דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העצמת נשים- 10 תובנות מהפכניות 

מאת    [ 20/10/2010 ]

מילים במאמר: 1564   [ נצפה 5274 פעמים ]

העצמת נשים- 10 מחשבות מהפכניות

 

 

20 שנות פעילות בתחום העצמת נשים מאפשרות לי לעשות סיכום. סיכום ביניים. כי, העצמת נשים, כמו עיצוב, כמו אמנות, כמו כל יצירה שמקורה בתחושת שליחות מהולה באג'נדה ערכית, לעולם לא מסתיימת, גם לא, אם בעליה החליט על שינוי כיוון מקצועי.

 

1. הללויה, עולה מפלס המתגרשות בארצות ערב    

אתמול קראתי כתבה במוסף של ידיעות אחרונות, בה נאמר שתופעת הגירושין הגיעה בענק לארצות ערב. יותר ויותר נשים מוסלמיות יוזמות אחת מן הפעולות הבאות:

  1. נישואים פיקטיביים עם פועלים זרים המגיעים לעבודה בארצות ערב, המקנים להם יחסי מין, ילדים אם ירצו, שיישארו בחזקתן והרבה שקט נפשי מהחברה הפרימיטיבית, בתוכה הן חיות, המציבה את האישה כחפץ שמיש לרשות הגבר בביתו.
  2. גירושין מבעל  לו נישאו, בשל שתלטנות, דיכוי ואלימות, שלו ושל משפחתו כלפיה.
  3. חוסר רצון מובהק מלווה באמירה בוטה וברורה נגד נישואים כעיקרון מוביל בחיים. 

 

2. תגלית של קולגה- במדינות רבות עדיין אין לנשים בכלל מעמד

חברה וקולגה, שבילתה בשנה האחרונה בפעילות במדינות מתפתחות, שכללה הרצאות וסדנאות בנושא קידום נשים, חזרה מ ז ו ע ז ת. מה שזעזע אותה היה מעמד האישה, או ליתר דיוק ההיעדר המובהק של זה. בעוד, כאן בישראל מושקעים מאות מיליונים בהעצמת נשים (חלק מזערי מאד של הנשים...), שם נשים לא קיימות, מעבר להיותן אובייקט, חפץ, מכוסה מכף רגל ועד ראש, כולל ראש- עומד לדיספוזיציה של הגבר, שליט העל הכל יכול בביתו ומחוצה לו.

ואני אומרת, הציצו החוצה, לדירה הסמוכה, לבית השכן, לשכונה שמעבר, גם שם חיות בלי כיף, נשים חסרות מעמד, חסרות שליטה, חסרות חופש, חסרות דעה, עם בעלים ומשפחות מדכאות, משתלטות ומסרסות. גם כאן.

 

3. מסקנה אישית: במקום שיש טרור- יש כסף לגברים

ככל שהמשפחה, השכונה, העיר והמדינה דמוקרטיות יותר, כך יש פערים קטנים יותר בין ההון שלו להון שלה. בין הקפיטל המצוי בחזקת הגברים, לבין ההון המצוי בחזקת הנשים. ולהיפך, ככל שהסביבה והחברה יותר פרימיטיביות, כך גדלים הפערים בין המינים, גדלים הפערים בין החופש, המעמד, ההון של כל אחד מהמינים, עד כדי מזעור ואפוס מעמד הנשים. הכל מתחיל והכל נגמר בכסף. זה שיש לו ואינו מחלקו עם האישה, וזו שאין לה והיא תלויה ברצונו ובמטרותיו של בעל המאה. ובעל המאה, גם בתורה, גם באגדה ובעיקר בחיים, הוא בעל הדעה. במקום שיש טרור יש הרבה דעה והרבה מאה לגברים. משמע- לנשים בחברות אלו אין קיום. לא באמת, אלא אם תרצו לומר שבישול, ניקיונות, המתנה לשליט ולסיפוק צרכיו ובין לבין לידה סדרתית של ילדים- זו מטרה, זו מהות חיים. אלו חיים. במקום שיש טרור בחוץ, יש גברים שעושים טרור בפנים לנשים וילדים.                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

4. תובנה ישנה שלי: עצמאות כלכלית מרחיקה נשים מהצורך בגבר

העצמת נשים במהותה, (מעבר לאיצטלא ה"עוסית" הרחמנית- חומלת- הורסת, המדברת על שלמות המשפחה, יצירת קשר ודיאלוג אחר ממקום של שוויון בין האישה והגבר בתא המשפחתי) משמעה יצירת כוח בידי האישה: כוח פנימי וכוח חיצוני. הראשון יוצר את השני, השני מחזק ומעצים לאין ערוך את הראשון.

העצמת נשים מקצועית,  מחזקת את העצמאות הכלכלית בערך עליון אצל האישה. ממש כמו הערך הזה אצל הגבר. כי אישה, שהיא עצמאית כלכלית איננה זקוקה נואשות לגבר כדי שיפרנס אותה, גם לא כדי שיממן את חלומותיה, תוכניותיה, חייה, תענוגותיה.

היא יכולה לשלם על כל אלה ב ע צ מ ה. סדר העדיפות שלה משתנה, תהליך קבלת ההחלטות שלה משתנה, בחירותיה משתנות, חייה משתנים. היא חושבת לוגית- כלכלית ולא רגשית- סהרורית. היא חושבת כמו גבר. מחליטה כמו גבר. בוחרת כמו גבר. היא עצמאית. נשים עצמאיות לא זקוקות לגברים. הן אולי רוצות לעיתים אחד או שניים, אבל לא זקוקות. וזה בדיוק, מה שמפחיד את העולם, מה שמפחיד את המין הגברי, ובצדק מבחינתו.  השליט עומד לאבד את בכורתו. את מעמדו. כי- עצמאות כלכלית מרחיקה נשים מהצורך בגבר, ונשים עצמאיות כלכלית מחפשות, כמו גברים, את ההצלחה הבאה. והגבר, אם יועיל כפרטנר עסקי יתקבל בברכה.

 

5. ותובנה עוד יותר ישנה שלי: בשביל ילדים לא צריך להתחתן

בגלל ערוצי המשפחה האלטרנטיביים, קרי הפריות, פונדקאות, אימוץ, יחסי מין מזדמנים ועוד, איבדו הגברים את בכותרם כמייסדים בלעדיים ושותפים הכרחיים להקמת משפחה. אם נשים מוסלמיות בארצות ערב אמצו את הפטנט הזה, הרי שנשים מערביות חיות על פיו מזמן. פעם, להיות גרושה- היה קללה, היום- להיות גרושה משמעו אישה חופשייה. פעם, להיות חד- הורית היה על גבול הפשע הכי נחות,היום- אלו הווחאד- הוריות, שנהנות ממקום של בחירה מהטוב בשני העולמות: מחד-ילדים,מנגד- ללא בעל על הראש ועצמאות וחופש לכל אורך הדרך.

 

6.      השורה התחתונה: מטרתהעצמת נשים- ליצור אישה שרוצה אך לא צריכה גבר!

ביום שבו נסיר את הרעלה מעל הכרתנו, כל העוסקות בקידום נשים, ונהיה מסוגלות לומר את האמת, לקרוא לדבר בשמו, זה יהיה היום שבו יתחיל לחול שינוי במעמד הנשים בעולם. כאשר,רב העוסקות בקידום הן "עוסיות" במהות ובהשכלה ובנשמה, השינוי מאחר לבוא. כי שינוי מטבעו הוא מעבר חד מפה לשם, לא פשרה מגמתית כדי ליצור מראית עין של שינוי ולהשביע את רצון מקבלי ההחלטות. אישית, אני גאה באלפי  נשים בישראל וגם בעולם, מהלכות יום,כל אחת במחוזה, עצמאיות, מחליטות לבד,חושבות לוגית, עלות הון משל עצמן, שאינן זקוקות לאיש בכדי להתקיים, וכן בוחרות מרצון, מדעת, משליטה מלאה את השותפים למסע החיים. מרצון! לא מצורך או הזדקקות. 

 

7.      מחשבה שנייה לגבי ילדים וזוגיות: השקעה של 20 שנים ללא תמורה- השקעה כושלת

ממוצע ההשקעה של גבר בקריירה- 20 שנים.

ממוצע ההשקעה של אישה במשפחה- 20 שנים.

ממוצע התשואה של ההשקעה בקריירה- פנסיה, קרן השתלמת ביטוח מנהלים, רכב, בונוסים, משכורות ממוצע התשואה של ההשקעה של אישה במשפחה- לרב, תתגלה בשיחות נפש עם חברות ותיראה ותישמע כך: אכזבה, חוסר התייחסות, היעדר תשומת לב, היעדר הערכה, תסכול. על כסף, תנאים, הטבות, קרנות, בונוסים- אין מה לדבר. במקרה והאישה היקרה שלנו השקיעה  במשפחה ולא בעבודה או בקריירה משלה והנישואים עלו על שרטון מכל סיבה שהיא- מעמדה אחרי יהיה בדרך כלל גרוע יותר ממעמדה לפני. לפני הגירושין ולעיתים אף מלפני הנישואין עצמם.

אז, אם זוגיות וילדים הם השקעה, כדאי שיתוכננו וייבדקו כל האופציות לפני, וייוצרו כל העוגנים ומקדמי בבטיחות והביטחון, כדי שההשקעה לא תהא כושלת.

 

8.      מסקנת העל מהיחסים בין המינים: טיפוח האחר (הגבר) מונע פיתוח של האישה

כל אישה שהכרתי שלצידה עמד או ישב גבר מצליח, אמרה את המשפט הבא: "אני בניתי אותו". חלק מהגברים הסכימו- "לא הייתי יכול בלעדיה", היה המשפט השכיח. באמת? למה התכוון כל אחד מהצדדים?.

ואם זה כך, מדוע בהסכמי הגירושים לא קיבלה כל אחת מחצית משווי ערך המניה שפיתחה משך עשורים?... וחמור מכך, אם אכן השווי שלו הוא ההשקעה שלך, למה הן מפחדות להתגרש?.

מסקנת העל הבלתי נמנעת מסגאת ההחלטה הכלל עולמית של רב הנשים להשקיע בפיתוח הקריירה שלו במקום בשל עצמן היא אחת: טיפוח האחר (הגבר) מונע פיתוח של האישה. למה? כי המצברים מוגבלים. גם אלו של היקום וגם אלו של האישה. וכל החלטה על השקעה באחר , באה תמיד על חשבון ההשקעה של הנשים בעצמן. וכאן, עובד שעות נוספות, קשר השתיקה. של שני הצדדים. הכל, כדי שהסדר העולמי יישאר על כנו.

 

9.      והשורה הכי הכי תחתונה במשוואה: העולם לא משתנה- נשים כן!

ביום בו נפגמת הראייה שלי, והכל נראה מעורפל- מעורטל, אני אומרת לעצמי "וואא, איך שהעולם השתנה...". ואז, כמו במטה קסם, צלילות הראייה חוזרת אלי ואני מבינה, שלא העולם השתנה אלא אני. רק אני. ואת. והיא. והן. מעט מידי. לאט מידי. הרב (הנשי) נשאר כשהיה. דומם. מפחד. משותק. חולם על ומפחד מ...העולם לא באמת משתנה, ואם כן, אז רק בקצוות של הקצוות של הקצוות של הקצוות הכי רחוקים.

 

10. מודל החדש: אישה מצליחה= אישה שיש לה כסף משלה וילדים משלה.

השורה הכי תחתונה של הטקסט הרדיקאלי- מהפכני- קיצוני הזה (לא בעיני, בטח בעיני חלק מהקוראות ובודאי שבעיני רב הקוראים) היא  שמודל האישה החדשה מושתת על-

·         ערכים שונים מהקיימים אצל נשים

·         לוגיקה אחרת מהקיימת אצל נשים

·         סדר עדיפויות אחר מהקיים אצל נשים

·         תפיסת עולם אחרת מהקיימת אצל נשים כיום.

 

בעוד שכיום- ביחד, נתינה, תלות בחסות ערך המשפחה, מוקד שליטה חיצוני והנאה מהאחר- הן המילים המובילות, מודל האישה החדשה מושתת על מערכת קודים שונה: חופש, עצמאות, כסף משלך, סיפוק עצמי, מוקד שליטה פנימי- הן מילות המפתח. מילות מפתח שמייצרות פתח לעולם רחב, חדש, מופלא ומשופע באפשרויות. 

 

אז, לסיכום 2 עשורים של פעילות לקידום נשים, שכללה אלפי משתתפות, במאות קורסים, מאות מאמרים ב- 3 שפות, עשרות מחקרים, מאות במות, הרי לכן 10 תובנות המפתח לקידום נשים בארץ ובעולם:

 

  1. הללויה, עולה מפלס המתגרשות בארצות ערב
  2. תגלית של קולגה- במדינות רבות עדיין אין לנשים בכלל מעמד
  3. מסקנה אישית: במקום שיש טרור- יש כסף לגברים
  4. תובנה ישנה שלי: עצמאות כלכלית מרחיקה נשים מהצורך בגבר
  5. ותובנה עוד יותר ישנה שלי: בשביל ילדים לא צריך להתחתן
  6. השורה התחתונה: מטרת העצמת נשים- ליצור אישה שלא צריכה גבר!
  7. מחשבה שנייה לגבי ילדים וזוגיות: השקעה של 20 שנים ללא תמורה- השקעה כושלת
  8. מסקנת העל מהיחסים בין המינים: טיפוח האחר (הגבר) מונע פיתוח של האישה
  9. והשורה הכי הכי תחתונה במשוואה: העולם לא משתנה- נשים כן!
  10. מודל החדש: אישה מצליחה= אישה שיש לה כסף משלה וילדים משלה.

  

 

איפה את במשוואה? ואיפה אתה?

שירית בן- ישראל יועצת אסטרטגית ומאמנת למצויינות אישית, עסקית וניהולית מומחית לשיווק ומיתוג   MSC במנהל עסקים ו-20 שנות נסיון מנכ"ל חברת STEPS TO SUCCESS לעיצוב ארגונים מובילים (בע"מ) ליצירת קשר באימייל: href="mailto:sts4u@bezeqint.netsts4u@bezeqint.net">">sts4u@bezeqint.net




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב