דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


10 עובדות על מיגרנה - דר רחל הרינג-חנית, נוירולוגית בכירה ומנהלת היחידה לכאבי ראש, מרכז רפואי מאיר 

מאת    [ 13/10/2010 ]

מילים במאמר: 585   [ נצפה 6646 פעמים ]

שמה של המיגרנה, הידועה לשימצה, נגזר מהשפה היוונית: Hemicrania ('חצי ראש'), ואכן, רוב הסובלים ממנה מתלוננים על כאב ראש חד צדי. זהו למעשה ככאב ראש התקפי, בדרך כלל פועם, שנמשך 4-72 שעות, ויכול להיות מלווה בבחילה, הקאה, אי-סבילות לאור או לרעש או לריח. בארץ, סובלים ממיגרנה 21-23% מהנשים ו-10-12% מהגברים. כיום, אין בדיקת דם לאבחון המיגרנה ועל הרופא להסתמך על דברי החולה ותיאורו.

1.                   מה בעצם כואב?

נדמה כי זה המוח שכואב, אך למעשה, מה שכואב אלו הם מעטפותיו וכלי הדם הגדולים המזינים אותו המכילים קולטני כאב רבים המגיבים לגירוי או לחץ עליהם.

2.                   מיגרנה גם לילדים

בקרב ילדים שיעור הסובלים ממיגרנה מגיע לכ-4%. המיגרנה בילדים שונה מבמבוגרים: הכאב יכול להיות דו-צדדי ומשך ההתקף קצר יותר. סוג מיוחד של מיגרנה בילדים אינו מתבטא כלל בכאב ראש, אלא, בהתקפים של סחרחורות או הקאות חוזרות או כאבי בטן ("מיגרנה ביטנית"). בגילאי הילדות אין הבדל בסובלים ממיגרנה בין בנים ובנות.

3.                   מיגרנה והורמונים

נשים סובלות ממיגרנה פי 2 או פי 3 יותר מגברים. עלייה בשכיחות המיגרנה בקרב בנות מתחילה על רקע הורמונאלי סמוך לווסת הראשונה. גם גלולות למניעת הריון עלולות לגרום למיגרנה, אך כדאי לשים לב: התקפי מיגרנה יכולים להתחיל כחצי שנה לאחר התחלת נטילת הגלולות. גם היעלמות המיגרנה שנוצרת מגלולות עלולה להתעכב עד כחצי שנה לאחר הפסקת הגלולות.

4.                   רקע גנטי?

המיגרנה היא ככל הנראה מחלה גנטית. לאחרונה נתגלה, כי בצורה הספציפית של המחלה (Hemiplegic Migraine) במחצית מהחולים קיים ליקוי בכרומוזום מס' 19. ואכן קיימות עדויות נוספות לליקויים גנטיים בכרומוזומים אחרים הגורמים למיגרנה.

5.                   סימנים מקדימים

ב-10-20% מהמקרים, קודמת לכאב הראש של המיגרנה תופעה הקרויה אאורה (Aura): אלו סימני חסר עצבי. האאורות מורכבות מהפרעות ראייה (אורות בוהקים, קווי זיג זג, "כתמים" ואפילו עיוורון מלא) או תחושת נימול, חולשה, הפרעת דיבור או הפרעה בשיווי משקל. האאורה נמשכת לרוב כ-20 דקות.

 

6.                   גורמים מזרזים למיגרנה

ישנם גורמים שונים העשויים לזרז הופעת התקף מיגרנה, המוכרים בהם הם מתח, חוסר או עודף שינה, מחזור חודשי וכן מזונות שונים כמו: יין אדום, גבינה צהובה, שוקולד ועוד. ישנם גם אנשים הרגישים לשינויים ברומטריים באוויר- הם יהיו מסוגלים לחזות את התקף המיגרנה הבא על פי מזג האוויר.

7.                   קופאין נגד הכאב

מחקרים מראים כי בזמן התקף מיגרנה לקופאין סגולות ויעילות בהורדת הכאב. על בסיס זה קיימות תרופות למיגרנה המכילות הרכב ייחודי של חומרים פעילים הכוללים תוספת קופאין, והן ניתנות לרכישה ללא מרשם רופא, כמו אקסידול. אך מה זה אומר לגבי הרגלי שתיית קפה? לא הרבה. שלא בזמן התקף מיגרנה יכולה צריכה יומיומית גבוהה של קופאין דווקא לעורר התקף, וכך גם הפסקה פתאומית של צריכתו, לכן לסובלים ממיגרנה רצוי לצרוך קפה במתינות.

8.                   סקס ומיגרנה

אנשים מסויימים עלולים לחוש כאב ראש במהלך קיום יחסי מין, אשר ילך ויחמיר עם עליית הריגוש ושיאו יהיה באורגזמה. זהו כאב הנובע מהתרחבות כלי דם בראש, תופעה הנפוצה יותר בקרב גברים. אצל אנשים הסובלים ממיגרנה, כאב ראש שלאחר הסקס יכול להפוך להתקף מיגרנה מלא.

9.                   רגישות גם לליטוף

במהלך התקף מיגרנה עשויה להופיע רגישות למגע מכל סוג, תופעה המוכרת בשם הרפואי האלודיניה. ואכן, מעדויות רבות של סובלים ממיגרנה, נראה כי פעולה פשוטה כמו הברשת השיער, או אפילו ליטוף אוהב, עשויים לעורר גלי כאב והתנגדות. 

10.               מיגרנה והריון

נראה כי יש עוד יתרונות להריון חוץ מקבלת מקום באוטובוס: המיגרנה ה"רגילה" (זו ללא האוארה) נוטה להיעלם במהלך ההריון. לעומתה מיגרנה עם אאורה יכולה להופיע לראשונה בחיים דווקא במהלך הריון.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב