דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרציתם לדעת על חינוך דמוקרטי 

מאת    [ 24/10/2010 ]

מילים במאמר: 326   [ נצפה 7068 פעמים ]

חינוך דמוקרטי הינו זרם חדש יחסית בחינוך הפורמאלי, אשר יוצא מתוך נקודת הנחה הומניסטית אשר רואה בילד אדם שלם בזכות עצמו. כתוצאה מתפישה זו, הילד זכאי לזכויות אדם בסיסיות דוגמת חופש בחירה, שוויון בין ילדים למבוגרים וחופש למידה. לימודי חינוך דמוקרטי שמים את הדגש על דמוקרטיה פנימית בבית הספר, כלומר מתן זכות הכרעה לקהילת בית הספר בנוגע לאופן ניהול בית הספר.

החינוך הדמוקרטי זוכה לפופולאריות רבה בשנים האחרונות, וכיום מוסדות חינוך הפועלים על פי שיטה זו נמצאים ברוב מדינות העולם. עקרונות החינוך הדמוקרטי דומים, אך בשל האופי הייחודי של זרם זה, כל קהילה קובעת לעצמה את דרכי פעילותה, תוך שמירה על כבוד האדם וזכויותיו כמטרה עיקרית של בתי הספר. לימודי חינוך דמוקרטי מקנים למורים לעתיד כלים מקצועיים מתקדמים, הנחוצים לשם שמירה על עקרונות החינוך הדמוקרטי מחד, ושמירה על מסגרת לימודית איכותית ורצינית מצד שני.

תפקידו של המורה, על פי עקרונות החינוך הדמוקרטי, הוא טיפוח הדימוי העצמי של התלמיד, על מנת שיגשים את מטרותיו בצורה הטובה ביותר. מכללות חינוך דמוקרטי מעניקות הכשרה מקיפה לסטודנטים, על מנת שאלו יתרכזו בנקודות החוזק של התלמיד ויניחו יסודות עתידיים להתפתחות בריאה. גורם חשוב נוסף בחינוך הדמוקרטי הוא הקניית כלים לתלמידים, על מנת שאלו יהפכו למובילים חברתיים בתחומם, ויעצבו את המציאות בהתאם לתפישת עולמם.

חינוך דמוקרטי בישראל זוכה לפריחה רבה בשנים האחרונות, לאחר שהחל בשנות השמונים, ולעתים אף יש משלחות מבתי ספר אלטרנטיביים בחוץ לארץ אשר באים בכדי להתרשם מבתי ספר דמוקרטיים. תופעה חשובה נוספת היא הכרה של בתי הספר בשיטה הדמוקרטית על ידי מדינת ישראל, וצירופם לחינוך הממלכתי. עם זאת, מגמה זו עוברת שינויים מסוימים בשנים האחרונות, ומשרד החינוך מתנגד כיום להכרה בבתי ספר ייחודיים.

חינוך דמוקרטי מציב מספר מטרות, ובראש ובראשונה הובלת תהליכי שינוי ארגוניים, על ידי תהליכי דמוקרטיזיציה. מטרות נוספות של החינוך הדמוקרטי הן יצירת מודלים לשינוי חברתי וסביבתי על פי המודל הדמוקרטי, וכן הכשרה אנשים לפעילויות שינוי ויזמות. קורס חינוך דמוקרטי בדרך כלל סוקר מבחינה תיאורטית עקרונות אלה, וכולל גם פרויקט מעשי של הסטודנטים המאפשר לתרגל בצורה מעשית את הידע הנלמד.

 

אתר NERD חיפוש לימודים מספק מידע מעודכן ואובייקטיבי על מסלולי הלימוד בארץ, ומאפשר ליצור קשר בצורה ישירה עם כל מוסדות הלימוד בארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב