דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היזהרו משמאי הבית 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 1162   [ נצפה 4835 פעמים ]

קניתם רכב חדש? בקושי שנה וקצת על הכביש ועוד לא הספקתם ליהנות ממנו? הדבר הכי מרגיז שיכול לקרום לכם הוא נזק כתוצאה מתאונה. ליתר דיוק: כמעט הכי מרגיז. אתם עשויים להתרגז הרבה יותר כשתשמעו ששמאי חברת הביטוח מסרב לאשר לכם חלפים מקוריים במקום אלה שניזוקו, שבכך תפקע לכם אחריות

היצרן על הרכב ושחברת הביטוח בכלל מסרבת לאשר לכם השבת שכר-טרחתו של השמאי שלכם בנימוק שהוא "יקר מדי" לטעמה.

יום ללא מזל

יצאתם מהחניה ברכב החדש, כשלפתע שמעתם קול חבטה מבשר רעות. מבדיקה ראשונית שערכתם התברר כי מישהו טרח להכניס לכם פנימה חלק מהרכב שבלט יותר מדי החוצה לטעמו. החלפתם פרטים כמו שלימדו אתכם (לעולם לא להודות באחריות או להתנצל) ודיווחתם מייד לסוכן הביטוח. מכאן מתחילה מסכת ייסורים יותר או פחות גדולה - זה כבר עניין של מזל (שכבר ברור שאין לכם היום) ושל מעט ידע.

התיקון

כאשר רכבכם חדש או נמצא עדיין בתקופת האחריות שלו רצוי מאוד להקפיד לתקנו אך ורק במוסך מורשה מתאים, וזאת כדי שלא תפקע האחריות עליו טרם זמנה. גם לאחר שתמה האחריות לא מזיק להקפיד על תיקון הרכב במוסך מורשה מתאים. אותם מוסכים בקיאים בדרך כלל יותר ממוסכים אחרים בבעיות ובתיקון הדגמים השונים שהרי הם מתמחים אך ורק באותם דגמים. גם לא מזיק להראות שהרכב טופל תמיד במוסך מורשה כשמבקשים למכרו לבסוף.

משהובא הרכב למוסך יבדוק אותו שמאי של חברת הביטוח הידוע כ"שמאי בית". שמאי הבית הינם למעשה עובדים של חברת הביטוח, ולפיכך לעיתים עלול האינטרס שלהם להיות יותר לרצות את המבטחת, קרי: להפחית את גובה הנזק ועלות החלפים, ופחות לשמור על האובייקטיביות הנדרשת. כדאי לדעת שאתם זכאים לבדוק את הרכב על-ידי שמאי עצמאי מטעמכם וכי חברת הביטוח מחויבת להשיב לכם את עלותו בגבולות הסבירות, כמובן ובמידה ותתקבל חוות-דעתו לבסוף.

במקרים רבים תגלו כי חוות-דעת "שמאי-הבית" אינה מאשרת את כל רכיבי חוות-הדעת של השמאי שלכם, או כי בחוות-דעתו מופיעים רכיבים שאינם מקוריים אפילו שרכבכם חדש ומצוי עדיין בתקופת האחריות.

כתוצאה מכך תמציא לכם המבטחת המחאה על סכום נמוך מזה הנדרש על-ידכם. הטעות הגדולה ביותר שאתם עלולים לעשות היא לפדות את ההמחאה. אם תבדקו היטב את התנאים הנספחים לאותה המחאה תגלו שהפקדת ההמחאה לקבלת הסכום הנקוב בה מהווים ויתור מוחלט ומלא על כל תביעותיכם וטענותיכם כלפי המבטחת בגין נזקי התאונה.

דע את זכויותיך

כדאי לדעת מה הן זכויותיכם. ראשית, אם המבוטח חולק על דו"ח השמאי מטעם חברת הביטוח הוא רשאי לפנות לשמאי מטעמו, ובמקרה כזה המבוטח ישא בעלות עריכת חוות הדעת הנוספת. את חוות הדעת הנוספת יגיש המבוטח לחברת הביטוח. אם חברת הביטוח תקבל את האמור בחוות הדעת הנוספת ותשלם על פיה את תגמולי הביטוח, יהיה עליה לשאת בעלות עריכת חוות הדעת הנוספת. זוהי עמדתו של הממונה על הביטוח במשרד האוצר.

במקרים בהם לא מתקבלת חוות הדעת הנוספת על ידי חברת הביטוח, רשאי המבוטח, מלבד האפשרות לפנות לערכאות, לערער על דו"ח השמאי מטעם חברת הביטוח. במקרה כזה, על המבוטח להגיש את חוות הדעת מטעם חברת הביטוח ואת חוות-הדעת הנוספת להכרעת ועדת ערר מטעם משרד התחבורה.

בנוסף, יש לצרף תצלומי רכב מקוריים ומסמך, המפרט את ההבדלים בין שתי חוות-הדעת, לאגף הרכב ושרותי תחזוקה במשרד התחבורה. שתי חוות הדעת נבדקות באגף הרכב ושרותי תחזוקה, ואם נמצא כי אכן קיימים הבדלים ביניהן, מועבר העניין להכרעה בפני ועדת הערר.

במקרה כזה, לא יחתום המבוטח על כתב שחרור מתביעה כלפי חברת הביטוח, אך הוא יכול לבקש מחברת הביטוח לשקול את האפשרות לשלם לו בינתיים סכומים שאינם שנויים במחלוקת על פי חוות הדעת של השמאי מטעמה.

הנחיית הממונה על הביטוח היא כי אם המבטחת מצאה את הערכת הנזק שנערכה על ידי השמאי (מטעם המבוטח) כנכונה מבחינת כללי האתיקה שחלים על השמאים ומצאה את ההערכה כסבירה על פי שקולים מקצועיים - ענייניים והחליטה לשלם את מלוא הנזק שנקבע על ידי השמאי ואינה חולקת על דו"ח השמאות - היא אינה יכולה שלא לשלם את שכר הטרחה שמבקש השמאי ובלבד שהמבוטח מוכיח שהתשלום בוצע באמצעות חשבונית מס כדין.

אם השכר שנדרש על ידי שמאי הרכב הוא למעלה מן הסביר והמקובל לגבי השירות שניתן, לדעת המבטחת, היא רשאית לפנות בתלונה לוועדת האתיקה המקצועית של השמאים או להותיר ההכרעה לבית המשפט המוסמך.

במקרים בהם בוחרת חברת הביטוח לפצות את המבוטח בגין הנזק שנגרם לרכב בדרך של תשלום ערך הנזק או האובדן במזומן, רשאי המבוטח לתקן את רכבו בכל מוסך שיבחר. ואולם, זאת בכפוף לכך שטרם העברת הרכב שניזוק למוסך שנבחר על ידי המבוטח, נבדק הרכב על ידי שמאי מטעם חברת הביטוח שאישר את הנזקים והתיקונים הנדרשים כתוצאה מהתאונה ואת סכום תגמולי הביטוח שתשלם חברת הביטוח. המבוטח משלם ישירות למוסך את עלות התיקון, ומקבל בשלב מאוחר יותר את תגמולי הביטוח שאישרה חברת הביטוח.

כמו כן רשאית חברת הביטוח להפנות את מבוטחיה למוסכי הסדר, אך במקרים אלו היא חייבת להבהיר בפני המבוטח כי ההפניה הינה בגדר המלצה בלבד, שאינה מחייבת אותו. בדרך כלל, נותנות חברות הביטוח הנחה בסכום ההשתתפות העצמית למבוטח הפונה למוסך הסדר.

המבוטח לא משלם מכיסו את הוצאות התיקון. תשלום תגמולי הביטוח עבור התיקון נעשה ישירות למוסך ההסדר על ידי חברת הביטוח. כן ניתנת במרבית המקרים אחריות לתיקון שנעשה. מעבר לאמור לעיל מבטחת אינה יכולה לעשות דין לעצמה ולדחות תביעה לתשלום שכר טרחת שמאי כולל הוצאות.

רכב בתקופת האחריות

הוראות משרד התחבורה לשמאים בעניין רכב המצוי עדיין בתקופת האחריות הינן חד-משמעיות: חלפים לרכב שכזה יהיו חדשים ומקוריים בלבד. הוראות אלה סויגו במידת מה לאחר מכן כך שתחולתן על כלי-רכב שגילם עד שנתיים ימים ולעניין שמשות, פנסים וחלקי מזגן בהם ייעשה שימוש בחלקים זהים. כדאי לדעת שכאשר תקופת האחריות ארוכה אף יותר (ובמקרים רבים כך הוא) ניתן יהיה לדרוש חלפים מקוריים וחדשים עד לתום תקופת האחריות וגם עם חלפו שנתיים.

סביר יהיה שבית-המשפט יצדיק אתכם בעניין זה. כלומר, לא בכל מקום בו "שמאי הבית" מודיע לכם שעליכם להסתפק בחלפים שאינם מקוריים או שאינם חדשים עליכם לקבל קביעתו כ"תורה מסיני". זכרו כי שמאים אלה, מקצועיים ואמינים ככל שיהיו, מועסקים על-ידי חברת הביטוח ולא על-ידכם.

התביעה

אם התאונה אירעה באשמתו של אדם אחר תממן לכם חברת הביטוח במקרים רבים עורך-דין (בהתאם לסוג הפוליסה). כדאי לדעת כי לעיתים מאפשרות לכם תניות הפוליסה וחברת הביטוח לבחור עורך-דין משלכם ואינכם חייבים להסתפק בבחירת המבטחת אם זו אינה נראית לכם.

גם אם חברת הביטוח מעוניינת לחסוך לעצמה ניהול משפט, לא תמיד כדאי יהיה לכם לשלם את ההשתתפות העצמית הגבוהה. כאשר גובה הנזק מצדיק זאת כדאי תמיד להתייעץ עם עורך-דין שאינו קשור למבטחת לשם קבלת חוות-דעת מקצועית נוספת. כדאי לזכור כי כאשר נמנעת המבטחת מלשלם סכומים שאינם שנויים במחלוקת בתום-לב, רשאי בית-המשפט, על-פי חוק, לחייבה בריבית שנתית מיוחדת של עד כ-12% (נוסף לריבית המשפטית הרגילה - 4%) עבור אותו סכום.

במידה שסכום הנזק אינו מצדיק שכירת שירותיו של עורך-דין, תמיד קיימת האופציה לפנות לבית-המשפט לתביעות קטנות למיצוי זכויותיכם (לא תמיד האופציה האופטימלית - ראו הטור מהשבוע שעבר).

טיפ: שמרו תיעוד על כל הוצאה ונזק שנגרמו לכם בשל התאונה והתנהגות המבטחת ונציגיה (כגון נסיעות, אובדן הכנסה וביטול זמן). לכל אלה שמוצאים את עצמם נאבקים כנגד חברת הביטוח או עומדים לבטח את עצמם או את רכושם, מומלץ לקרוא בעיון את הטורים שפורסמו בעבר במדור זה והנוגעים לחברות הביטוח.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב