דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מילון מושגים לנושא תמא 38 (חלק 1) תוכנית מתאר ארצית 

מאת    [ 25/10/2010 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 3370 פעמים ]

מילון מושגים לנושא תמ"א 38 (חלק 1)
הסבר בגובה העיניים על מושגים חיוניים לחיזוק בניין על פי תוכנית תוכנית מתאר ארצית 38 

תמ"א 38
ת
וכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. מרבית המבנים שנבנו בישראל לפני שנת 1980, אינם עומדים בתקן בטיחות במקרה של רעידת אדמה. תוכנית תמ"א 38 אושרה ונחתמה על ידי ממשלת ישראל בחודש אפריל 2005 במטרה לחזק מבנים אשר אינם עומדים בתקן רעידות אדמה. חיזוק המבנים על פי התוכנית, מתאפשר בתמורה לקבלת זכויות בניה ובתמורה זוכים דיירי המבנים לתוספות בנייה לרבות הוספת מעליות, מרפסות, ממ"דים ושדרוג המבנה (כל פרויקט לגופו), תוך קבלת הקלות מס ופטורים משמעותיים.

ועד תמ"א
בנין שדייריו הסכימו לחזק את המבנה על פי תוכנית תמ"א 38, בוחר ועד תמ"א אשר מרכז את הקשר עם היזם או הקבלן מול בעלי הדירות בבנין.כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר עבור הדיירים ולאיכות ביצוע גבוהה; מומלץ לנהל את פעילות ועד התמ"א בצמוד למפקח / מנהל פרויקט מטעם הדיירים בכדי שבקשות הדיירים, צרכיהם והדרישות הטכניות יבוצעו על ידי איש מקצועי ולא על ידי דייר שמתחיל להתוודע לתחום לראשונה בתהליך התמ"א.

מפקח מטעם הדיירים בפרויקט תמ"א 38
מפקח מטעם בעלי דירות במבנה שעומד לעבור חיזוק על פי תוכנית תמ"א, הוא איש מקצוע (מהנדס, הנדסאי או אדם בעל ניסיון מעשי מוכח בתחום הבניה וניהול פרויקטים) שתפקידו לנהל את הפרויקט מבחינה מקצועית.
* הוא אמון על ניהול משא ומתן עם קבלנים
* תיאום אנשי מקצוע
* קבלת חוות דעת הנדסיות לגבי חוזק המבנה
* ישיבה עם אדריכלים על תוכנית חיזוק המבנה ושדרוגו
* קבלת מפרטים מקבלנים ו- קבלני תמ"א
* קבלת הצעות מחיר (אם יש צורך)
* סיוע בבחירת חומרי גמר יחד עם הדיירים
תפקידו של המפקח / מנהל הפרויקט מטעם הדיירים, לוודא שהפרויקט מבוצע בסטנדרטים המוסכמים בחוזה, בלוחות הזמנים, בקצב כניסת קבלני המשנה וכן לוודא ששיפוץ המבנה מבוצע בתנאים האופטימליים כדי לשמור ככל שניתן על שגרת החיים בבניין במהלך השיפוץ.

ד"ר אפרים לאור
אל"מ (מיל) ד"ר אפרים לאור לשעבר יו"ר ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה, ראש המגמה לגיאוגרפיה של אזורי אסון באונ' חיפה ולשעבר יו"ר ועדת ההיגוי הממלכתית להיערכות לקראת רעידות אדמה. פועל להוריד את רמת הסיכון ואת מספר נפגעים במקרה של רעידת אדמה ואסון פתע רבי נפגעים אחרים. מומחה להתמודדות עם מצבי חירום קיצוניים (היחיד בארץ). חוזר ומתריע על צורך הכרחי להיערך נגד רעידת אדמה על ידי תמ"א 38 וחיזוק מבני ציבור כבתי ספר, כנגד רעידת אדמה קשה וקטלנית בישראל.

תקן 413 רעידת אדמה
תקן עמידות מבנים ברעידות אדמה.
תקן ישראלי 413 יצא בשנת 1998 והחליף נוסח משנת 1995 לעמידות מבנים ברעידות אדמה.
על פי תקן 413 , כל בניין חדש שנבנה לאחר שנת 1975 חייב לעמוד בדרישותיו חוזק חדשות מפני רעידות אדמה. בניינים שנבנו לאחר שנת 1975, חייבים לעבור חיזוק ( על פי תמ"א 38 ) כדי שיעמדו בדרישות התקן ולא יקרסו לחלוטין על יושביהם ברעש אדמה. התקן כולל חישובי עומסים בהם צריך בניין לעמוד כדי להציל חיים במקרה של רעידת אדמה. התייחסות התקן הינה לבתים משותפים ולא לבתים פרטיים או בניינים בני שתי קומות. Design Provisions For Earthquakes Resistance Of Structures

קומה חלשה
עשרות אלפי בנייני מגורים בישראל נבנו על קומת עמודים בשנות ה- 50, ה- 60 וה- 70, שלא על פי תקן עמידות ברעידת אדמה. בניה על עמודים נועדה לאפשר מעבר אוויר, מקום משחק לילדים וגם לצרכי חניה. סגנון האדריכלות אז קבע שככל שהעמודים בקומת העמודים דקים יותר, כך הבנין יפה יותר וכיום רעוע יותר ומסוכן במקרה של רעידת אדמה. אותם עמודים הם היום עקב אכילס של בנייני מגורים ובמקרה של רעש אדמה יגרמו לקריסת בניין המגורים.
כיום במסגרת תמ"א 38 ועל פי תקן 413 לרעידות אדמה, קיימות דרישות בטיחות מחמירות המקבילות למדינות מפותחות בעולם הגדול. כאשר מבוצע חיזוק על פי תמ"א 38, נעשים מספר סוגי חיזוקים במבנה המגורים בכלל ובמיוחד בקומה החלשה. מי שקובע ואחראי על חישוב סוג החיזוק והיקפו הוא מהנדס קונסטרוקציה. קונסטרוקטור המתמחה בחיזוק בתים נגד רעידת אדמה הוא שמוסמך לקבוע איזה שילוב של חיזוק מבנה יש לבצע בכל בנין מגורים על פי צרכיו : חיזוק קונסטרוקטיבי מקומי למניעת קריסה, הקשחת קירות בקומה החלשה - קומת העמודים, הקמת ממ"דים אחד מעל השני, קורות ועמודים מפלדה או מבטון מזוין, סגירה ומילוי של קומת עמודים, הקמת דירה בשטח העמודים, חיזוק היסודות ועוד.

עורך דין תמ"א 38 | יעוץ משפטי תמ"א 38 | תמ"א 38 | קבלן תמ"א 38 | בניין תמ"א 38 | חיזוק מבנים | בלוג תמ"א 38 | הוספת ממ"ד | 

יעל מרום מקדמת פרויקט תמ"א 38 בבנין המגורים שלה ברמת השרון וכותבת על התהליך עם המלצות, טיפים ומידע מהשטח בבלוג יעלי בדרך ל- תמ"א 38. מדריך (לא רשמי) לתמ"א 38הצטרפו לבלוג




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב