ניהול עסקי וניהול חינוכי - היש הבדל?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

ניהול עסקי וניהול חינוכי - היש הבדל? 

מאת    [ 19/10/2010 ]
מילים במאמר: 1185   [ נצפה 2421 פעמים ]

 
 

רבים מחברי החינוך העוסקים בהכשרת מנהלים שואלים עצמם מדי פעם, היש הבדל בין מנהל-מנהיג המצליח בתחום העסקי לעומת מנהל-מנהיג המצליח בתחום החינוכי,

כמי שעוסק בחינוך עשרות שנים ואף הוביל מוסדות חינוך להישגים נפלאים וטובים ביותר,אני מאמין שלמנהיג חינוכי אותם העקרונות,אותה מתודה ואותם תכונות כפי שמוטמעים במנהיג עסקי.

"מנהיג" – העומד בראש מערכת עסקית או חינוכית מוגדר בשפע הגדרות בספרות המנהיגותית,שתי ההגדרות בהם אני משתמש בהרצאותי הרבות בתחום המנהיגות תואמות לחלוטין בין העסקי והחינוכי.


    • מנהיג – העומד בראש מערכת "מוביל" את העובדים,"מעצים"

אותם ו"משפיע" עליהם לנוע קדימה ולכבוש כל יעד.


    • מנהיג – מהווה דמות המקבל על עצמו "אחריות" לעורר

"מוטיבציה","חשיבה מעמיקה","יוזמות" ו"יצירתיות" בו בעצמו ובצוות העובדים.

ברור היטב ששתי ההגדרות שנלקחו מתוך הספרות תואמות את העסקים ואת מגוון תחומי החינוך.

בעיתון גלובס העוסק כמובן בתחום העסקי הופיעה כתבה מרתקת (כ"ו תמוז התש"ע 08/7/10) המתארת התרחבותה  של חברה עסקית תוך שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברות נוספות ועל התכניות ברחבי העולם – במאמר מודגשת "חכמת הניהול" בחברה-כפי שמצויין במאמר.

הבה נלמד מאיש העסקים על מטרותיו,ציפיותיו ודרכו המנהיגותית.


    • הציפייה לעתיד

לשרת טוב יותר את הלקוחות,כדי שכולם יהיו מרוצים,אנו האנשים העובדים והלקוחות להם מיועדים המוצרים.

הקשר לחינוך:מנהל איתן בחינוך ידאג לקשרים מעולים עם ההורים-שהם הלקוחות בחינוך,ככל שהקשר יהא הדוק איכותי ואיתן כן נזכה לראות התוצרים-הילדים מחונכים וחכמים כנדרש.

שהרי הלקוחות בחינוך ההורים הם חלק חשוב ומהותי בעיצוב פני הדור ובחינוך ילדינו.

ניתן להעזר בהורים כלקוחות,להביאם לבית הספר-לשתפם בחשיבה ובעשייה,לטפח קשרים מעוגנים ויעילים,לקיים שולחנות עגולים מדי חודש (תלמידים+הורים+מורים) וכל פעם לדון בנושא מעניין ומרתק.

לזמן מידי שבוע הורים שיצנו הרצאה בפני התלמידים-הורים-מנהיגים שירחיבו השכלתם של תלמידינו בתחומי העשייה של ההורים.

מותר וראוי ללמד את ההורים פרקי חינוך שאותם הם לא למדו מעולם, למשל-דרכים לעודד ולהחמיא,לטפח אופטימיות,לשתף הילדים בחשיבה ובעשייה,לפתח כישוריו של כל ילד-היינו לחזק את נקודות החוזק שבו.

להעניק "במה" בדיבור ובעשייה לכל אחד לשבת מידי ערב 7 דק' עם כל ילד,היינו גיבוש משפחתי מחד ופיתוח ייחודיותו של כל ילד מאידך.

לנסות לפתח ילד-שישא על גביו אחריות ולהופכו למנהיג בתחומים מגוונים בבית.


    • אנשים בכל מקום הם אנשים

בכל מקום בכל אתר בכל מפעל עסקי וכמובן בחינוך, ההתקדמות התנועה קדימה, ההישגים תלויים באנשים.

ככל שהחשיבה תהא בשיתופיות כן יחוש כל אחד תחושת שייכות למפעל,לבית הספר.

אנשים הם אנשים-לכולם תכונות אנושיות,אותם יש לעודד ואיתם האנשים אפשר להצליח ולכבוש כל יעד.

פיתוח שכלי של האנשים-של העובדים תלוי במוביל-במנהיג, ככל שהמנהיג יעצים את עובדיו ויגביר בהם מוטיבציה ורצון עז להצליח כן יזכה לראות תפוקות יעילות וענקיות,שהרי תמיד תמיד בעסקים ובחינוך הכל תלוי באנשים.

בכל מקום "אנשים הם אנשים".


    • ההצלחה תלויה בבניית "תרבות"

היות ומנהיג מפתח אנשים,עליו להשתמש באמצעות כלים שאכן ישפיעו על העובדים.

ככל שהכלים יעוגנו "בתרבות" של עשייה,כן נזכה לתוצרים יעילים ויצירתיים יותר.

"תרבות" נכונה גורמת  למוח האדם להיות יוזם ויצירתי,מוח החושב

כל הזמן על תהליכי שינוי ועל התחדשות מתמדת.

בתרבות נכונה-המנהל "מקשיב" לעובדים,מקיים השתלמויות לחיי חברה בתוך הצוות אך משלב גם שיחות אישיות ומפתח בכל אדם בהתאם ליכולתו וכישוריו האישיים.

כל עובד חדש במפעלו העיסקי מקבל הדרכה אישית על מערכת "הערכים" ו"האמונות" שלנו... למשל יושרה...אני יכול... (לא קיים המושג אני לא יכול) הענות לבקשות עובד כדי לבצע המשימות,

טיפוח יחס כבוד ואהבת אדם.

אני נמצא בארגון כמנהיג כדי לתמוך ולאפשר לכל עובד לעמוד במשימה, חשוב לי לבנות אמון עם העובדים,שידעו שהם יכולים לבוא אלי ולא לחשוש ממני... חושבים ביחד אם קרתה תקלה... כאשר ניתן לעובדים עזרה לה הם זקוקים הם בדרך כלל יפתיעו אותך לטובה... במקום שאין תמורה והכוונה לעובדים – שם הם נכשלים...

משפט מפתח אותו מסיים המנהיג העסקי-"אלה דברים שעובדים בכל העולם".

אם נעיין היטב במשפטי המפתח אותם הדגיש המנהל העסקי נוכל לומר בוודאות – הכל..כל מילה קשורה ונכונה גם למערכת החינוך.

הכל תואם שיפורי ואיכותי של מוסד חינוכי איתן שיש לו מנהל-מנהיג. 


    • לאן מועדות פניך

נשאל המנהל העסקי-לאן עכשיו והתשובה הנפלאה והמרתקת:

לשיפור התוצאות בכל התחומים בהם אנו פועלים,כולל השירות שהוא כאמור קריטי אצלנו בעסקים,חשוב שיהא שביעות רצון של הלקוחות.

יש חשיבות שהלקוח יהא מרוצה-כפי שמצוין במאמר: מחוייבות ל"חוויות לקוח", ללקוחות יש קשר ישיר גם אלי כמנהל.

דברי המנהל-העסקי תואמת לחלוטין,כאשר אנו מאמינים בכתוב במסכת חגיגה-"אין בית מדרש ללא חידוש",יש לחדש כל הזמן ולחולל תהליכי שינוי ושיפור מתמיד.

ההורים כלקוחות חייבים להיות מרוצים,אם אנו אנשי החינוך רוצים בהמשך פעילותם של ילדיהם בבית ספרנו.


    • במה אתם טובים? ומה החזון לעתיד?

משתדלים להשתפר כל הזמן,לשווק עצמנו,מאמין שתמיד יש דרך ופתרון לכל בעיה שנוצרת,למרות הקשיים שבדרך אנו הולכים תמיד קדימה יותר מהר מאשר אחורה,בודאי שיש קשיים בדרך אך חשיבה מעמיקה ויצירתית מועילה וחשובה, העיקר: ליצור אנשים "מאמינים" שהם "מאמינים באנשים נוספים", אני מאמין בעבודת צוות ובתקשורת עם כולם כל הזמן בשפע אמצעי התקשורת..מייל...טלפון...אישית... ההצלחה תלויה גם בהנהלה חזקה ואיתנה... כאמור קשרי האמון בין ההנהלה לעובדים קריטי...להצלחה!!!

עלינו להיות כל הזמן חלק חיובי וצומח שמעורר בהם גאווה!!!

חייבים ליצור אתגרים כל הזמן לעובדים. הרעיונות החדשים ותהליכי השינוי מאוד מאתגרים מוחם של העובדים "זהה לחלוטין בחינוך".

 והחזון לעתיד:להמשיך בהתרחבות על ידי התמקדות נוספת בפיתוח אנשים-עובדים.

ככל שנשקיע באנשים תהא להם מוטיבציה גבוהה יותר בחשיבה יצירתית וברצון לעשות ולבצע.

"התרבות הארגונית" מבוססת כולה על אנשים,גם העובדים וגם הלקוחות.

מדהים עד כמה כל משפט בכתבתו של ה"עסקי" תואמים לחלוטין את העשייה בחינוך.

בסוף המאמר העסקי בעיתון גלובס מציין פרד שארדט – נשיא החברה העסקית שבעה טיפים לניהול בינלאומי נכון:

האם הם תואמים את החינוך?

1.תעצים את העובדים שלך –

   כדי שהם יוכלו לשרת את הלקוח באופן הטוב ביותר, ספק להם

כיוון ברור ואת העזרה לה הם זקוקים,הם בדרך כלל יפתיעו אותך לטובה.

עובדים נכשלים במקומות שאין להם תמונה והכוונה.

2.כבד את מתחריך –

   ולעולם אל תמעיט בערכם.

3.פגוש את אנשיך באופן אישי –

   בילוי זמן עם העובדים שלך הכרחי להבהרת החזון והפוקוס של    הארגון.

4.בנה צוות מנצח עם גאווה עצמית –

   כי אנשים אוהבים להיות חלק ממשהו חיובי וצומח שמעורר בהם    גאווה.

5.הוביל את הארגון על ידי דוגמא אישית –

   כי העובדים אוהבים שההנהגה מבצעת את מה שהיא דורשת      מהם.

6.התייחס בהגינות לכל הסובב אותך

7.תהיה אקטיבי

   כדי שתוכל להוביל את השוק עם טכנולוגיה חדשה ומוצרים    חדשים. 

מדהים,כל הכתוב,כל העולם העסקי כולל שבעת הטיפים לעסקיים,

תואמים לחלוטין עקרונות חינוכיים.

כמובן שבחינוך הייתי מוסיף חינוך לערכים וחינוך מיטבי לחינוך חברתי אך שני המושגים הללו טמונים בנאמר. 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב