דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פגות מאוחרת - תינוקות הנולדים בשבוע 34-36 להריון 

מאת    [ 18/10/2010 ]

מילים במאמר: 664   [ נצפה 10365 פעמים ]

אם תינוקכם נולד מוקדם מ-  37 שבועות הריון, הרי שמדובר בפג. משקל לידה אינו מעיד על פגות, זאת נקבעת אך ורק לפי שבוע ההיריון בו התרחשה הלידה. מרבית ההורים יודעים זאת, אך תופעת הפגים שנולדים רק מעט לפני המתוכנן, היא תופעה פחות ידועה בקרב ההורים. הטיפול הרפואי בפגים אלו שונה שמאשר שתי האוכלוסיות האחרות ? הפגים המוקדמים והתינוקות הרגילים.

ד"ר רבקה רגב מהמרכז הרפואי מאיר, מדגישה, חובה להכיר ולהבין את ההשלכות הרפואיות על הפג המאוחר.

 

לידה בשבוע קטן מ- 37 שבועות היא לידה של תינוק שמערכות גופו אינן בשלות לגמרי. ככל שהפג נולד בשבוע הריון מוקדם יותר ? חוסר בשלותו גדולה יותר.

10%- 8% מהפגים מוגדרים כ"פגים מאוחרים". אלה תינוקות הנולדים 4-6 שבועות לפני מועד הלידה המשוער (שבוע 34 ? 36 להריון). העובדה כי נולדו מוקדם יותר (לפני שבוע 37 להריון) מגדירה אותם כפגים. לידה בשבועות אלה שכיחה יותר בהריונות תאומים ושלישיות.

נכון הוא כי הפגים המאוחרים בריאים יותר מפגים  צעירים יותר, והם לרוב מטופלים ביחידות התינוקות יחד עם תינוקת שנולדו במועד, אולם בהשוואה לתינוקות הנולדים לאחר שבוע 37 להריון, תינוקות אלה עשויים לסבול מספר בעיות הנובעות מפגות מאוחרת זו. הקהילה הרפואית לומדת בהדרגה כי אין אפשרות להתייחס לתינוקות אלה כמו אל תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.

הבעיות היכולות להתעורר הן:

·         בעיות נשימה ? הנובעות מריאות שעדיין אינן בשלות.

·    בעיות בשמירת חום גוף ?מיעוט רקמת השומן יחד עם שטח גוף גדול יחסית למשקל יכול לגרום לקושי בוויסות עצמי של חום הגוף,ירידה בחום גוף וצורך בחימום באינקובאטור או בעריסת חימום מיוחדת.

·   בעיות אכילה ? יניקה או אכילה מבקבוק דורשת תזמון (קואורדינציה) של מציצה, בליעה ונשימה בו זמנית. לעיתים תהליך זה עדיין אינו בשל, ולכן התינוקות  מתקשים ביניקה או אפילו באכילה מבקבוק.

·       ויסות רמת הסוכר בדם -  מאגרי האנרגיה (סוכר ושומן) בגופו של תינוק שנולד לפני המועד, נמוכים יותר, והדרישה של גופו, ובמיוחד של המוח,  לגלוקוז (סוכר) גבוהה.

·    צהבת ?  צהבת אצל תינוקות היא תופעה שכיחה הנובעת ממספר גדול של כדוריות דם אתם נולד התינוק, ואלה המתפרקות לאחר הלידה. חוסר הבשלות הכללי גורם לכך כי גם הכבד עדיין אינו בשל לתפקיד זה.  לכן, אצל הפגים המאוחרים הצהבת מגיעה לשיאה מאוחר יותר (לקראת סוף השבוע הראשון לחיים) מאשר אצל תינוק שנולד במועד, ויכולה להמשך זמן רב יותר.

·     זיהומים ? תינוקות אלה רגישים יותר לזיהומים מאשר תינוק שנולד במועד. הצוות הרפואי מודע לעובדה זו, ולרוב האם מטופלת באנטיביוטיקה במהלך הלידה כדי למנוע הדבקה של התינוק בחיידקים שמקורם בתעלה הלידה.

תינוקות אלה נשארים לאחר הלידה באשפוז ממושך יותר עד אשר הצוות הרפואי והסיעודי משוכנע כי הם יכולים להשתחרר לביתם. אולם, גם אז יש צורך בהמשך מעקב במרפאת הקהילה במיוחד אחרי מצבים כמו צהבת, אכילה ועליה במשקל. מעקב זה צריך להיות קפדני יותר אצל תינוקות שיונקים, מאחר וקצב העלייה במשקל  יכול להיות נמוך יותר, והצהבת גבוהה יותר. בחלק מהמקרים יתכן צורך באשפוז חוזר בבית החולים בגלל בעיות אלה.

 

דר רבקה רגב המרכז הרפואי מאיר



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב