עשוי לשנות את האלמנטים שבו בצורתו,במגעו אליכם,בגובהו,בתזוזותיו כדי להתאים עצמו למצבכם הנפשי, כלומר,נוכל גם להגיע לחדשנות טכנולוגית "מקושרת פסיכולוגיה"

הכיסא המסכן,לא מספיק ששימש אותנו לניסיונות,הוא עדיין עתיד לעבור דברים רבים ונוספים.בואו נאמר למשל שכיסא זה אמור לעבור ממקום למקום.בין אם המדובר על כיסא רגיל ששכנה מעוניינת שנעביר לצורך מסיבה שהיא עורכת ובין אם המדובר על כיסא שצריך לזוז ממקום למקום. מן הסתם אנו עוסקים כרגע בחדשנות ניוד אובייקט.לשם כך נוכל לבנות כיסא מתקפל בצורות שונות. כיום קיימים כיסאות כאלו לרוב. פעם,לא היו כאלה.

בואו נמשיך מעט גם לכיוון תזוזה אחר.כל זמן שהכיסא איננו כיסא נוח מושלם(חדשנות של העברת מיקום אובייקט : לים,לגינה) הרי שמטרתו עדיין לשרת את הנוחיות שלנו.כלומר,ניתן לבצע חדשנות מיקסום ייעוד: כיצד נעשה את הכיסא עוד יותר נוח. הדבר פשוט ביותר: נוכל לרפדו ,נוכל לרככו ולבצע כל דבר שישפר את המגע שלנו איתו.

כעת נעבור לחדשנות שימוש ממוקד ספציפי . לכולם ידוע שכיסא משמש לעיתים להרמת אדם כמספר פעמי שנות יום הולדתו.כאשר אנו מתעסקים לפי דוגמאת הכיסא בחדשנות שימוש ממוקד ספציפי , הרי שנוכל לטפל בהמצאת הכיסא כדי שיתאים להרמת האדם היושב עליו בצורה ספציפית וממוקדת. נוכל לעשות זאת על ידי הכנת הכיסא מראש למצב זה על ידי תוספות אחיזה בצדדיו (זהו עיצוב),או על ידי לדוגמה "קאונטר" ,כלומר,יחידת ספירה אוטומטית שתספור את מספר ניתוקיו מן הריצפה ועלייתו לאוויר.

מתוך נקודת התייחסות אחרת נוכל לבצע חדשנות קשר פעולה גילאי. למה הכוונה במקרה זה? הרי ידוע לכולם שלאנשים מבוגרים קשה יותר לשבת (הם מתיישבים לאיטם ובקושי רב יותר ואט ואט) ואילו לצעירים או תינוקות יש צרכים אחרים לגמרי בישיבתם על כיסא (גודלו,יכולת החזקתו אותם בביטחה וכן הלאה).התוספות שיתווספו לכיסא יהיו למעשה חדשנות קשר פעולה גילאי.במקרה זה לא בהכרח שינינו את מבנה הכיסא אלא רק בהתאם לכל מקרה ומקרה לגופו.עבור אדם מבוגר למשל,המגשש קודם כל בידיו המושטות לצדדיו ולאחור כדי לגעת תחילה במושב שעליו הוא מתכוון להתיישב - נוכל להוסיף מנגנון מצפצף במשענת הכיסא המוודא כי הכיסא אכן קיים מאחוריו ושציפצופיו יוגברו בהתאם להתקרבותו הממשית לכיסא. כדי שחלילה לא ייפול וירסק את עצמותיו בכל פעם שרק יתיישב ב"אוויר"ושכיסא אמיתי לא ממש יהיה מאחוריו ...

קשרי תוככיות בין אובייקט לפסיכואובייקטוראליות המשתמש. כאשר אדם מכל גיל ומכל מקצוע, באשר יהיה, משתמש בכיסא הרי שיש לו צרכים יומיומיים העשויים להיצמד מבחינת ציר הזמן לרגעי ישיבתו על הכיסא. נניח למשל שלאדם היושב על הכיסא ישנו צורך בריאותי כלשהו למדוד לחץ דם.לכן,במידה והאדם נוגע כרגע בגבו או משעין את ידו על משענת הרי שנוכל להוסיף לכיסא באופן הטיבעי ביותר את המיכשור שיגע בזרועותיו הנמצאות ממילא ברגעים הללו כמונחות ומוכנות טיבעית לבדיקה. של לחץ דם לדוגמא.

לחץ דם מחשבתי מסייע לביצוע חדשנות טובה ומקורית , וככל שזה עולה מצידו, וגם הבנת אופני ביצוע חדשנות ממוקדת בזוויות רבות יותר של הדברים, כך גם תוצרי החדשנות יהיו טובים יותר, מקיפים ומקצועיים יותר.      

 

ממציא, http://www.isk.co.il
כותב מקצועי (חבר ארגון הכותבים הישראלי)
נולדג'וויזר - מנתח ידע ומפתח ידע (מלומד עצמי)


התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב