דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרכז כושר רפואי פועל במרכז הרפואי מאיר 

מאת    [ 14/10/2010 ]

מילים במאמר: 999   [ נצפה 5167 פעמים ]

תוכנית השיקום ומניעת מחלות לב פועלת מזה שלוש עשרה שנה בבית חולים מאיר. ההצלחות הטיפוליות של אלפי המחלימים שעברו בין כתליה, הן המעידות שהיא אחת מהתוכניות מהמובילות בתחומה. במהלך השנים רופאים בכירים, המומחים בתחומים שונים של הרפואה, חיפשו דרך לטפל בחוליהם ע"י פעילות גופנית ותזונה נכונה, במטרה לשינוי הרגלי חיים שיביא להקלה בתסמיני מחלה קיימת, או שימנע מחלה עקב המצאות גורמי סיכון למחלות. רופאים  אלו לא מצאו מענה לחוליהם בחדרי הכושר הרגילים, ולכן היפנו אותם לתוכנית שיקום הלב בבית חולים מאיר. ההצלחה הטיפולית של חולים שהופנו גם ללא רקע של מחלות לב, הניסיון והידע שהצטבר במהלך השנים, ביחד עם פיתוח שיטות ותהליכי עבודה מקוריים, היוו את אבני היסוד לחזון של מרכז כושר רפואי. 

בשנים האחרונות אנו עדים לעדויות מדעיות רבות המלמדות את החשיבות הרבה בניהול נכון של אורח חיים בריא בטיפול ובמניעה ראשונית ושניונית של מחלות כרוניות מגוונות כגון: סוכרת, השמנת יתר, לחץ דם, תסמונת מטבולית, דיכאון, דלקות פרקים, קוצר נשימה ריאתי, דמנציה, אירוע מוחי או אירועי לב ועוד.

למרות המלצות אלו אוכלוסיה זו לרוב אינה מקבלת אישור מרופאים להתאמן בחדרי הכושר הרגילים, כי אין לחדרי הכושר הנ"ל את ההכשרה והמענה הרפואי ההולם לטיפול והדרכה.

החזון של מרכז כושר רפואי : מרכז הפועל בשילובן של המחלקות השונות של בית החולים, המטפל בבאים בשעריו ע"י שינוי גישה נפשית, פעילות גופנית ותזונה נכונה, במטרה לשנות מחד גיסא הרגלי חיים ולמנוע גורמי סיכון וחולי, ומאידך גיסא להיטיב מצבם של חולים שכבר סובלים ממחלות כרוניות. הפעילות תתבצע על פי מדדי איכות ועשייה מחקרית, ובהתאמה להנחיות הרפואיות המתעדכנות.

התהליך הטיפולי אותו עוברים המצטרפים למרכז כושר רפואי כולל:

בדיקה ע"י הרופא המתייחס למחלות הרקע, בדיקות הדם וגורמי הסיכון. הרופא מציין את המגבלות הרפואיות, ובהתאמה מאשר את  השתתפות הנבדק בפעילות הגופנית.

לאחר מילוי שאלונים תפקודיים עובר המטופל בדיקת מאמץ. בהתאם לתוצאותיה התפקודיות, ומהגבלותיו התנועתיות קובע הפיזיולוג הרפואי את היעדים ורמת הפעילות המתאימה, ומשאיר בהתאם הוראות מפורטות לצוות ההדרכה. בהמשך עוקב הפיזיולוג ומפקח על יישום התוכנית הגופנית.

דיאטנית בודקת את הרכב הגוף ובדיקות הדם, מתאימה יעדים למשקל הרצוי, מתכננת תוכנית אישית בהתאם למחלות הרקע, ובמהלך כל תקופת הפעילות מפקחת ומייעצת במפגשי מעקב עד להשגת היעדים.

פסיכולוגית עורכת מפגש היכרות עם כל מטופל להיכרות ראשונית, לזיהוי ואיתור קשיים וחיזוק המוטיבציה לשינוי. היא מפנה לטיפול בקהילה או מקיימת טיפולים בהתאם למצבו ורצונו של המטופל.

במהלך תקופת הפעילות מתקיימות הרצאות  ע"י כל המומחים השותפים בתוכנית ומטרתן:

  • להעביר אינפורמציה מדעית בצורה פשוטה כדי ללמד את הפעילים את עקרונות השיטה במקום.
  • לתת לפעילים כלים לטפל בעצמם גם לאחר סיום פעילותם במקום.
  • להגביר את  המוטיבציה לפעילות.

 

תהליכי העבודה ושיטת ההפעלה בסעיפים המפורטים מטה עשויים להאיר את ההבנה של המילה רפואי  בהפעלת מרכז כושר רפואי לאוכלוסיות מיוחדות.

 

  • מעבדה לבדיקות מאמץ המאפשרת ביצוע בדיקות לאוכלוסיות בגיל הקשיש ולמוגבלים ביכולתם התפקודית. אופן ביצוע הבדיקה מאפשר דיוק במדידת רמתו התפקודית של המטופל.
  • מבוצעת הערכה על יכולתו ומגבלותיו התנועתיות של המטופל, ונכתבת תוכנית פעילות המתבססת על פי הפרמטרים הנמדדים.
  • ניתוח כמעט רציף של ההתקדמות התפקודית של המטופל, וע"י כך ויסות עומסי העבודה בהתאם לשינויים הנמדדים ולמצבו הרפואי.
  • פיתרונות למגבלות תנועתיות והתייחסות לתסמינים העלולים להופיע במהלך הפעילות, בהתאמה למחלת הרקע או גורמי הסיכון של המטופל.
  • שיטת רישום המאפשרת ביצוע ביקורת ע"י הצלבת נתונים, כדי להגיע למסקנות תפקודיות ורפואיות.
  • תקשורת בין המומחים השונים. לדוגמה, הקשר בין הדיאטנית לפיזיולוג לשם וויסות המאזן הקלורי של מטופלים "הנתקעים" בתהליך ההרזיה.
  • דיון בצוות רב תחומי על מטופלים עם בעיות מיוחדות .
  • הפניה לרופא ולפיזיולוג כאשר מופיעות תגובות גופניות שאינן תקינות במהלך הפעילות.
  • ביקורת רפואית תפקודית ע"י רופא ופיזיולוג רפואי בכל ארבעה חודשים למדידה, אובייקטיבית של הישגיו של המטופל ושינוי יעדי התוכנית בהתאמה.
  • כתיבת דוח מסכם המתאר את השינויים שביצע המטופל בגורמי הסיכון, בתגובותיו הפיזיולוגיות, בשינוי הרכב הגוף, וברווחתו הנפשית ומצבו הרפואי.
  • שיטת הפעלה ייחודית המשלבת רכיבי הכושר הגופני, הפעלה אירובית, ועבודת כוח. שיטת הפעלה זו מותאמת למגבלותיו ומחלות הרקע של המטופל.

 

מרכז הכושר הרפואי מהווה אחד מהתחומים הרבים שבהם עוסקת רפואת הספורט בבית חולים מאיר. מיקומו ברפואת הספורט של בית החולים והוא המודל הראשון מסוגו למניעת מחלות שקיבל אישור מביטוח מושלם של שרותי בריאות כללית להשתתפות בעלות הטיפול.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב