דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


13 העיקרים לעריכת צוואה 

מאת    [ 13/10/2010 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 2884 פעמים ]

אין אדם יודע את יום לכתו, ואין אדם אשר אוהב להרהר בפטירתו. אולם, לפטירתו של אדם קיימות השלכות כלכליות על בני משפחתו ו/או על יקיריו אשר הנן גדולות יותר מכל עסקה ו/או אירוע אשר עושה אדם בחייו.

צוואה הינה דרכו של אדם לומר את דברו האחרון תוך כדי תעדוף בחלוקת רכושו בין יקיריו.

ניסוח לא תקין של הצוואה, פגמים צורניים בצוואה והשפעה בלתי הוגנת על המצווה עלולים לגרום לפסילת הצוואה, בייחוד כאשר ישנם יורשים אשר אינם מעוניינים לקיים את הצוואה.

להלן נציין את "13 העיקרים" לעריכת צוואה אשר יעזרו לכם לערוך צוואה תקינה ובהירה, ואשר  יסייעו לכם למנוע את ביטולה לאחר פטירת המצווה.

א.        על המצווה לבדוק, כי כל הפרטים המהותיים נמצאים בצוואה, לרבות: תאריך, פרטי המצווה, פרטי היורשים, פרטי העיזבון, חתימות העדים ואימות עו"ד לחתימות.

ב.        על המצווה לוודא כי העדים אינם נהנים ו/או מוטבים בצוואה.

ג.          על המצווה לוודא, כי העדים לצוואה הנם כשירים מבחינה משפטית.

ד.        על המצווה לוודא, כי הצוואה כתובה בלשון ברורה וחד משמעית, וכי הצוואה אינה כוללת סתירות פנימיות.

ה.        אם למצווה יש רכוש שאינו ניתן לחלוקה כמו כלי רכב, תכשיט, פריטים סנטימנטליים וכיו"ב, עליו להקפיד להגדיר את הפריט ואת יורשו.  

ו.          על המצווה לציין בצוואה הוראות ספציפיות לגבי הישארות נכסים בידי בן הזוג שנותר בחיים. רצוי כי המצווה יציין, כי נכסים אלה יעברו לידי היורשים רק לאחר פטירת בן הזוג שנותר בחיים.

ז.         במידה ועזבונו של המצווה כולל חברה או עסק, רצוי, כי המוריש ייתן הוראות ברורות לעניין זהות היורש שינהל את העסק לאחר מותו, מחד, ולעניין חלקו של כל יורש בעסק, מאידך. לחילופין, המצווה ייתן הוראות למכירת העסק למרבה במחיר וחלוקת התמורה בין היורשים. 

ח.        במידה ועזבונו של המצווה כולל גם חובות, רצוי כי  המצווה יידע את היורשים בדבר החובות לצד הרכוש שהם עתידים לרשת. על המצווה לקבוע בצוואה  מנגנון לתשלום מלוא חובות העיזבון ולחלוקת ייתרת העיזבון בין היורשים רק לאחר תשלום החובות.

ט.        על המצווה לפרט בצוואה את כל הרכוש והכספים הקיימים, לרבות מקום המצאם המדויק (כספות, חשבונות בנק, מניות, קופות חסכון, ביטוחי חיים וכיו"ב), וזאת בכדי למנוע מצב שבו אחד היורשים יעלים מעיני שאר היורשים רכוש מסוים השייך לעזבון.

י.          במידה והמצווה הנו אדם מבוגר ו/או חולה במחלה שעלולה להעלות טענה עתידית לעניין כושרו הפיזי ו/או המנטלי לחתום על צוואה, ובמידה וקיים חשש רפואי, כי המצווה יוכרז כחסר כשרות משפטית לערוך צוואה (ולו חשש קל שבקלים), על המצווה לקבל חוות דעת רפואית אשר תאשר את כשרותו לחתום על הצוואה.

יא.     רצוי כי המצווה יבקש בצוואתו למנות מנהל עיזבון אשר ידאג לקיום הצוואה על פי רצונותיו של המצווה, וזאת בכדי למנוע סכסוכים בין יורשיו.

יב.      על המצווה להפקיד העתק מקורי מהצוואה אצל גוף הנאמן עליו כגון עורך דין, ורצוי, כי המצווה יעדכן קרוב משפחה האמון עליו, על קיומה של הצוואה ועל הפקדתה אצל עורך הדין.

יג.       מומלץ למצווה, לנהוג ברגישות תוך התחשבות ברגשות בני המשפחה, ועל כן רצוי, כי בעת ניסוח הצוואה,  המצווה ישוחח עם היורשים לגבי כוונתו לערוך צוואה ולהסביר ליורשים את ההיגיון והצדק שבה. הידברות פתוחה בין המצווה ובין היורשים עשויה למנוע סכסוכים עתידיים בין היורשים, ויש בה כדי לנטרל משקעים שעלולים להיווצר לאחר מות המצווה.

לסיכום, המציאות מוכיחה, כי גם אם יש לך משפחה מגובשת, אוהבת ותומכת, אין זה מתכון בטוח לחלוקה שקטה של העיזבון לאחר מותך בהעדר צוואה אמינה.  

צוואה המנוסחת ע"י עורך-דין המתמחה בתחום הצוואות והירושות לא רק שמונעת סכסוכי ירושה, אלא היא הדרך הטובה ביותר גם ליורשים לכבד את המצווה לאחר פטירתו. 

כתוצאה מהיעדר צוואה, או מעריכת צוואות שלא על ידי עורך-דין המיומן בניסוח תקין של צוואה, פעמים רבות מתעכב הליך חלוקת הרכוש, והתהליך יכול להימשך שנים ארוכות.

 

מאמר זה הנו למידע כללי וראשוני בלבד, ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. 

 

הכותב, עורך דין רגב אלקיים, עוסק בתחום המקרקעין, דיני ירושות וצוואות ובדיני אגודות שיתופיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב