דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדילמה הנצחית של עורכי הדין- מה עדיף, משרד או חברה? 

מאת    [ 25/10/2010 ]

מילים במאמר: 965   [ נצפה 2780 פעמים ]

כחברת השמה מובילה בתחום גיוס והשמה של עורכי דין, פונים אלינו עורכי דין רבים המעוניינים לעבור מעבודה במשרד לעבודה במחלקה משפטית של חברה. מדובר הן בעורכי דין המגיעים ממשרדים גדולים ומובילים והן ממשרדים קטנים יותר ובלתי מוכרים, מרמת עורכי דין צעירים אשר סיימו זה עתה התמחות ועד לרמת עורכי דין בכירים/ שותפים.

על פי עו"ד ויויאן שלום, מנכ"לית A-One ומנהלת תחום השמת עו"ד, נראה כי המעבר ל- In House  הוא החלום הרטוב של מרבית עוה"ד כיום, בכל הנוגע להתפתחות הקריירה. נשאלת השאלה, האם המציאות תואמת את החלום? האם ייעוץ משפטי בחברה עדיף על עבודה במשרד עו"ד, ובאיזה שלב בקריירה המשפטית זה כדאי- אם בכלל?

 

למה עורכי דין רוצים לעבוד בחברה?

1. שעות עבודה
לרוב במשרדי עו"ד עובדים שעות רבות יותר מאשר בחברות. בעוד שבחלק מהחברות  השעות בד"כ מוגדרות מראש, ולרוב מסתיימות עד 19:00,   עו"ד במשרד יכול למצוא את עצמו לא פעם עובד עד שעות מאוחרות מאד (עו"ד ממחלקות מסחריות  של משרדים מכירים היטב את הלילות הלבנים בהם עובדים על עסקה 24 שעות ברצף).

2. לחץ עבודה -
קיימת תפיסה לפיה העבודה בייעוץ משפטי בתוך חברה מלחיצה פחות.

בעוד שבמשרדים מסוימים עו"ד אחד עובד על מספר עסקאות במקביל יחד עם שותפים שונים ומוטל עליו עומס רב ממספר גורמים במקביל, בחברה בתוך מערך הייעוץ המשפטי הכפיפות היא לרוב לאדם אחד ולרוב, חלק מעבודה מוצאת החוצה מהחברה אל משרדי עורכי הדין שמטפלים בחברה.

3. תנאים  –

עו"ד רבים נוטים לחשוב שחברות הן ארגונים חזקים ויציבים יותר ממשרדי עו"ד וכי רמות השכר בחברה והתנאים הנלווים לשכר טובים יותר ממשרד.

 

ומה בפועל?

במציאות, התשובה לשאלה מה עדיף היא מורכבת, ותלויה במספר גורמים:

1. התזמון. בתחילת הדרך המשפטית לא נמליץ על מעבר לחברה.

במשרד איכותי קיימת אפשרות רבה יותר להתמקצע, עורכי הדין חווים ומעורבים בסוגים שונים ומגוונים של עסקאות ולקוחות. עורך דין מקצועי יעבוד מספר שנים במשרד, לפחות בשנים הראשונות. לרוב, התפקידים שמציעים לעורכי דין צעירים בתוך חברות לא מקדמים אותם מקצועית כמו תפקידים במשרדים המיועדים לעורכי דין בעלי ותק זהה. 

2. סדרי העדיפויות. עורכי דין רבים מעדיפים לסיים את יום עבודתם בשעה סבירה המאפשרת להם להתפנות לעיסוקים נוספים אחרים . חשוב לציין שישנן חברות שבהן המחלקה המשפטית עובדת לא פחות קשה ממשרד עו"ד. שעות עבודה ארוכות, טיסות מרובות לחו"ל, עבודה מהבית כדי לסגור עסקה או לענות למיילים מחו"ל. כלומר, צריך לקחת בחשבון שעבודה בחברה לא בהכרח מבטיחה יום עבודה פחות אינטנסיבי.

3. שיקולי עניין. לרוב, עו"ד צעיר במשרד, לא יכול להשפיע על מהלכים משמעותיים שמתרחשים אצל לקוח (בניגוד לשותפים בכירים, שלעתים מספקים ללקוחות שלהם גם ליווי עסקי). עבודה בחברה מאפשרת חשיפה גם לפן העסקי/כלכלי של עסקאות, מעבר לפן המשפטי הטהור, והבנת מכלול הדברים שמניעים את הפעולות והעסקאות. בנוסף, כשעובדים בחברה נחשפים לסגנונות עבודה שונים וצורות חשיבה מגוונות של עובדים מתחומים שונים- ולא רק מהתחום המשפטי.

4. שכר -  ההשוואה בין שכר במשרד לשכר בחברה היא מורכבת. עו"ד במשרד גדול ומוביל מרוויח יותר מעו"ד בעל ותק זהה העובד בחברה גדולה כגון חברת ביטוח, בנק, חברות סלולר ותקשורת וכד'. לעומת זאת, עו"ד ממשרד קטן ופחות מוכר מרוויח שכר דומה לשכר בחברה גדולה ועשוי לשדרג את שכרו במעבר לחברה.  חשוב להדגיש כי על אף שהחברות הגדולות אינן משלמות את השכר הגבוה ביותר בשוק, שעות העבודה פחותות ומוגדרות מראש.  לעומת זאת , חברות הדורשות יכולת ניהול עצמאית של עסקאות ונכונות לטיסות מרובות לחו"ל, משלמות שכר גבוה יחסית + רכב ותנאים נלווים נוספים, ולרוב מתלוות לתנאים הללו גם שעות עבודה ארוכות.

 

 

אז במה כדאי לבחור?

כאמור, כל מקרה לגופו. צריך לקחת בחשבון את מכלול השיקולים לפני שמבצעים את הבחירה. לחלק מעוה"ד נמליץ להמשיך לעבוד במשרד עוד שנה שנתיים ולהתמקצע יותר לפני המעבר לחברה  ויהיו כאלה שנמליץ להם לעבור לחברה כבר בתחילת הקריירה משיקולים שונים שמתאימים לצרכים ולשאיפות המקצועיות העתידיות שלהם.  לעתים נכון מאד לחפש עבודה גם בחברות וגם במשרדים, להתראיין ולהחליט, ולא להתקבע מראש רק על אחד מהם, יכול להיות שתופתעו ממה שתגלו על עצמכם ועל מעסיקים בתהליך הזה.

בכל מקרה, עבור כל משרה נסו לברר כמה שיותר פרטים- גודל ומוניטין של החברה/משרד, דרישות התפקיד,יכולת להתקדם בתוך המחלקה המשפטית או בכלל בארגון לתפקידים שאינם משפטיים, ממשקים, תרבות ארגונית ועוד.

אנחנו ב-A-one נשמח ללוות, לסייע ולייעץ לכם על מנת שתעשו את ההחלטה הנכונה ביותר, לגבי כל התלבטות בנושא הקריירה המשפטית שלכם.

לאורה יצחק, אחראית פעילות אונליין בחברת ההשמה A-one Executive recruitment- חברת השמה לבכירים בתחומי המשפט, הכספים וניהול בכיר. אנו עוסקים בהשמת עו"ד, אנשי כספים ומנהלים בכירים במשרדים וחברות מובילים במשק. לצפייה במשרות הפתוחות היכנסו לאתרנו www.a-one.co.il.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב