תיירות חינוכית אינה בהכרח טיול בתי ספר
תיירות חינוכית מכילה תחומי תיירות מגוונים ומרתקים הן בתיירות הפנים, בתיירות האידיאולוגית וכמובן גם בתחום התיירות הנכנסת. מארגני, מממני והוגי התיירות החינוכית נמנים אף על שוק תיירות הפרימיום – תיירות עסקית מעצם היותם ראשי ארגונים גדולים, בעלי ממון ואף אוליגרכים בעליי אידיאלים.
להלן מספר דוגמאות של תיירות חינוכית קלאסית:
- טיולי בתי ספר – לרוב עושים שימוש במדריכים בעלי תו תקן שאינם בהכרח מורי דרך (דבר המקומם עד מאוד את מורי הדרך ואת אגודת מורי הדרך), טיולים אלו הינם לרוב טיולי יום אחד לתלמידי הגנים והכיתות הנמוכות וטיולי בני יומיים שלושה המשולבים בלינת שטח כגון במתחם חאן השיירות לתלמידי כיתות גבוהות. טיולי בתי ספר חייבים להיות מתואמים אל מול חדר המצב במשרד החינוך, מאובטחים ומלווים בחובשים / מגישי עזרה ראשונה...
- טיולי תנועות נוער – טיולים של תנועות נוער כגון הצופים, הנוער העובד והלומד, המחנות העולים, בית"'ר, בני עקיבא ועוד תנועות. לרוב טיולים ומחנות בני יום עד יומיים הכוללים גם כן לינה בקמפינג – מאהל או אכסנייה.
- טיולי תגלית / מסע וכדומה – טיולים בעלי גוון אידיאולוגי ותוכנית עשירה ומקורית המפגישים בין נוער יהודי מכל רחבי העולם עם מדינת ישראל, אתריה, האוכלוסייה שלה ועוד. תיירות זו מאופיינת בקבוצות גדולות של נוער וסטודנטים מחו"ל המתארחות בארץ לתקופה של כ-10 ימים. טיולים אלו הינם נישה של התיירות החינוכית בתוך התיירות הנכנסת
ארגון טיול בתחום התיירות החינוכית הינו משימה מורכבת מעצם תפעול קבוצה גדולה יחסית, צעירה יחסית והכוללת תיאומים רבים ושילוב של מסלולים לא שגרתיים (ועל כן קיימת חשיבות מכרעת לקיום כיסוי ביטוחי הולם למפעילי התיירות החינוכית).
כפי שצוין בראשית הכתבה, מארגני התיירות החינוכית ובפרט אלו העומדים מאחורי פרויקטים עצומי מימדים כגון תגלית ומסע נמנים על חוג הלקוחות ה – VIP – הלקוחות העסקיים ברמה הגבוהה ביותר. מדובר לרוב באנשי עסקים רמי דרג מחו"ל, בכירים בקהילות היהודיות בצפון אמריקה, תורמים מארה"ב ושאר בעלי ממון עם רקע אידיאולוגי פרו ישראלי. כשאורחים מסוג זה מגיעים לביקור בארץ, יש לוודא כי הם זוכים לטיפול מקצועי ע"י חברת תיירות נכנסת המבינה תיירות עסקית, הבוחרת להם בקפידה את המלונות המתאימים ביותר, את מורה הדרך הטוב והקרוב אליהם ביותר מבחינה אידיאולוגית ושתצליח להפתיע גם אותם – המגיעים ארצה עשרות פעמים בשנה באתרים וברעיונות חדשים. הצלחת טיול פרטי של אנשים מסוג זה מהווה תמיד מנוף אדיר לצמיחת התיירות העסקית הממומנת על ידי אותם אנשים ממש בהיקפים של עשרות אלפי תיירים בשנה.
אהלן אולימפוס בע"מ - אילת (תיירות איזורית) - אור יהודה (תיירות פנים) תיירות עסקית, תיירות נכנסת, תיירות יוצאת פטרה קהיר