דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרפולוגיה ושרבוטים 

מאת    [ 27/05/2007 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 3644 פעמים ]

 

מהם שרבוטים? 

 

כולנו משרבטים באיזשהו שלב בחיינו. יש אנשים ששרבטו בגיל שנה וחצי כמה פעמים ולא עוד, ויש כאלה שמשרבטים כל יום. קיימים אין ספור שרבוטים המשתרעים על פני סוגים שונים, החל מחזרה על אותיות כתובות או מודפסות בטקסט, דרך קשקושים חסרי משמעות, ועד לציורים מורכבים -תלת מימדיים, שלפעמים משתרעים על פני עמודים שלמים ומושקעות בהן שעות רבות. הרבה שרבוטים ניתן למצוא אצל תלמידי תיכון ואצל סטודנטים. הם יושבים בכיתה, מקשיבים למורים ובעט או העפרון שלהם נודדים כאילו מעצמם על פני הניר משאירים את עקבותיהם... עקבות אלה הם כמו העקבות בחול בשביל הגשש המומחה. 

גשש יכול לספר לכם הרבה על מי שעבר בשטח לפניו וכן גם הגרפולוג הבוחן את כתב היד ואת השרבוטים.

תהליך השרבוט נעשה רק בחלקו באופן מודע. לא פעם קורה שהעט כאילו מתעורר לחיים מעצמו, וה"אמן" מוצא עצמו מופתע לנוכח התוצאות, כשהוא או היא קולטים איזו יצירה הצליחו להוציא מקצה העט.

האחד מתענג תוך כדי שרבוט, בעוד האחר לא שם לב לפעולת השרבוט, אלא עסוק לגמרי בדבר אחר. אנשים משרבטים במצבים שונים, למשל, בזמן שיחת טלפון, בהרצאה, תוך כדי כתיבת רשימות והערות, ואפילו תוך כדי חשיבה על נושא שאינו קשור לשרבוט עצמו.

 

 

 

שרבוטים בעיני הגרפולוגיה


השרבוט מוערך בצורה דומה  בה אנו מעריכים כתב יד בגרפולוגיה. נבחן את אותם הסימנים, כמו למשל, ההערכות על הדף, לחץ הכתיבה, מבנה הקו, תנועות, זוויות, עגלגלות, הפסקות, ומהירות.  עם זאת, השרבוט לא יכול להימדד לגמרי לפי אותם חוקים אותם אנו מיישמים על כתב היד. המרכיב הקרוב ביותר בין השרבוט וכתב היד הוא החתימה. בדיוק כמו שאין תקן לחתימה, כך אין תקן לשרבוטים. לכתוב אנחנו לומדים כבר בכיתה א': איפה להניח את העט על הנייר, איך לכתוב כל אות ואיזה רווחים להשאיר...

לא כן בחתימה או בשרבוטים, כאן כל אחד יכול ורשאי להניח את העט בכל מקום שיחפוץ ולהוציא מקצה העט או עיפרון כל "יצירה", ללא חוקים או כללים.

במובן מסוים, ניתן להשוות את פענוח השרבוט לפענוח חלומות במהלך טיפול פסיכולוגי. פענוח השרבוט אינו פשוט וצריך להתייחס אליו בצורה מוגבלת, אולם, יחד עם זאת, השרבוט יכול לתת לגרפולוג רמז המכוון לפרשנות עמוקה יותר, כשם שפענוח חלומות משמש את הפסיכולוג לשם קידום הטיפול והשיחות לכיוונים נוספים.

השרבוטים מכילים מערכת של סמלים, חלקם ברורים וברי התמודדות, אחרים מעורפלים ומוסתרים. שרבוט לבבות, לעיתים, יצביע על תקופה רומנטי, אקדחים וכלי נשק יכולים לגלות תוקפנות עצורה, סירות ומכוניות מצביעות על יצר נדודים, כמיהה לטייל או צורך בחופשה. המתמצאים במוסיקה יציירו תוים וסימנים ומפתחות סול מוסיקליים, ואילו אנשים השומרים על דיאטה לעיתים קרובות ישרבטו נושאים הקשורים לאוכל. ציור מחסומים  או סורגים לרוב מראה על תחושת מחנק.

השרבוט יכול לסייע לגרפולוג בפענוח אישיות האדם, או לחשוף תהליך שנוסה ע"י המשרבט; אולם, אין אפשרות לבצע ניתוח אישיות או אישיות רק על בסיס שרבוט. מאוד מומלץ להתייחס לדוגמת כתב היד ולהעמיק בבדיקת הרמזים אותם השרבוטים חושפים.

חנה קורן הינה גרפולוגית ומומחית להשוואת מסמכים. מוסמכת באגודות שונות באנגליה ובארצות הברית.
מתמנה לעיתם קרובות על ידי בתי המשפט בארץ ובעולם. בעלת מכון גרפולוגיה הראשון בארץ - נוסד בינואר 1976.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב