חשוב לעודד קריאה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חשוב לעודד קריאה 

מאת    [ 19/10/2010 ]
מילים במאמר: 1236   [ נצפה 4116 פעמים ]

 
 

הלמידה העצמית מהווה מוקד חשוב מאוד בהתפתחותו האינטלקטואלית של האדם,קריאת ספרים ומאמרים מהווה מוקד בלמידתו של האדם.

מוסדות החינוך הטובים מגני הילדים ועד לאקדמיה מפעילים טכניקות ורעיונות שונים ומגוונים כדי לעודד קריאה.

ההורים אף הם מהווים דוגמא אישית בעידוד הקריאה תמיד...תמיד... לומדים מאחרים מהסביבה והמנהיגים המובילים.

כאשר מנהל קורא-מורה קורא

מורה קורא-תלמידים קוראים

הורה קורא – ילדיו קוראים

הידע העיקרי הנרכש על ידי כל ילד וכל מבוגר נעשה בעיקר דרך קריאה.

מוח נעשה חכם ויעיל, העשרת השפה והלשון-היא אוצר החכמה.

מנהל וכל מורה חייבים לאתר כל הזמן עם כל אוכלוסיה – כלי עידוד לקריאת ספרים.

ברור שהעידוד חייב להיות אמיתי,נכון וחכם.

בקורס להכשרת מנהלי בתי-ספר פיתחנו רעיונות לעידוד לקריאה

להלן הרעיונות אותם ציינו פרחי הניהול –

* ילד קורא – יקבל מקום של כבוד בכיתה

* הבאת ספרי ילדים להרצאות

* הפנינג קריאה

* מתן תגמול לקורא

* משימות קריאה קצרות

* "במה" לכל ילד קורא

* הערות חיוביות בתעודה

* המחזת קטעים מספרים

* תלמיד במקום גיבור הספר-תחושות

* לימוד ערכים מספרים

* לחבר קריאה במקצועות שונים-היסטוריה...ספרות...שואה...

* כתיבת סיום אחר לספרים

* להדגיש מדי שבוע – "ספר טוב שקראתי"

* לספר להורים – על הילד כקורא

* פרסים לקוראים

* תחרות בין הילדים הקוראים

* לספר מידי בוקר סיפור שקראתי...

* בכל חדר מורים – מידי שבוע ספר טוב שקראתי – שני מורים.

* לעודד קריאה מידי יום לפני השינה

* יומן קריאה

* ספריה כיתתית

* הקריאה מרחיבה אוצר המילים-להשתמש באוצר המילים החדש

* מסיבת סיום על כל סיום קריאת שלושה ספרים

* יום כיף בספריה

* לצאת לסיור- להוצאת ספרים

* לטפח דרמה-הצגות בגין קריאת ספרים

* להלחין מוסיקה – על ספרות

* לצייר תכני סיפורים

* לנסות לכתוב – יצירה ספרותית

* לבקר בשבוע הספר

* ל"פרסם" – את הספר שהילד קרא

* לשבח – ילדים שקוראים

* צ'ופרים לקוראים

* תחרות בין הקוראים

* לקיים ישיבות מורים על עידוד הקריאה

* שילוב "המנהלת" בעידוד הקריאה – בקשר עם הקוראים

* ארוחת בוקר חודשית-בחדר המנהלת לקוראים

* לספר על הילדים והספרים – בעיתון בית הספר

* לתכנן חודש קריאה

* לבצע סרט מהספר או מצגות

* לתת תעודה לקוראים

* תפקידי מנהיגות נוער – לעידוד קריאה

* יומן קריאה לכל קורא

* תחרות בית ספרית

* לאפשר סיפור בהמשכים

* לבנות פלקטים-במסדרונות המדברים על ספר טוב שקראתי

* לבחור כל שבוע – חודש מצטיין שכבתי

* שיעורי קריאה חווייתיים

* מכתב – לדמות מהסיפור

* כתיבת סיום שונה ואחר לסיפורים

* לאפשר קריאה בקול מתוך הספר

* ללמד כל חודש על סופר אחר

* להקים ספרייה כיתתית בהנהגת הילדים

* בניית "אוצר מילים" – 10 דקות מידי יום

                                      - על לוח המודעות

* הרחבת אופקים במגוון נושאים

* הגשת עבודות מרתקות על ספרים

* תיאטרון בובות על תוכן הסיפור

* פגישה עם "מאייר" ספרים

* יצירות אומנות הקשורות לספר – פיסול,ציור,פסיפס,קולאז'

* ביקור בספרייה העירונית

* תלמידים שותפים בארגון הספרייה

* פעילות בקבוצות על דמויות מהספר

* ביקור בהצגות תאטרון הקשורות לספרים

* תערוכה מוסדית על ספרים

* טיפוח יצירתיות מכל כיתה על ספרים

* חידון מידי פעם על ספרים

* ערבי הורים עם ילדים – על ספרות

* קשר עם הורים על עידוד קריאה

* שימוש בשיעורים מחומר קריאה קלאסי

* הענקת מתנות – ספרים לתלמידים על מעשים טובים

* קיום מבחן מעניין וחוויתי על חומר קריאה

* לשבח הקוראים 

* ללמוד להכיר ספרים בשיטת "החקר"

* לוח- בקירות – מילים שלמדנו מהקריאה

* בניית מילון  לרכישת מושגים מתוך הספרים

* הקריאה מחזקת הקשר בין התלמידים למורים

* חשיפה ותרבויות שונות

* קריאה מפתחת יוזמות ויצירתיות

* "מפגש" עם דמויות מהספרים

* ביקור במקומות המתוארות בספר

* הוראה – באמצעות הספרים

* ציטוטים מתוך ספרים

* הקריאה – העשרת יידע עולם

* התמודדות עם "בעיות" הקשורות לעולם הילד

* קריאה משותפת מורה+תלמיד

* שיתוף בחוויות שנוצר בגין קריאת ספר

* חשיפה לתרבויות שונות

* "הפסקות" קריאה,בוגרים קוראים עם צעירים

* חשיפה למנהגים שונים

* פיתוח יחסי קירבה בין התלמידים

* פתרון בעיות בעזרת ספרים

* להציג ספר בעזרת מצגת

* העמקת הבנת הנקרא

* שהמורה יספר על ספר טוב שקרא

* לקיים שיעורים בספרייה

* הקריאה כמפתחת דמיון

* לטפח "תרבות" של קריאה

* קישוט בכיתה והמסדרונות-במיגוון ספרים

* כתיבת שיר... חיבור... סיכום על הספר

* פרסום באתר ביה"ס על ספר טוב שקראתי

* לימוד תורת הנאום – הרטוריקה מקריאת ספרים

* תחרות-קריאה-עם פרסים

* כריכה חדשה לספר

* אפיון דמות מתוך הספר

* לקיים ישיבות מורים-מידי פעם על עידוד קריאה

     * מי שקורא-יודע

     * הקורא-מתפתח

     * הקורא-מכיר גישות ותפיסות חדשות

     * ראוי לטפח הורים קוראים

     * חידונים עם פרסים לקוראים

     * בכל פרסום – בכתב או במייל – לציין תלמידים קוראים ושם הספר 

מנהל ביה"ס שהוא מנהיג-צריך להפנים בתוכו, כי "האחריות" לתלמידים קוראים או מורים קוראים תלוי בו בעיקר, עליו ליצור מוסד חינוכי בו יעוגנו רעיונות יצירתיים,שפע יוזמות,לימוד מתוך חוויות קריאה,להקציב זמן מדי יום לעידוד קריאה.

ככל שמנהל יגביר את המוטיבציה במורים כדי לטפח "ילד קורא" נצליח לפתח תלמידים מצטיינים.

חינוך "ילד קורא" מקטנות הופך אותו לאדם קורא,משכיל ולומד כל חייו.

ילד שלא מחנכים אותו בבית הספר לקרוא מבלה רוב זמנו אל מול הטלויזיה או מסתובב ברחובות.

בבדיקה שערכתי – מצאתי כי "האלימות" אינה מתחוללת כמעט בין "תלמידים קוראים", ראוי חשוב ועקרוני-שכל מנהל יבנה תשתית לנתינת "במה" לכל ילד – לספר על ספרים שקרא ועל תוכנם.

"הבמה" מפתחת בטחון עצמי,דימוי עצמי ובעיקר מעגנת היטב את השפה שנרכשה מהקריאה.

עוצמת הקריאה,הנאה מהקריאה,איכות וטיב הקריאה...הכל תלוי במנהל המעודד ומשתמש בכלים מרתקים ומעניינים כדי להטמיע חשיבות הקריאה. 
 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב