דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיאטה זה לא בשבילנו 

מאת    [ 24/05/2007 ]

מילים במאמר: 1123   [ נצפה 2643 פעמים ]

*דיאטה - זה לא בשבילנו!
כולנו ערות לעובדה שההשמנה היא המגיפה של שנות האלפיים, אנו יודעות את הסכנות, יודעות מה צריך לעשות ובכל זאת הדור הגדל עכשיו שמן פי כמה וכמה מבעבר, מדוע זה קורה?
1. פיתויים חדשים - חברות המזון למיניהן משתכללות בכל יום מחדש ומייצרות עוד מזון קל ומהיר להכנה עם ערך תזונתי לקוי, בצד הארוחות המהירות צצים דברי מתיקה מפתים ומאפים הגורמים לתאווה ולריור רק מהמבט עליהם (בדיוק כמו הניסוי של פאבלוב) ואנו, שפני הניסוי רצות לקנות כל מעדן חדש, גלידה מועשרת או כל חידוש מרענן. שחס וחלילה לא נפספס!
2. פלאי הטכנולוגיה - מוסיפים ומדשנים את יצר הפינוק הטבעי של האדם המעוניין לשבת בחיבוק ידיים ו"שהכל מצידו ייעשה". החל ממייבש הכביסה שגרם לניוון שרירי הידיים, אצל נשים בעיקר (ולכן הן יותר בחדרי כושר ושיעורי עיצוב), המעליות שחוסכות את המאמץ במדרגות, הרכבים המניידים אותנו כדי שלא נתאמץ להגיע ממקום למקום, הטלפון שחוסך את הביקור וכמובן פלאי השלט רחוק המשתלטים על עוד ועוד מכשירים כדי שחלילה לא נצטרך לקום ולהפעיל אותם באופן עצמאי.
3. חינוך בבתי ספר- החומר הנלמד בבתי הספר מחנך לתרבות השכל ומזניח בזלזול את תרבות הגוף, שיעורי החינוך הגופני אינם אהודים על רוב התלמידים והמורים ברובם לא מתאמצים לחנך את התלמידים לפעילות גופנית אלא לספורט. התוכניות של החינוך הגופני אמנם משתנות משנה לשנה ודור המורים מתחלף ומביא עימו תכנים חדשים אך השיעורים עדיין מטרידים את הנוער המתבגר באמצע היום במיוחד את הנערות, המרגישות אי נוחות בגופן (ושאי אפשר להתקלח אח"כ). שיעורי המדעים הנלמדים מפספסים את העיקר. דוגמה לשילוב חכם: כימיה וביוכימיה, פיזיקה עם ביומכניקה, שיעורי חינוך גופני עם פיזיולוגיה, מקצוע תזונה ואף מגמה כזו וכו'...כך נרוויח חינוך לחיים בריאים וטובים במקום חינוך לייצור תרופות המטפלות בסימפטומים כשכבר מאוחר מידי.
4. תוספי מזון - הם לא יפתרו לנו את הבעיות, לא ייתכן שנכניס לגוף תוסף שיתקן או ינקה את הזבל שכבר יש בו. אי אפשר לנקות את הצנרת עם החומרים האלה, היא כבר סתומה, ניתן לקבל בעבור סכום יקר מאוד אולי מעט ממה שחסר, אך זה לא יציל אותנו. זה רק ירושש את הפתיים וכלכלת הבית תקבל סדר עדיפויות שגוי. כדאי לקנות מזון בריא שעולה יותר יקר מחטיפים במקום להשקיע את הכסף בתוספים, אפשר לקבל הכל מהטבע. שגרת חיים מלאה בשומנים וחומרים מסוכנים בשילוב תוספים לא תגרום לניסים...זה לא יקרה!
5. מוצרי דיאט - הפיתוי לאכול הכל מבלי להרגיש בהבדל, האמנם?... תחליפים לכל סוגי המשקאות והמזון, ממתיקים מלאכותיים מסוגים שונים, רק שנאכל ולא נשמין. נו באמת, מי שהיה רזה קודם כי הכניס והוציא קלוריות בצורה מאוזנת ממשיך גם היום, לא נהיים רזים בזכות המוצרים האלה, רק מתוסכלים ועדיין לא דיברתי על הנזק העצום בכל החומרים האלה. הלוואי שבקרוב, (במהרה בימינו) אם מישהו יצליח לעמוד מול חברות הענק המרוויחות הון עתק, יאסרו את שימוש הממתיקים בשוק. הבדיחה הנפוצה היא לקנות צ'יפס ומשקה דיאט...אם כבר, תהנו עד הסוף!
6. דיאטה - עכשיו הגענו לעיקר, מורכבת מחוקים של מה כן ומה לא, המוח האנושי (של רובנו) לא בנוי לכללים מחמירים שאינם נותנים פרצות, אנחנו מתוכנתים (ובעיקר מתוכנתות) להתאוות לאסור...מימי קדם, אדם לא יחזיק מעמד לעולמי עד בלי פחמימות (במיוחד אם זה השיגעון שלו), בלי עוגות, שוקולדים, גלידות או כל דבר אחר שבאמת עושה לו את זה. אכילה היא דבר רגשי אצל רוב האנשים. ישנם אנשים שאוכלים כששמח להם, צמים בדיכאון או מעלים 30 קילו, כל אחד מגיב אחרת, יש שאוכלים כדי להתעורר, יש שאוכלים כדי לישון או כדי לקבל מצב רוח טוב ולפצות עצמם על יום קשה או כל דבר אחר. ההצלחה של העניין לא נעוצה בתפריט הנותן מסגרת...
7. עוזרת - יש כסף, אין כסף, יש עוזרת, שחס וחלילה לא נעבוד קשה מידי עם הגוף לנקות את הבית...זה הספורט הכי טוב, שתדעו! הוא מפעיל את כל הגוף, שימו מוסיקה והשתדלו להנות מזה, אם בכל זאת מזמינים עוזרת, יש את שאר הימים בשוטף, השאירו לה את הדברים המסויימים ותהנו מהשאר או צמצמו מעט את הביקורים ושתפו את בני הבית בהנאה.
8. זמן- כולם רוצים עוד זמן, למה? כדי להספיק מה? אם תשבו ותכתבו אחד לאחד מה אתם עושים ב-24 שעות תגלו שיש לכם זמן פנוי להקדיש שעה ביום לעצמכם...נכון, זה על חשבון שיחת טלפון עם חברה, תכנית טלוויזיה, מסעדה או ארוחת שחיתות נוספת אבל זהו...אין עוד תירוצים...על כל תירוץ שתתנו יש לי דוגמאות של נשים מדהימות שמצאו את הזמן לעצמן במצב שנראה בלתי אפשרי, כולל נשות ציבור, נשות עסקים, נשים המטופלות במספר רב של ילדים וכו'..תעשי טוב לעצמך קודם! ככה יהייה טוב לכולם מסביבך.


מה כן?
1. חשוב להכיר את הגוף שלנו ולדעת מה טוב לו, מה לא, מה הוא צריך ולספק לו בהתאם. אם כבר יודעים ובכל זאת זה לא עובד, כדאי להמשיך לבדוק:
2. האם את עושה דברים שאת אוהבת לעשות בחיים שלך? ישנם שיגידו שהם אוהבים לאכול, אין לי ספק! זו הנאה עצומה, אך בטח ישנן הנאות נוספות, פחות זמינות ונגישות כמו האוכל שאנו נמנעים מלעשותן כי הן דורשות...לקום ולצאת מהבית, לרקוד, לכתוב, לעסוק באומנות, לטייל, לשיר, לשחק עם הילדים...
3. פעילות גופנית - כל אדם אוהב לנוע באיזושהי צורה, כילדים כולנו שיחקנו ונענו כל הזמן, אהבה זו לנוע וצורך זה של הגוף קיימים כל הזמן, חשוב למצוא את הדבר המתאים: ריקודים שונים, מתיחות מסוגים שונים, משחקי כדור, משחקי מים האפשרויות מגוונות, חפשו מה שעושה לכם כייף.
4. אהבה עצמית - זה לא אגואיזם! זה בפירוש לחשוב על עצמכן, מה עושה לך טוב? האם את מאושרת מאיך שאת נראית כרגע? האם טוב לך עם עצמך? תאהבי את עצמך מה שלא יהייה ובאיזה מצב שאת נמצאת! רק מהמקום שתפסיקי לבקר את עצמך(וכל אישה שנייה) תוכלי ליצור את השינוי. לאהוב את עצמך זה להתקרב לעצמך זה לא קשור לאהבה חיצונית, לסביבה ולמה שהיא חושבת, זה קשור רק אלייך, למה שאת אוהבת, למה שאת חושבת על עצמך..
5. פרגני לעצמך ולא רק באוכל, במקום להוציא מאות שקלים על מה שבסוף לא נעים לך איתו תוציאי על דברים שבא לך לעשות, מגיע לך!
6. מסגרת תומכת - קבוצות, אחד על אחד, כל דבר שיכול לספק מסגרת מהנה על מנת להיכנס או לשמור על שגרת חיים טובה ובריאה - זה מצויין. לא צריך להתבייש, קשה מאוד להתמיד בתהליך של רכישת הרגלים טובים לחיים בריאים ללא שותפים, אפילו כמעט בלתי אפשרי. במסגרת חשוב שתהייה גמישות המאפשרת לך להרגיש טוב עם כל שינוי המתחולל בגופך לכאן או לשם, מסגרת מקבלת, נעימה, כזו שנעים להימצא בה גם כשרוכבים על הגל וגם כשמתנפצים איתו.

לסיכום: הבריאות שלנו לא נמדדת רק במשקל הגוף ובאחוזי השומן שלנו, (אגב רוב מכשירי מדידת השומן לא שווים שום דבר, הסטייה שלהם עצומה) הבריאות שלנו נמדדת קודם כל בהרגשה שלנו, בשמחה שלנו, בדימוי גוף שלנו - בכמה טוב לנו!
השורה התחתונה - כמה טוב לך? שאלי את עצמך לבד, באמת, בלי כל ההשפעות של הסביבה, את הדעות והנורמות יוצרים אנשים כמוך, בחשיבה שלהם, בביקורת שלהם. אין "צריך!" יש מה שקורה עכשיו!
אם את לא לגמרי מרגישה שלמה עם מה שקורה איתך אני מזמינה אותך לשיחה אישית.
אסיים בהיגד ידוע משירה של גלי עטרי:

"תעשי רק מה שאת אוהבת"

רות עוז שלם
יזמות וקידום בריאות
www.gufshalem.com


* המאמר נכתב בלשון נקבה ומיועד לשני המינים.
B.Ed בחינוך גופני, בוגרת וינגייט, שנה ראשונה ללימודי מוסמך בריאות הציבור, האוניברסיטה העברית, רייקי מאסטר, מנחת סדנאות, מאמנת ומטפלת. בקבוצות ויחידים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב