דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי ישלם מזונות? 

מאת    [ 11/10/2010 ]

מילים במאמר: 444   [ נצפה 1709 פעמים ]

כיום ניתן לראות יותר ויותר תהליכי גירושין, כאשר חלק גדול מהם מתרחשים כשלזוג יש ילדים מתחת לגיל 18. הגישות המודרניות לנישואין וזוגיות לא רואות שום תועלת בהישארות יחד אחרי שהדבק המלכד נמס. השאלה הקשה ביותר בכל משפט גירושין היא כמובן הילדים, כלומר מי יהיה המשמורן הראשי של הילדים, ולא פחות חשוב, מי ישלם על גידולם.

במרבית המקרים האם מקבלת משמורת על הילדים, אם כי ועדת שניט המליצה לשקול את עניין המשמורת בצורה שוויונית יותר. במרבית מקרי הגירושין, הבעל לא מתעקש יותר מדי על תפקיד המשמורן הראשי.

מזונות ילדים זה אחד הנושאים הקשים ביותר בתהליך הגירושין. לעיתים, מצליח הזוג להגיע להסכמה משותפת על גובה המזונות, אך לצערנו במרבית המקרים לא כך הוא המצב ונדרשת מעורבות מסיבית של השופט. החוק היהודי מבחין בין שני סוגי מזונות, "צרכים הכרחיים" ו"דין צדקה". צרכים הכרחיים מוטלים באופן מוחלט על האב והנושא אינו מתייחס כלל וכלל ליכולותיו הכלכליות של הבעל. דין צדקה מתייחס לחובות המשותפות של ההורים כלפי ילדיהם.

צרכים הכרחיים מתייחסים כמובן למזון, הנעלה, הלבשה ודיור. עד גיל 6 האב חייב לספק את כל הצרכים הללו לילד בעצמו. החל מגיל 6 גם האם מתחילה להשתתף בפרנסת הילד ובגיל 15 החובות הללו הופכים להיות משותפים לאב ולאם משום שהילד כבר בגיל שבו הוא יכול לעמוד על רגליו שלו.

הוצאות שהן מעבר לבסיסיות ביותר מוטלות על שני ההורים גם יחד. לקטגוריה זו נכנסים נושאים של חינוך, מעונות, צעצועים, חופשות ועוד. ההוצאות הללו מתחלקות בדרך כלל בין שני ההורים באופן שווה.

מזונות ילדים מעמידים במרכז את הילד. חשוב לזכור שהילד הורגל לרמת חיים מסוימת, ועל ההורים לנסות ולשמור עד כמה שניתן על רמת החיים הזו גם לאחר הגירושין. כך למשל, אם הילד נהג ללכת לחוג כלשהו במשך שנים רבות, חשוב לעשות את כל מה שניתן על מנת לאפשר לו להמשיך את השתתפותו בחוג. המימון לאותה רמת חיים מגיע בדרך כלל ממזונות ילדים.

גובה מזונות הילדים זה בהרבה מקרים תמציתו של כל משפט גירושין המערב ילדים. במצבים מסוימים דמי הפיצויים הגבוהים הנגזרים על הגבר גבוהים כל כך עד שלא מאפשרים לו קיום של רמת חיים סבירה, שלא לדבר על הקמה של משפחה חדשה. לעומת זאת, במצבים אחרים המזונות נמוכים כל כך, עד שפוגעים בצורה משמעותית ביותר ברמת החיים של הילדים. ככלל, ניתן לציין שבתי הדין הרבניים פוסקים על סכומי מזונות נמוכים יותר מבתי הדין לענייני משפחה, אך כל מקרה עומד לגופו. אין ספק שגורם המשפיע הרבה יותר על גובה מזונות הילדים זה עורכי הדין. הצד שעורך דינו ינהל את המשפט בצורה מסודרת ומקצועית יותר, הוא זה שיזכה בהסכם גירושין המתאים יותר לאינטרס הכלכלי שלו. 

עו"ד מיכל אופיר- דיני משפחה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב