דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחקולוגיה: משחקי מחשב לגברים בלבד? 

מאת    [ 31/10/2010 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 3838 פעמים ]

אחד המיתוסים הרווחים בחברה בנושאי מגדר מוצא ביטוי מעניין בתחום משחקי המחשב. התפיסה הכללית גורסת כי גברים נהנים ממשחקי מחשב בעוד נשים מעדיפות להשקיע את זמנן בעיסוקים אחרים, הנתפסים "נשיים" יותר, כמו קניית בגדים ואיפור.  

תעשיית משחקי המחשב הפכה כבר מזמן לענף ענק, המגלגל מחזור של מיליארדי דולרים, אך האם רק גברים מממנים תעשייה זאת, ואם כן מדוע?

מאמר זה ינסה לסקור האם ומדוע נשים אינן תופסות חלק מרכזי ואקטיבי כצרכניות  משחקי מחשב באופן הקרוב ולו במקצת לגברים.

מגדר בעולם הוירטואלי: נשים ומחשבים - שילוב לא מנצח?

לפי עולם הדימויים הרווח בחברה, עולם המחשבים הוא ממלכה גברית בעוד שמקומן של נשים בעולם זה הוא שולי.  אין ספק כי קיימים הבדלי מגדר המביאים לשינויים בדפוסי צרכנות בין גברים לנשים, אך אולי יהיה נכון להעלות את השאלה האם נשים היו מגלות עניין רב יותר במשחקי מחשב, אם עולם התוכן של אלה לא היה מתעלם מצרכיהן באופן גורף, שכן כיום ההיצע לנשים בתחום זה הוא דל ביותר.

סיבה אפשרית אחת לכך שנשים נמנעות ממחשבים הוא חוסר עניין. התכנים בעולם המשחקים מיועדים רובם ככולם עבור גברים. עיצוב משחקי מחשב נעשה כאשר מול עיני המפתח עומדת דמותו של הגבר כצרכן הראשי והבלעדי של המשחק. באופן זה פיתוח ועיצוב משחקי מחשב מתבסס בצורה בלעדית על אפיונים גבריים. במצב הנוכחי, משחקי מחשב שנבנים על פי אפיונים גבריים, המתאפיינים למשל בשליטה, בתחרות ובאלימות, שולטים בשוק המשחקים בעוד שמשחקי מחשב המתבססים על אפיונים נשיים של חברתיות, תכנון ושיתוף פעולה כמעט ואינם קיימים .

כדי לעורר עניין  בקרב נשים קיים צורך להתאים משחקי מחשב השונים מאלה השואלים את תוכנם באופן בלעדי מעולם הדימויים הגברי. סביר להניח כי אם יפותחו יותר משחקים המתחשבים באפיוני מגדר נשיים הם יזכו ליתר הצלחה בקרב קהל זה. 

המצב כיום: עיצוב של משחקי מחשב נעשה בידי גברים עבור גברים

רוב המעצבים, המתכנתים והמפתחים בתחום המשחקולוגיה הם גברים צעירים העוסקים בעיצוב משחקי מחשב עבור גברים צעירים אחרים. התפיסה של הבדלי מגדר והמחשבה כי רק גברים מעוניינים לשחק במשחקי מחשב תורמות לא מעט למעגל המזין את עצמו בו קהל הצרכנים נותר על טהרת המין הגברי.

 אחת מהדרכים להביא לשינוי המיוחל היא  בהעלאת מודעות בקרב אלה העוסקים בעיצוב משחקי מחשב, ברובם גברים, לחשיבות של סוגיות מגדר.  הוכחה לכך כי נושאי מגדר כן יכולים לעלות לסדר היום בעולם המשחקים באה לידי ביטוי למשל בעיצוב דמויות נשיות חזקות כמו לארה קרופט, דמות נשית לוחמת בסדרת משחקים פופולארית בשם טומב ריידר שזכתה לתהודה עולמית. עם זאת, נראה כי הפיתרון הכי משמעותי בדרך לשינוי יגיע דרך כניסה של נשים לתחום המשחקולוגיה - תחום לימוד פיתוח ועיצוב משחקי מחשב.

משחקולוגיה - גם נשים יכולות לקחת חלק במשחק

משחקולוגיה הפך בשנים האחרונות לתחום לימודי רציני ומבוקש הנלמד אף במוסדות אקדמיים. לאחרונה תחום לימוד המשחקולוגיה הגיע אף לישראל.

נותר לשאול אם כן מי ידע  מה נשים רוצות טוב יותר מהנשים עצמן? כל עוד עולם עיצוב משחקי מחשב נשלט על ידי מתכנים, מנהלים ואנשי שיווק גברים, אין סיכוי רב לשינוי דרסטי ומהיר. עיצוב משחקי מחשב שיתבצע על-ידי מוחות נשיים יכול לעורר עניין בקרב נשים רבות יותר שיצטרפו למעגל הצרכנים. זאת תהיה פנייה לנתח שוק שכיום אינו מנוצל כלל ומהווה למעשה חצי מהאוכלוסייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב