דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול ביופידבק - במקום תרופות בזמן היריון והכנה ללידה 

מאת    [ 16/10/2010 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 2279 פעמים ]

 

היריון ולידה הם אירועים משמעותיים בחיי האישה וככאלו הם מעוררים בכל אישה תגובות פסיכולוגיות חיוביות ושליליות: אנו מתבוננות בהשתהות בגוף המתעגל, מתפעלות מהיכולת להרגיש יצור חי ובועט בתוך הרחם ומצפות בכיליון עיניים ללידת התינוק- אירוע שישנה את חיינו לעד. בצד ההתרגשות הגדלה והאהבה המתהווה מרגישות נשים רבות חרדה ומתח הן במהלך ההיריון והן לקראת הלידה. אנו מוצאות עצמנו מפנות קשב רב מהרגיל לגופנו ולמחושים המלווים את ההיריון, ובלידה מצפות לחוות סבל וכאב אשר יצדיקו את המשפט "בעצב תלדי בנים".  לעיתים מדובר בחשש הנובע מסיפורים ששמענו מחברות ונשים אחרות, ולעיתים מקורו של החשש בניסיון אישי של היריון ולידה טראומתיים במיוחד.

כיצד משפיעים מתח ולחץ על ההיריון ועל הלידה?

המחקר מוכיח שעוברים יכולים ללמוד, להבין, לזכור, לזהות ולהגיב. קולות, ויברציות ורגשות מועברים לתינוק שברחמינו, שמגיב לא רק לפיזיולוגיה של האם אלא גם לגישה שלה ולרגשותיה. לכן, לחץ , חרדה, ומתח מחד, ותגובות רגיעה-מאידך, משפיעים על התינוק ברחם ועל התפתחותו. חרדה אימהית יכולה להוביל גם לסיבוכים כמו לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך, כישלון בהתקדמות הצירים ודיווח על כאב סובייקטיבי גדול יותר.

כיצד עוזר טיפול ביופידבק בהיריון ולקראת לידה?

 טיפול ביופידבק בהיריון וכהכנה לקראת הלידה מיועד לעזור לאישה להתמודד עם החרדה והמתח המלווים את ההיריון, באמצעות למידת טכניקות שונות של רגיעה ונשימה. הטכניקות הנלמדות במהלך הטיפול בביופידבק בהיריון מאפשרות לגוף לשפר את יכולתו התפקודית ולנצל את משאביו הטבעיים להפחית את הכאב ולקדם את תהליך הלידה. במהלך הטיפול בביופידבק בהיריון, לצד קבלת מידע על הלידה, עוברת המטופלת תהליך למידה הדרגתי, המבוסס על מתן משוב ממוחשב המספק מידע על התהליכים המתרחשים בגוף. המשוב, מעמיק את הבנת קשר הגומלין גוף-נפש, ומספק למטופלת מעין "מראה פסיכו-פיזיולוגית" המשקפת לה את הביטוי הגופני של התגובה הנפשית. מראה זו מסייעת למטופלת לגייס תהליכים מנטאליים לוויסות התגובה הגופנית.

 במה שונה הטיפול בביופידבק בהיריון ולקראת לידה ממסגרות אחרות המכינות ללידה?

 כיום, קיימות מסגרות רבות המציעות לנשים הכנה ללידה, ואולם ייחודו של הטיפול בביופידבק בהיריון וכהכנה ללידה הוא בכך שהוא מספק לאישה הכנה גופנית ונפשית כאחד: הוא מעניק מקום לדבר על החששות והפחדים, ובמקביל נותן כלים להפחית את המתח והחרדה. כמו כן מאפשר הטיפול בביופידבק בהיריון לאישה לקבל את הביטחון שהיא נושמת נכון ומרפה נכון את הגוף עוד לפני "רגע האמת", וזאת- באמצעות המשוב הממוחשב.

הפנמה טובה של הטכניקות הנלמדות במהלך הטיפול בביופידבק במהלך ההיריון מקדמת את הלידה במספר אופנים: היא תורמת להפחתת הכאב בזכות היכולת להפחית את מתח השרירים והיא יכולה אף להגביר את ההפרשות ההורמונאליות המשפיעות מצידן על תפקוד מערכת העצבים האוטונומית.

יתרונות נוספים של הטיפול בביופידבק בהיריון

 הטיפול בביופידבק בהיריון מתאים גם לנשים הסובלות מכאבי ראש ומיגרנות אשר בשל ההיריון מעדיפות להימנע מנטילת תרופות, כמו גם לנשים הסובלות מלחץ דם גבוה.

 

נכתב עבור רזולוציה על ידי אסנת שחר, מטפלת בביופידבק 

 

ד"ר ירדן לוינסקי, פסיכיאטר מומחה. מנהל מרכז רזולוציה לטיפול מתקדם. מתמחה בטיפול במצבי לחץ, חרדה, הפרעות קשב ודכאון הנובעים מחיים במאה העשרים ואחת, טיפול קצר וממוקד לאנשים בלי זמן לבזבז. http://www.resolution.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב