דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוות דעת מומחים בתביעות רשלנות רפואית 

מאת    [ 27/10/2010 ]

מילים במאמר: 798   [ נצפה 2569 פעמים ]

זה העיקר! בתביעת רשלנות רפואית, חוות דעת מומחה היא החלק החשוב ביותר בתביעה. מהי חוות דעת מומחה? מה תפקידה? האם רק התובע צריך להגיש חוות דעת?

לב ליבה של תביעת רשלנות רפואית הוא חוות הדעת של המומחה הרפואי שמגיש התובע, עם כתב תביעתו. היות שהמדובר בעניין רפואי, נזקק בית המשפט, לחוות דעת רפואית מקצועית, אשר תשכנעו כי התרחשה רשלנות רפואית, אשר גרמה לנזק לתובע.

חוות הדעת קובעת את קיומה של רשלנות רפואית ותעריך גם את אחוזי הנכות של התובע. כמו כן, על המומחה, בחוות הדעת, להסביר את קיומו של הקשר הסיבתי שבין המעשה הרשלני לבין הנזק של התובע. הוכחת הקשר הסיבתי היא חשובה ביותר בתביעת רשלנות רפואית, מדוע זה כך, נסביר בהמשך.

עלותה של חוות דעת מומחה היא גבוהה למדי משום שמספרם של הרופאים המוכנים לכתוב חוות דעת מומחה, אינו רב. הסיבה לכך ברורה, שהרי קביעה כי רופא אחר התרשל, פירושה, להעיד כנגד קולגה. למרות שמספרם של העדים המומחים אינו רב, מבין המומחים הקיימים, יש לפנות אך ורק לבכירים שבהם ולאלו, ברי ניסיון בכתיבת חוות דעת לבית המשפט.

בהקשר זה נדגיש כי לכל עורך דין של רשלנות רפואית, יש מאגר של מספר מומחים, איתם הוא עובד באופן שוטף ואשר הוכיחו עצמם כעדים מומחים, אשר דעתם אמינה על בית המשפט.

האם רק התובע מגיש חוות דעת מומחה? האם צריך להגיש רק חוות דעת אחת? מהם התנאים לקיומה של רשלנות רפואית?

להרחבה בנושא רשלנות רפואית ראה/י פורום רשלנות רפואית >>

מומחה מטעם בית המשפט

התובע בתביעת רשלנות רפואית, מוכרח להגיש לבית המשפט, חוות דעת של מומחה רפואי. הנתבע רשאי להגיש חוות דעת נגדית של מומחה רפואי טעמו, כאשר כל צד יכול לחקור את המומחה של הצד השני.

מטרתן של חוות הדעת היא לסייע לבית המשפט להכריע האם התנהגות הנתבע היא בגדר רשלנות רפואית, או אם לאו.

לעיתים, בית המשפט מתקשה להגיע להכרעה, כאשר לפניו עומדות שתי חוות דעת מנוגדות. על כן, הוא ממנה מומחה רפואי מטעם בית המשפט, אשר דעתו היא זו אשר תכריע את הכף בתביעה. הצדדים רשאים כמובן לחקור את המומחה מטעם בית המשפט אך מן הרגע שבו הוגשה חוות דעתו, נמחקות חוות הדעת שהגישו הצדדים.

במקרים רבים, כאשר בית המשפט מחליט למנות מומחה מטעמו,ישנה נכונות של הצדדים להגיע לפשרה, מפאת התובנה כי דעתו של בית המשפט, אינה נוטה למי מהם ואין לדעת מה תקבע דעת המומחה. כמו כן, חשוב לדעת כי הצדדים הם אלו הנושאים בעלות של מומחה בית המשפט.

הגשת מספר חוות דעת

חובתו של תובע בתביעת רשלנות רפואית, להגיש חוות דעת מטעמו. כאמור, לנתבע עומדת הזכות להגיש חוות דעת נגדית, אשר תטען כי התנהגות הנתבע לא הייתה רשלנית. כמו כן, רשאי בית המשפט למנות מומחה מטעם בית המשפט.

האם התובע צריך להגיש רק חוות דעת אחת?

במקרים בהם נפרשת התביעה על פני מספר תחומים רפואיים, יש לעיתים צורך בקבלת מספר חוות דעת. כאשר רשלנות רפואית גרמה לנתבע לנזקים מסוגים שונים, למשל, נזק אורתופדי ונזק נוירולוגי, הרי שיהיה צורך בשתי חוות דעת כדי להוכיח את אחוזי הנכות.

באופן טבעי, הגשת מספר חוות דעת, מעוררת דילמה אצל נפגעי רשלנות רפואית, מפאת העלות הכרוכה בכך, שהרי מומחה גובה עבור חוות דעת, לא פחות מ 5,000  ש"ח. אולם, יש לזכור כי ככל שהתביעה מבוססת יותר ומוכיחה את היקפו האמיתי של הנזק, כך סכום הפיצוי שיקבל הנפגע, ישקף באמת את הנזקים שנגרמו לו.

רשלנות רפואית – מתי?

ישנה נטייה לסבור כי כל טעות בשיקול דעת של גורם רפואי, נחשבת כרשלנות רפואית אך אין הדבר כך. לכל מקצוע יש סטנדרט עבודה שלו, במסגרתו, יכול בעל המקצוע, לטעות ולקבל החלטה שגויה, כאשר אין המדובר בהתנהגות רשלנית. זוהי גם תמונת המצב לגבי מקצוע הרפואה.

כל עוד פעל הרופא, ביחסיו עם המטופל, באופן סביר ועל פי נוהל העבודה המקובל, אין המדובר במקרה של רשלנות רפואית, אף אם טעות זו, גרמה לנתבע לנזק. כאשר חרגה התנהגותו של הרופא מסטנדרט העבודה הסביר, ייתכן ולפנינו מקרה של רשלנות רפואית. עוולת הרשלנות הרפואית מורכבת מארבעה אלמנטים:

1. חובת זהירות : קיומה של חובת זהירות היא הבסיס לעוולת הרשלנות. בהעדרה, התנהגות הנתבע, לא יכולה להיות בגדר רשלנות כלפי התובע. במקרה של רשלנות רפואית, קיימת חובת זהירות בין הרופא למטופליו.

2. הפרת חובת הזהירות : תנאי זה דורש כי התנהגות הגורם המטפל הייתה בגדר הפרה של
חובת הזהירות.

3. נזק : חובתו של התובע להוכיח קיומו של נזק לו גרמה ההתנהגות הרשלנית. הנזק צריך להיות ארוך טווח ומשמעותי. בכל מקרה אחר, אין כדאיות כלכלית בהגשת התביעה, לאור העלות הגבוהה של חוות הדעת.

4. קשר סיבתי בין המעשה לנזק: על התובע להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין מעשה הרשלנות לבין הנזק שנגרם לו, שהרי הנזק יכול היה להיגרם לתובע, בנסיבות אחרות. הנתבע ינסה להראות את קיומו של אירוע המנתק את הקשר הסיבתי.

חוות דעת מומחה היא המרכיב החשוב ביותר בתביעת רשלנות רפואית. כאשר נפגע רשלנות רפואית, פונה אל עורך דין להגשת התביעה, יפנהו עורך הדין למומחה רפואי אשר יכתוב חוות דעת לבית המשפט ויקבע את קיומה של רשלנות רפואית.

לקריאה נוספת: מידע חשוב לנפגעי רשלנות רפואית >>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב