דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדברת מזיקים ביולוגית 

מאת    [ 01/11/2010 ]

מילים במאמר: 579   [ נצפה 2460 פעמים ]

הדברת מזיקים ביולוגית

בשנים האחרונות עולה וגובר הצורך של החקלאות לשימוש באמצעי הדברת מזיקים טבעיים ונקיים מרעלים. הבעיה הגדולה ביותר, כשמדובר בהדברת מזיקים באמצעות רעלים, היא ספיגת הרעלים באדמה ובתוצרי החקלאות המודברים ובכך פגיעה בתוצרי החקלאות העכשוויים והעתידיים.

כמענה לצורך הזה פותחו שיטות הדברה טבעיות העושות שימוש באויבים הטבעיים של קבוצות המזיקים אותן רוצים להדביר. השימוש בהדברת מזיקים ביולוגית ממשיך לתפוס תאוצה גם היום, בעיקר בשל התפתחות המודעות לנושא, ובשל ההתפתחות הטכנולוגית בתחום.

הדברה ביולוגית טבעית ויזומה

יש להבדיל בין הדברת מזיקים ביולוגית טבעית להדברת מזיקים ביולוגית יזומה. הדברת מזיקים ביולוגית טבעית הינה חלק משרשרת המזון של הטבע, בה האויבים הטבעיים של קבוצת המזיקים משיגים שליטה עליה, ומחסלים אותה לגמרי. לעומת זאת, בהדברת מזיקים ביולוגית יזומה, המדביר או החקלאי משתילים אוכלוסיה של חרקים, חיות או עופות הידועים בתור קבוצה המסוכנת לקבוצת המזיקים, בכוונה תחילה להשמיד את קבוצת המזיקים.

שיטות הדברה ביולוגית

כיום ניתן לחלק את שיטות הדברת המזיקים העיקריים לשלוש. השיטה הראשונה דוגלת בחיזוק אוכלוסיית האויבים הטבעיים של קבוצת המזיקים בבית הגידול הטבעי שלה. חיזוק האוכלוסיה הקיימת נעשה על ידי תמרון ושינוי של תנאי השטח והסביבה הטבעית של המזיקים ושל קבוצת האויבים של המזיקים במטרה לחזק את האויבים.

בשיטה השנייה נעשה שימוש בתגבור חיצוני מכוון של אוכלוסיית האויבים הטבעיים של קבוצת המזיקים המאיימת על השטח החקלאי. התגבור של קבוצת האויבים הטבעיים נעשה באמצעות רכישה של כמויות חרקים או בעלי חיים מחברות המגדלות אותם למטרות הדברת מזיקים ביולוגית.

השיטה השלישית מתבצעת כאשר בסביבה הטבעית של המזיקים לא קיימים כלל אויבים טבעיים. במקרים אלו מתבצעת רכישה קבוצתית של אוכלוסייה בסיסית של הזן האויב של קבוצת המזיקים במטרה לבצע איקלום ואיכלוס של אוכלוסיית האויבים בשטח הנגוע. האקלום והאכלוס נעשה על ידי בניית אוכלוסיה בסיסית של החרקים, בעלי החיים או הצמחים המסוכנים לקבוצת המזיקים, ועידוד ההתפתחות הטבעית של אוכלוסיה זו.

חסרונות ההדברה הביולוגית

הסכנה העיקרית הטמונה בהדברת מזיקים ביולוגית היא הפיכתו של הזן המדביר לזן המזיק. הסכנה מתחזקת כשמייבאים זן של חיה מסוימת במטרה להדביר קבוצת חיידקים כלשהי מארץ אחרת. כשמדובר בחיה אקזוטית שאינה מכירה את המערכת האקולוגית הטבעית של האיזור המודבר ואת דרך ההשתלבות הטבעית בה, קיימת סכנת שגשוג וצמיחה מוגזמת של אוכלוסיית המדבירים, עד לכדי השתלטות על המערכת האקולוגית הטבעית של האזור. במקרים כאלה, הזן המדביר נלחם עם בעלי החיים והצמחים המקומיים על טריטוריות מחייה ועל המזון של הסביבה. במקרים אחרים, הזן הפולש מפר את האיזון הטבעי של המערכת האקולוגית על ידי הפרשת רעלים, או צייד של אוכלוסיות אחרות של בעלי חיים, חרקים או צמחים המהווים נדבך חשוב באיזון האקולוגי הטבעי של הסביבה הנגועה.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב