דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שברים ואוסטאופורוזיס 

מאת    [ 10/10/2010 ]

מילים במאמר: 677   [ נצפה 2921 פעמים ]

האם נשברה לך עצם הירך?

מחלת אוסטאופורוזיס הינה מחלה המהווה בעיה בקרב האוכלוסייה הכללית מעל גיל 50 בעולם כולו. אחת הבעיות הנפוצות של מחלת האוסטאופורוזיס, היא התרככות העצמות ובשל כך ישנה נטייה גוברת לנפילות ושברים ובעיקר שברים של עצם הירך.

באופן כללי, אנשים מבוגרים נוטים ליפול ולשבור עצמות לעיתים קרובות יותר מאשר כל אדם בקבוצת גיל אחרת. נטייה כואבת זו נובעת בשל הזדקנות טבעית של הגוף, הפרעות בראייה, חולשה בעצמות הגוף וחולשה כללית אשר לעיתים נובעת ממחלות כרוניות המתרחשות בגוף.

הנטייה הגוברת לשברים אומנם שכיחה יותר בסביבות גיל הזהב, אך קיימת קבוצה נוספת הנמצאת בדירוג גבוה ובעלת נטייה גבוהה לפציעות ושברים, והם קבוצת הילדים ובעיקר ילדים בגילאי 5-10.

 

ויטמין D למניעת שברים?

ממחקרים רבים ומרובים שנעשו בעבר ונעשים כיום, נמצא כי לוויטמין D, יש חשיבות עצומה, בעיקר לחולי אוסטאופורוזיס, אך גם בגיל הינקות לחיזוק העצמות. בגיל הזהב, מומלץ לצרוך ויטמין D באופן קבוע ויומי. ממחקרים נמצא כי, צריכה יומיומית של ויטמין D הביאה לירידה בכ-30% ממקרי השברים בירכיים, צוואר וגפיים בגיל הזהב.

בנוסף, לאחרונה המליץ משרד הבריאות, כי ויטמין D יינתן באופן קבוע לכל אדם מעל גיל 65. לוויטמין D תכונות נפלאות בעזרה במניעת שברים, תמיכה בטיפולי אוסטאופורוזיס וסיוע בחיזוק שרירי הגוף.

כמו כן, לוויטמין D חשיבות ענקית בהתפתחות ובבניית העצמות וחיזוקם בתינוקות ובילדים.

מהו שבר?

בגוף האדם קיימות 206 עצמות, שכל אחת מהן יכולה להיפגע ולהישבר. שבר הוא מצב פתולוגי, בו המבנה התקין של העצם מופרד ומופר בשל פציעה, מחלות כרוניות (כגון: אוסטיאופורוזיס, סרטן ועוד). הרפואה מסווגת את השברים למספר סוגים הכוללים:

·       שבר פתוח- מצב בו בנוסף לפגיעה בשלמות העצם קיימת גם פגיעה ברקמות אשר נמצאות מסביב לאותה עצם וקיימת חשיפת העצם והרקמות לאוויר העולם.

·       שבר סגור- מצב בו העצם נשברת אך לא קיימת חשיפה לעולם החיצון.

·       שבר פשוט- מצב בו קיים רק קו שבר אחד.

·       שבר מורכב- מצב בו קיימים מספר שברים או ריסוק של חלק או כול העצם הפגועה.

כיצד אדע אם שברתי עצם?

בעצם, רק בעזרת אבחון במכונת רנטגן, ניתן לדעת בוודאות האם העצם נשברה או שמה רק נסדקה. אך באופן כללי, קיימים מספר תסמינים שכיחים לעצמות שבורות והם כוללים: כאבים עזים במיוחד במקום הפגיעה, נפיחות, חוסר יכולת להזיז או לגעת במקום, שטפי דם, דימומים ובליטת רקמות ועצמות במקרים בהם השבר הוא פתוח.

בכל מצב בו קיים אפילו חשש קל לשבירת עצם, יש לקחת את האדם במהירות לחדר מיון, אין לנסות להזיז באופן עצמאי את העצם חזרה למקום.

 

עזרה ראשונה לשברים?

בשבר סגור, מומלץ לקבע את העצם לגוף, בכדי למנוע תזוזה מיותרת של העצם השבורה ובכך להגדיל את הסיכויים לסיבוכים נוספים. בשבר פתוח מומלץ לחבוש בצורה לא לוחצת את האזור הפגוע ולקבע את העצם כמה שניתן. מומלץ להגיע לחדר מיון בהקדם האפשרי, בעיקר בשברים פתוחים בהם הסיבוכים עלולים להיות מהירים.

בניגוד מוחלט לסרטונים אלו ואחרים שאנו רואים בחדשות או בסרטים, אין להזיז נפגע ממקומו כאשר יש סכנה לפגיעה בעמוד השדרה או עמוד השדרה הצווארי, זאת בכדי למנוע נזקים עתידיים של נכות ושיתוקים למיניהם.

כאן נשאלת השאלה, איך נדע האם עמוד השדרה או עמוד השדרה הצווארי נפגעו ?!

והתשובה פשוטה מאוד. בכל נפגע טראומה אשר נפגע בראש, צוואר, גב, חזה ובטן אנו חושדים לפגיעה אפשרית בעמוד השדרה ועמוד השדרה הצווארי ולכן... בנוסף לטיפול בפציעה המקומית, נשכיב את הנפגע על לוח גב ונניח על צווארו צווארון, רק לאחר מכן נוכל להזיז את הנפגע, אל האמבולנס או לכל נקודה אחרת שנחפוץ בה.

קיימים מקרים בהם נעביר נפגע עם חשד לפגיעה בעמוד השדרה ללא לוח גב והם כאשר נחוש סכנה ממשית לחיינו או לחיי הנפגע כגון: כביש ראשי שהפצוע שוכב במרכזו או נפגע מתאונת דרכים שכרגע מחוסר הכרה ושוכב בתוך הרכב, במקרה הנ"ל למרות הסכנה שבדבר, במידה ויש צורך לבצע החייאה, נבצע אותה תמיד על משטח קשה (רצפה, כביש, מדרכה...) ולא בתוך הרכב.

למאמרים נוספים, כתבות, קישורים ומידע היכנסו לאתר החברה בכתובת: www.premergency.co.il

Premergency ויפה שעה אחת קודם !!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב