דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי מקום מושבה של חברה זרה אירוע מס בישראל 

מאת    [ 24/10/2010 ]

מילים במאמר: 472   [ נצפה 2448 פעמים ]

לאחרונה פורסמה החלטה של רשויות המס בצרפת, לפיה שינוי סטאטוס התושבות הפיסקאלית (תושבות לצורך מס), של חברה לוקסמבורגית (שהינה חברת החזקות), והפיכתה לחברה תושבת צרפת אינו מקים אירוע מס לבעלי מניותיה הצרפתים. אירוע המס ידחה עד למכירת החברה לצד שלישי או לפירוקה בפועל. החלטה זו באה בהמשך לעמדת רשויות המס בצרפת, כפי שפורסמה בעבר באשר לסיטואציה הפוכה, קרי, כאשר חברה צרפתית מעתיקה את מקום מושבה הרשום למדינה אחרת שהינה חברה באיחוד האירופי - רשויות המס בצרפת לא יראו בכך אירוע מס בצרפת.

נציין כי במקומות רבים באירופה, כמו בישראל, מקום מושבה הפיסקאלי של החברה נקבע גם בהתאם למקום הניהול האפקטיבי או מקום מושב ההנהלה. כך, חברה יכולה "להגר" ממדינה אחת למדינה אחרת (לצורך מס, במקביל לרישום משפטי של החברה במדינה האחרת) . בעניין זה קיימים דיני מס מיוחדים ודירקטיבות באיחוד האירופי לפיהם לא יראו בשינוי מקום מושבה הפיסקאלי של חברה למדינה אחרת בתוך האיחוד כאירוע החייב במס בידי החברה ו/או בעלי מניותיה. מעבר לכך, קיימות מספר מדינות אירופאיות, כגון הולנד ולוקסמבורג, שאף מרחיקות לכת ומעניקות לחברה Step Up במדינת מושבה החדשה (קביעת עלות ויום רכישה חדשים לנכסי החברה בהתאם למועד שינוי התושבות).

סוגיה מעניינת העולה בהקשר זה היא במקרה של חברה נכדה תושבת חוץ המוחזקת על ידי תושבי ישראל בעקיפין, באמצעות חברה בת זרה: האם במקרה של שינוי תושבות של החברה הנכדה, ייווצר רווח הון "רעיוני", אשר יהווה "רווחים שלא שולמו" בידי החברה הבת ובהתאם, דיבידנד רעיוני בידי בעלי המניות הישראלים? סעיף 75ב(א)(12) לפקודה קובע כי סכום הרווחים שלא שולמו יחושב בהתאם לדיני המס החלים כהגדרתם בסעיף 5(5) לפקודה. במקרה שמדובר בחברה תושבת מדינה גומלת יחושבו סכומי הרווחים בהתאם לדיני המס של אותה מדינה גומלת. ניתן לתמוך בעמדה לפיה עצם שינוי מושבה של החברה הנכדה, לא יקיים אירוע מס בידי בעלי המניות הישראלים, ככל שהחברה הבת היא תושבת מדינה גומלת ושינוי התושבות לא הקים אירוע מס במדינת מושבה.

 

גם במקרה בו קיימת החזקה ישירה של תושבי ישראל בחברה זרה או בחברה "ישראלית" שמשנה את מקום התושבות שלה למדינה אחרת, ניתן יהיה לטעון כי אין בכך להקים אירוע מס בידי בעלי המניות הישראלים. "הגירה" של חברה ישראלית למדינה זרה מתקיימת כאשר חברה שהתאגדה בחו"ל והוגדרה כתושבת ישראל מכוח

 

שליטה וניהול מעבירה את מקום השליטה וניהול אל מחוץ לישראל, או כאשר חברה שהתאגדה בישראל נחשבת כחברה זרה מכוח שובר השוויון באמנה המכריע בהתאם למקום הניהול האפקטיבי. נזכיר כי במקרה של שינוי תושבות של חברה ישראלית, יחולו עליה הוראות סעיף 100א ("מס יציאה"), על חלופותיו.

 

   עו"ד אתי גורלי (הלמן)




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב