דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפואה סינית קהילתית - מחטי זהב או כסף? 

מאת    [ 14/10/2010 ]

מילים במאמר: 546   [ נצפה 2453 פעמים ]

בעת העתיקה בסין האמינו כי השימוש במחטים אשר נוצקו מזהב יכול להעצים את האפקט הטיפולי. אם נבחן את טווח המחירים שעולה טיפול דיקור כיום, ניתן יהי להסיק כי שהשימוש במחטי זהב נפוץ גם בימינו, למרות שאין זה כך. על מנת שיהיה ניתן להנות מיתרונות הדיקור, צריך להגיע לטיפולים בצורה סדירה וקבועה, לפעמים אפילו בתדירות של פעמיים או שלוש בשבוע. במחירים הממוצעים בשוק אשר מתומחרים לפי סגנון של פגישה עם רופא ”מומחה“, ניתן לומר שטיפול חד שבועי קבוע יעלה במקרה הטוב 800 שקלים בחודש ובמקרים מסויימים יכול להגיע גם לכפול מכך.

רפואה סינית קהילתית או Community Acupuncture מהווה מודל טיפולי שונה ומהפכני בעולם המערבי וגם בישראל. המודל התפתח מתוך עבודתה של מטפלת אמריקאית בשם ליסה רודר ובן זוגה , שני מטפלים ברפואה סינית שהרגישו לא נוח עם הדרך בה מוצגת ומיושמת רפואה זו בארה“ב. בשנת 2002 פתחו מרפאה בשם ”woking class acupuncture ” אשר עשתה מהפכה בתפיסה של יישום הרפואה הסינית וכיום היא אחת מהמרפאות העסוקות והגדולות בארה“ב.

על מנת להבין מה הרעיון ברפואה הקהילתית צריך להבין שהרפואה הסינית ביסודה בסין ובמזרח היא רפואה עממית, המיועדת לכל שכבות האוכלוסייה. טיפול בדיקור במזרח מהווה טיפול אפקטיבי וזמין שכל הנדרש כדי לבצע אותו הוא מחטים וצמר גפן לחיטוי. הטיפולים מתקיימים הרבה פעמים בחדרים גדולים בהם מטופלים מספר אנשים במקביל. כשהגיעה הרפואה הסינית לארה“ב בשנות ה70, היא ”הולבשה“ על מודל טיפולי המגיע מעולם הכירופרקיטה או מעולם הרפואה המערבי. מטפלים קיבלו מטופל אחד בשעה במרפאות קטנות ויוקרתיות , והמחיר כמובן בהתאם, גבוה. לאט לאט הוגדרה הרפואה הסינית כטיפול לעשירים בלבד. לא רק זאת, עולם המושגים האקזוטי והמוזר של הרפואה הסינית יצר לה תדמית של רפואה מסתורית ורוחנית, תדמית שהרחיקה אנשים רבים שיכלו להנות מיתרונותיה. עוד עובדה חשובה היא שרפואה סינית אפקטיבית יותר כשהיא נעשית בתדירות גבוהה, בסין עדיין מקובל לעבור סדרות של 10-15 טיפולים יומיים. בשל המחיר הגבוה בו מותגה הרפואה הסינית במערב, הטיפולים מבוצעים פעם בשבוע, ועל מנת לבוא בתדירות גבוהה יותר נדרשים סכומים אסטרונומיים. הרבה אנשים זונחים את הטיפול לא משום שהוא לא עובד, אלא משום שקשה להם לשלם עבורו.

בגלל המחיר והעובדה שרק המעמד העליון יכול להרשות לעצמו לעבור טיפולים ברפואה סינית נוצרה מציאות בה נמנעת מרוב האוכלוסיה היכולת להגיע לטיפולים. לא רק זאת, בגלל שרוב האוכלוסייה אינה יכולה להרשות לעצמה להגיע לטיפולים, רוב המטפלים אשר לומדים רפואה סינית זונחים את המקצוע בשל אי יכולת לבנות פרקטיקה. המטפלים הוותיקים והמצליחים ממשיכים לעלות מחירים, והגופים העיקריים אשר מרוויחים מהתחום הם בתי הספר לרפואה סינית שבאופן אירוני בדרך כלל מנוהלים על ידי אותם מטפלים וותיקים.

הרפואה הסינית הקהילתית נועדה להחזיר את הרפואה אל העם, ובבסיסה לאפשר לכמה שיותר אנשים להגיע לטיפול, מכל שכבות האוכלוסייה. כיום קיימות מספר מרפאות קהילתיות כאלה בארץ, ומספרן גדל עם הזמן. הקליניקה לרפואה סינית קהילתית ת”א פעילה במתכונתה הנוכחית משנת 2007.

בקליניקה קהילתית הטיפולים לא נערכים אחד על אחד, אלא בסביבה משותפת, הרבה פעמים על גבי כורסאות ולא מיטות טיפול. כך ניתן להפחית את המחירים, כשמספר מטופלים ”חולקים“ שעת טיפול. המחירים נעים בין 50-70 שקלים ומאפשרים להגיע לטיפולים תכופים. הגישה הטיפולית היא פחות לדבר, אלא לתת לדיקור עצמו את מירב תשומת הלב. הסביבה המשותפת אינה פוגעת בפרטיות ואף יוצרת תחושת הזדהות, והרבה מטופלים מעדיפים אותה על טיפול אחד על אחד. כמו כן בקליניקות קהילתיות מיושמת טכניקות דיקור סיני שלא דורשות מהמטופלים להוריד בגדים, הנקודות בהן משתמשים נמצאות על גבי הגפיים והראש ואין בעייה של חשיפה, במידת הצורך יש וילונות על מנת להגביר את הפרטיות.

אסף פלדמן רפואה סינית קהילתית ת"א www.dikur.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב