דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אופיסופט מבינים ברפואה 

מאת    [ 14/10/2010 ]

מילים במאמר: 1107   [ נצפה 2745 פעמים ]

חיל הרפואה אמון על אספקת שירות רפואי איכותי לכל החיילים המשרתים בצה"ל. לחיל מבנה מבוזר ביותר, והוא כולל אלפי רופאים ונותני שירותים רפואיים הפזורים בבסיסי צה"ל בכל הארץ. בעבר לא הפעיל חיל הרפואה מערכת בינה עסקית (BI), דבר שאיתגר את מפקדיו לקבל החלטות ניהוליות בצורה יעילה ומהירה - הן בשל הקושי לאסוף מידע עדכני מהמרפאות בשטח והן בשל הקושי להציב יעדים ולהפיץ אותם בזמן אמת לכל הנקודות המבוזרות.

"בחיל נעשו ניתוחי מידע, אבל מכיוון שלא הייתה מערכת BI התוצאות נעצרו ברמת המפקדה ולא חלחלו לאלפי המרפאות בשטח", מסביר  אורן שפיגל, מנהל מגזר הביטחון במיקרוסופט. "כמו כן, עיבוד הנתונים נעשה בצורה ידנית שתוצאותיה במחלוקת אינן חד ערכיות".

"הבקרה הייתה מאוד מוגבלת, ונוצרה תחושה אפשרות שקשה מאד  לשלוט בדברים שמתרחשים ברמת השטח", אומר דוד סגל, סמנכ"ל חברת Opisoft. לפיכך הוחלט בחיל הרפואה להקים מערכת BI שתאפשר לאסוף ולנתח נתונים במהירות. דרישות הסף של המערכת היו: יכולות חישוביות מורכבות, הניתנות להתאמה לאופיו הייחודי של עולם הרפואה; יציבות גבוהה; חדשנות טכנולוגית; וממשק משתמש מוכר וידידותי, שיאפשר לכמות גדולה של משתמשים לבצע ניתוחים מורכבים בפשטות.

"בעולם הרפואה יש עודף נתונים, ולמנהלים (ובמקרה זה למפקדים) קשה לדעת במה להתמקד", מסביר סגל את החלטת החיל. "מערכות BI מאפשרות לזהות חריגים ותחומים בעייתיים, בלי להשקיע שעות וימים בניתוח נתונים. באמצעות מערכת כזו, ניתן לחסוך זמן יקר ולקבל החלטות ניהוליות מהירות יותר וטובות יותר".

 פתרון

בתום מכרז הוחלט לבסס את מערכת ה-BI על פלטפורמות מיקרוסופט: פלטפורמת ניהול הביצועים Microsoft PerformancePoint Server 2007; מסד נתונים Microsoft SQL Server 2005 ומנוע הניתוח Analysis Services; ופורטל וממשק מבוססי Microsoft Office SharePoint Server 2007. למעשה, פרויקט BI זה הינו הראשון מסוגו בצה"ל, ואחריו צפויים פרויקטים נוספים המבוססים על גבי אותן תשתיות וארכיטקטורות.

 "הפעילות הייתה מאוד מאתגרת" , מסביר יוסי אלקיים, ארכיטקט הפיתרון מקבוצת הייעוץ של מיקרוסופט ישראל, "הפיתוח נעשה תוך כדי פרויקט הקמה של תשתיות ה BI והפרויקט יצר תנופה אדירה להקמה של התשתית שתוכל לשרת גם את הפרויקטים הבאים".

 המעורבות העמוקה של קבוצת הייעוץ של מיקרוסופט (MCS) בפרויקט תרמה רבות להצלחת הפרויקט ולמזעור הסיכונים הכרוכים בפרויקטים מורכבים כמו אלו. הפעילות ניצלה את  הניסיון הרב אשר נצבר בגופי MCS הן בישראל והן ברחבי העולם והן את החיבור הישיר אשר מספקת הקבוצה לצוותי הפיתוח של מוצרי מיקרוסופט השונים.

 הפרויקט תוכנן ובוצע בשיתוף פעולה בין קבוצת הייעוץ של מייקרוסופט (MCS)  לבין חברת Opisoft וצוות ניתוח ייעודי של הלקוח. Opisoft אף זכתה על עבודתה בפרויקט בפרס תחרות השותפים של מיקרוסופט. לאורך הפיתוח הושם דגש על העברת ידע מלאה לצה"ל, להמשך תמיכה ופיתוח.

 המערכת פותחה על ידי צוות פיתוח מצומצם יחסית, במתודולוגיית Quick Win בגישת ה-AGILE, שמאפשרת להשיג תועלות בזמן קצר תוך התאמה מלאה לצרכי השטח. מאז עלתה לאוויר, היא משרתת עשרות עד מאות משתמשים בכל רמות הפיקוד - החל מבכירי המטכ"ל, עבור במפקדי מטה מפקדת קצין רפואה ראשי (מקרפ"ר) וכלה במפקדי המרפאות בשטח , ועתידה לתת שירות לכמה מאות נוספים.

הגישה למידע מתבצעת באמצעות פורטל אינטראנטי מבוסס MOSS, ועל כן אינה מצריכה התקנה בתחנת הקצה. הממשק המוכר והידידותי של מיקרוסופט מציג לוח בקרה גרפי, שמאפשר לקבל תמונת מצב עדכנית במבט אחד. בלחיצת כפתור אפשר להגיע לנתוני היסוד שמהם מורכבים המדדים ולעולמות תחקור שתומכים בהם. גם הגישה למידע זה מתבצעת דרך הפורטל, ללא צורך לפנות ליישומים חיצוניים.

המערכת מספקת מדדים בשלושה תחומים נפרדים: משאבי ריפוי, איכות רפואית ואיכות שירות. באמצעותה, יכולים המשתמשים לצפות בעשרות מדדים עדכניים, לבצע תחקור, להציף חריגים ולהשוות בין יחידות מקבילות. כן כוללת המערכת תחקור הליכים באמצעות מסך תחקור דינמי ראשון מסוגו, שמאפשר לתחקר מידע באמצעות נגיעה בנקודות שונות במסך.

השימוש במערכת סיפק לחיל כמה יכולות מרכזיות. עמית שקד, מנהל קבוצת פרויקטים ב-Opisoft, מדגים: "אחת מהיכולות החשובות היא ניהול כוח אדם וקידום. הרופאים פועלים פעמים רבות במקומות מרוחקים וללא פיקוח מקצועי צמוד. המערכת מאפשרת להעריך את רמות השירות השונות שנותנות מירפאות במקומות השונים".

ההשוואה אפשרית גם בקנה מידה גדול הרבה יותר. "באמצעות המערכת אפשר לקטלג קבוצות, כמו בסיסים גדולים, ולהשוות ביניהן", מספר יוסי אלקיים, "האם הגיוני שבבסיס אחד מונפקים 3,000 גימלים בחודש, בעוד שבבסיס אחר, בסדר גודל דומה, מונפקים רק 1,000 גימלים בחודש? המערכת מאפשרת הצלבה של נתונים וזיהוי חריגות כאלו, תוך הפקת תובנות - האם בבסיס הראשון מנפיקים יותר מדי גימלים או שמא בשני מנפיקים פחות מדי".

המערכת מסייעת לאתר חריגות נוספות בשרות הניתן, לפי ההגדרות שהגדיר חיל הרפואה.

 תועלות

השימוש במערכת מספק תועלות רבות לחיל הרפואה. המדדים מספקים יכולת בקרה חזקה, שתורמת לניהול יעיל יותר של משאבים, לצמצום מספר ההפניות המיותרות ולשליטה במשאבים תוך הפנייתם למקומות הנכונים.

"בתקופה כלכלית זאת, היכולת לבדוק איפה דרושים משאבים והיכן הם מתבזבזים פחות יעילים, חשובה מתמיד", מרחיב עמית שקד. "אם באתר אחד מונפקות 3,000 הפניות לרופאים מומחים, ובאמצעות ניתוח הנתונים אפשר לזהות שחציין הן בעקבות פניות שווא, אפשר לדעת שצריך לפעול שם בצורה שונה".

כן תסייע המערכת למינוף ושיפור האיכות של שירותי הרפואה בצה"ל, כך שתעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. המערכת מאפשרת לגשר בין הרצונות של המפקדים לבין השטח, ומסייעת לרופאים ולנותני השירות להכיר את היעדים האסטרטגיים ולפעול בהתאם למצופה מהם.

איציק  כהן, מנהל פעילויות  ב-MCS, מוסיף: "השקיפות מספקת בקרה ברמה גבוהה מאד, שגורמת לשינויים. הצפה של נתונים חושפת מגמות חדשות, שלא היו ידועות, ומייצרת תובנות חדשות. הדבר מאפשר לשנות ולייעל תהליכים".

 תרומת כלי מיקרוסופט להצלחת הפרויקט

אחת התרומות המרכזיות הינה ממשק המשתמש. "היתרון הגדול של מיקרוסופט הוא הממשק המוכח - היכולת לעשות דברים יפים, ולהציג נתונים בממשק גרפי, אמין ויציב במקום אחד", אומר יוסי אלקיים.

תרומה נוספת היא היכולת לראות על מסך אחד רכיבים המגיעים מכלים שונים, ומדברים זה עם זה. "הבשורה הגדולה של מיקרוסופט הינה היכולת לרכז את כל הרכיבים ללוח בקרה אחד, מקום אחד שיש בו היררכיית מידע שלמה. כל המידע באותו מסך", אומר יוסי אלקיים.

לכך יש להוסיף את ההתממשקות של המערכת עם כלים אחרים של מיקרוסופט, תכונה חשובה במיוחד שכן סביבת המחשוב של צה"ל הינה סביבה מרובת תוכנות   מיקרוסופט. המערכת מתממשקת באופן מלא עם מערכות Windows ו-Office, ומאפשרת לדוגמה ייצוא מיידי של נתונים לגיליון Excel.

יכולות ההתממשקות של המערכת לא מוגבלות לכלי מיקרוסופט. "המערכת נבנתה על תשתית רב-ממדית, שמאפשרת גם שימוש בכלים שלא מתוצרת מיקרוסופט", אומר עמית שקד. "הדבר מאפשר להגדיל את ה-ROI של כלים קיימים בארגון".

עמית שקד מעלה על נס גם את פשטות הפיתוח: באמצעות כלים סטנדרטיים אפשר לבצע פיתוח מהיר ופשוט בשפות תכנות אחידות.

 סיכום

בעקבות הצלחת הפרויקט פועלים כעת בחיל הרפואה להרחבת ושדרוג היכולות הרבות של המערכת. "היעד הבא הוא לחבר את שלושת תחומי המדדים (משאבי ריפוי, איכות רפואית ואיכות שירות) למדד משוקלל אחד", מגלה שקד. "הדבר יאפשר לבחון, למשל, האם השקעה בשירות מביאה לניצול גבוה יותר של משאבים, ולאזן בין הדרישות השונות".

כמו כן, הצלחת הפרויקט מסייעת להאיץ פרויקטי BI בזרועות נוספות בצה"ל, שכאמור יתבססו על התשתיות שתוכננו ויושמו בפרויקט פורץ דרך זה.

 כלים

PerformancePoint Server 2007

SQL Server 2005

Office SharePoint Server 2007

אופיסופט נוסדה בשנת 1991 לצורך מתן פתרונות מידע  לארגונים בעלי קשת רחבה של תחומי עיסוק.


לאורך שנות פעילותה צברה החברה ניסיון רב המשלב בתוכו ידע נרחב בסביבות עבודה מגוונות ובהקמה ידע אינטגרטיביים ויישום פתרונות  BI מקיפים בסביבות אלו, מה שהפכה לחברה הגדולה והמובילה בתחומה במתן פתרונות בתחום ה- Business Intelligence בישראל.


כמו כן אופיסופט מתמחה בבניית מחסני נתונים (Data Warehouse) והקמת מערכי מדדים ויעדים


(Dashboard) תוך בניית שולחנות עבודה (פורטלים). אופיסופט מבצעת תהליכי High Level Desigin למערכי BI .


אופיסופט מונה כיום מעל ל 200 עובדים מקצועיים ומיומנים ממגוון תחומים, ובכלל זה מהנדסי תעשיה וניהול, מנהל עסקים, ניתוח מערכות מידע, תכנות ו-System. בהפעלת צוותי העבודה של החברה מושם דגש מיוחד על מקצועיות, אינטגרטיביות וגמישות.


על לקוחותיה של אופיסופט נמנים הגופים המובילים במשק הישראלי: קומברס, מכבי שרותי בריאות, אמדוקס, בנק הפועלים, מנורה, שרותי בריאות כללית, בי"ח איכילוב, טבע, קואופ הריבוע הכחול, משטרת ישראל, פרטנר, משרד הבטחון ועוד




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב