דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטוחים קבוצתיים - נדרשת רפורמה דחופה [1] 

מאת    [ 29/10/2010 ]

מילים במאמר: 687   [ נצפה 4425 פעמים ]

 

 

חלק נכר מענף הביטוח מתבסס על ביטוחים קבוצתיים. בעקר אנו מוצאים ביטוחים אלו בתחום ביטוח הבריאות והסיעוד, אך גם בתחומי ביטוח אי כושר עבודה ,ביטוחי חיים וביטוחי תאונות אישיות. במקומות עבודה מסוימים  נהוגים גם הסדרי ביטוח רכב קבוצתיים [עובדי המדינה ] . סוג נוסף של הסדרי ביטוח קבוצתיים הם  הסדרי ביטוח  חיים של  רוכשי הדירות המחויבים לרכוש ביטוח כבטוחה נוספת לבנק.

  ביטוח קבוצתי הנו צורת ביטוח המאפשרת מתן כיסוי ביטוחי למספר גדול של אנשים תחת פוליסה אחת, בדרך כלל נהוג  בביטוח קבוצתי  תעריף זול יותר ביחס לביטוח הפרט, אם כי אין זה בהכרח כך. בתחום ביטוחי הדירות שנרכשו במשכנתא  וביטוח חיי הלווים קיימת בשוק  תחרות עזה וחברות ביטוח שלא זכו להיבחר על ידי הבנקים מתחרות באופן נמרץ על שוק זה ומציעות ביטוח בתנאים אטרקטיביים יותר מתנאי  הביטוח הקבוצתי.

 הסכם ביטוח קבוצתי נערך   בדרך כלל על ידי מעביד, או ועד עובדים,  או ועד מקצועי בשם ארגון מקצועי או, או ועדי גמלאים, או  על ידי גוף משווק כגון בנק ביחס לביטוחי לווים, וקופות החולים ביחס לביטוחי סיעוד ולאחרונה אף ביטוחי הבריאות.  הגופים האמורים הם הנושאים ונותנים על תנאי הביטוח, ומכונים בדרך כלל  בהסכם  "בעל הפוליסה". מעמדם ותפקידם מעוגן בדרך כלל בהסכם נפרד .

 בדרך כלל, לא תמיד, נערך ביטוח קבוצתי לכלל חברי הקבוצה ללא הליכי חיתום[או שנערך חיתום בדרך של הצהרה פשוטה] ומבלי שהמבוטחים נדרשים למלא הצעת ביטוח ולענות על שאלות. מצב זה מתאפשר על בסיס ההנחה כי חברי הקבוצה מהווים מדגם מקרי, בעל נתונים ידועים, כך שהמבטח יכול לצפות את הסיכון ולהעריכו מראש. כך למשל בביטוח חיים של קבוצת עובדים גדולה, שאינה חשופה לסיכונים מיוחדים ניתן להניח כי התפלגות התמותה תהיה זהה להתפלגות הכללית הידועה וכך ניתן להעריך ולתמחר הסיכון. 

הפרמיות בהסדרי ביטוח קבוצתי הן בדרך כלל זולות באופן משמעותי מהסדרי ביטוח פרט בשל כמה סיבות . ראשית גודל הקבוצה חוסך בהוצאות רבות הנלוות לרכישת ביטוח, כגון הוצאות  גבייה [בדרך כלל הגביה הנה בניכוי משכר המבוטח  או מגמלה אותה הוא מקבל]. שנית  קיים חיסכון משמעותי בעמלות סוכנות הביטוח בנוסף הסדר ביטוח קבוצתי, גם כאשר מדובר בביטוחים ארוכי טווח כמו ביטוח חיים וביטוח אי כושר עבודה וכן ביטוחי ריאות וסיעוד, נערך לתקופה מוגבלת בזמן כך שניתן כל מספר שנים להעריך את תוצאות תיק הביטוח ואת ניסיון התביעות ולעדכן בהתאם את דמי הביטוח. בביטוח פרט נקבעות הפרמיות מראש וכך המבטח נוטה לנקוב במחיר גבוה יותר על מנת להימנע מסיכון.

 הסדר ביטוח קבוצתי מתבסס על מצב מציאותי בו הגוף הנושא ונותן יכול להציע למבטח גישה נוחה וקלה לציבור המבוטחים הפוטנציאלי. גישה כזו הנה על ידי הרשאה לגביית דמי הביטוח באמצעות ניכוי ממשכורת המבוטחים וכן על ידי העמדת הכלים הארגוניים וסמכותו  של הגוף הנושא ונותן על תנאי ההסדר לרשות המבטח. קיימת גם אמונה, בדרך כלל מוצדקת,ש ל המבוטחים כי מקום העבודה או הארגון אליו הם משתייכים הנו בעל כושר מיקוח רב מהרבה מכושר המיקוח של הפרט ועל כן כדאי הרבה יותר להצטרף להסדר ביטוח קבוצתי.

 לעיתים קרובות ההצטרפות של חברי הקבוצה לביטוח הנה בדרך של ברירת מחדל. לאחר מסירת הודעה למבוטחים על הסדר הביטוח ניתנת האפשרות למי שאינו מעוניין בהסדר לעשות כן. הניסיון מלמד לרוב כי מעטים בוחרים לפרוש מן הקבוצה. כמו כן הוכח כי שיווק ביטוח על ידי גוף בעל סמכות, ללא חיתום, באופן שעל ידי התשלום בלבד רוכש המבוטח  את הפוליסה הנו שקול לעתים לביטוח קבוצתי . כך למשל רוכשים מדי שנה ,כ13,000 עורכי דין ביטוח אחריות מקצועית, פשוט על ידי תשלום שוברי תשלום .

 אין ספק כי לגוף הנשא ונותן בשם המבוטחים על תנאי הביטוח יש מעמד מיוחד. בידי גוף זה קיים נכס ממשי של מתן אפשרות גישה  נוחה לחברות הביטוח אל ציבור לקוחות פוטנציאלי גדול. ניתן היה לצפות כי על הנושאים ונותנים עבור המבוטחים יוטלו חובות נאמנות וחובות זהירות מיוחדות שכן אחריותם כלפי ציבור המבוטחים הנה רבה ביותר. למרבה ההפתעה נושא זה פרוץ לחלוטין ולא נמצא ביחס אליו הסדר חוקי.

  כך גם לא קיימים בחוק  הסדרים חיוניים המתחייבים מאופיו של הביטוח הקבוצתי. הטעם לכך נובע מהעובדה שהסדר הביטוח הקבוצתי זר לתפיסת הביטוח המסורתית וכך אין  אנו מוצאים כל התייחסות להסדרים אלו בחוק חוזה הביטוח. מצב דברים זה דורש שורה של רפורמות מרחיקות לכת וכיום אנו רואים כי אגף הפיקוח על הביטוח  במשרד האוצר החל לפעול בכיוון זה.

עו"ד משה גולדבלט עו"ד עצמאי העוסק בתחום נזקי גוף,רפואה ומשפט,רשלנות רפואית ,זכויות חולים ונכים.יו"ר הוועדה לזכויות החולה בלשכת עורכי הדין.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב