דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קריאטין 

מאת    [ 18/10/2010 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 5505 פעמים ]

הקריאטין מסונתז בגוף מהחומצות האמיניות ארגינין, גליסין ומתיונין. 95% מכמות הקריאטין הכוללת בגוף (כ120- גרם באדם ממוצע) מצויה בשרירי השלד. שליש מכמות זו מצויה כקריאטין חופשי והשאר כקריאטין-פוספאט - תרכובת עתירת אנרגיה המצויה בשריר.

 לשרירי השלד יכולת לאגור קריאטין ברמה הגבוהה פי כמה מזו שניתן לקבל באמצעות התזונה או באמצעות הייצור העצמי בגוף. העלאת ריכוז הקריאטין בסרום לאחר נטילת קריאטין מונוהידראט, תגרום להעלאת רמתו בשרירי השלד ותביא לעלייה בכוח השריר. קריאטין מונוהידראט היא הצורה היחידה הגורמת לעלייה בכוח השריר, לעלייה במסת הגוף הכחוש (LBM-Lean Body Mass) ולעלייה בריכוז הקריאטין ברקמות.   כאשר השריר מכיל כמות גדולה של קריאטין יוכל הספורטאי ליהנות מהיתרונות הבאים:


    • דחייה בהופעת עייפות    
    • התאוששות מהירה יותר לאחר מאמץ     
    • עלייה ברמת ביצועים ספורטיבים של מאמצים קצרים ועצימים
    • השיפור המשמעותי ביותר בעקבות נטילת קריאטין בא לידי ביטוי בביצועים בהם נדרשת זמינות גבוהה של קריאטין פוספאט

 

מי ייהנה מהשימוש בקריאטין?

פוטנציאלית, נטילת קריאטין עשויה לתרום לשיפור יכולת הביצוע במגוון רחב של מקצועות ספורט, אולם ענפי הספורט בהם ייהנו הספורטאים מן השימוש בקריאטין במידה ניכרת יהיו:  


    • ספורטאים אשר אימוניהם מאופיינים בביצוע מספר חזרות בעציות גבוהה (לדוגמא: מרימי משקולות, מפתחי גוף).
    • ספורטאים מענפי ספורט המאופיינים בפעילויות עצימות בודדת (ריצה קצרה, שחייה למרחק קצר, מרוץ אופניים, חתירה בקיאק).
    • ספורטאים בענפי ספורט הדורשים מספר רב של ביצועים קצרים ועצימים (כדורגל, כדורסל, כדור-יד, כדור-עף ועוד).

מחקרים הראו כי נטילה יומית של תוסף קריאטין במינוני-ענק (20-30 גרם קריאטין ביום) במשך 5 ימים גרמה לעלייה משמעותית בריכוז הקריאטין ובריכוז הקריאטין-פוספאט בשריר. בקרב צמחונים, המקבלים כמות קטנה מאוד של קריאטין מן התזונה, ניכרת יכולת הקליטה המרשימה ביותר, זאת בהשוואה לספורטאים אשר צורכים בשר.

 

יכולת הקליטה של הקריאטין על ידי השריר גדלה כאשר במקביל לפרק הזמן של נטילת התוסף מבצעים הספורטאים מאמצים המאופיינים בפעילויות קצרות ועצימות.   מספר מחקרים בדקו את הקשר שבין צריכת הקריאטין מונוהידראט לבין השפעתו על כוח השריר ועל ממדי השריר, נמצא, כי בעקבות 57 ימי העמסה (0.3 גרם קריאטין לכל ק"ג משקל גוף ליום) השתפרה רמת הביצוע באימון כוח עצים (עלייה בכמות העבודה בסט), כמו כן נמדדה עלייה של מחצית הקילוגרם עד קילוגרם ומחצה במשקל הגוף.

 מרבית העלייה בנפח השריר ובכוח השריר מתרחשת בחודש ראשון לצריכת התוסף.( שלב ההעמסה) נראה כי השמירה על מסת השריר תימשך כל עוד נמשכת נטילת הקריאטין.

  הפסקת נטילת הקריאטין תגרום לירידה הדרגתית בנפח השריר ולאחר חודש יחזרו ערכי הקריאטין בשריר למצב של טרום השימוש. העלייה בכוח השריר ובנפחו, אשר נגרמת כתוצאה מהגדלת כמות הנוזלים התוך-תאית, תעלם אף היא בתוך פרק זמן זה. לעומת זאת, תישמר העלייה במסת השריר אשר הושגה בעקבות השיפור ברמת האימון. חשוב להדגיש כי השיפור אשר יושג בביצוע התחרותי הוא תוצאה של יכולת אימון גבוהה יותר המושגת בעקבות השימוש בקריאטין.    

 

 בנוסף לקריאטין מומלץ לשלב יחד חומצות אמינו ומולטיויטמינים בכדי לשמור על תקינות מערכת שלד שריר והרקמות ובכדי למנוע דלקות ועומס מיותר לשרירים ( אפילו עד מצב של אימון ייתר!!)  

 

אופן השימוש בקריאטין: סייקל = מחזור   שלב ראשון :  שלב ההעמסה- מנה אחת של קריאטין ( 1כף) בשילוב 350 מ"ל מים . כל שלוש שעות (4-5 מנות ביום) שלב שני-  מנה אחת של קריאטין ( 1כף) בשילוב 350 מ"ל מים חצי שע לפי האימון , וכחצי שעה לאחר האימון.   סייקל( מחזור ) - שישה שבועות , לאחר מכן עושים חודש של הפסקה .. ושוב חלילה...   כיום ידוע כי לקריאטין אין תופעות לוואי וכי תוסף זה בטוח לחלוטין. אך יש לזכור כי בזמן לקיחת קריאטין יש לשתות נוזלים (לפחות 3 ליטר ליום) על מנת ולמנוע התייבשות.   אז למה אתם מחכים.. שיהיה המון המון בהצלחה!!

 

יאיר מנדני הינו נטורופת מוסמך ND , מאמן כושר בוגר ווינגיט, אירידיולוג ורפלקסולוג. מרצה בנושאי תזונה וירידה במשקל,פיתוח הגוף, וסדנאות וקורסים לאכילה נכונה.


ניתן לפנות אליו לייעוץ מקצועי בטלפון: 0524505084


www.mandani.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב