דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אנו יודעים או מאמינים? 

מאת    [ 09/10/2010 ]

מילים במאמר: 493   [ נצפה 1868 פעמים ]

בואו נתבונן בדברים שאנו יודעים וננסה להיזכר באיזה שלב בחיינו הם הפכו להיות "ידיעה". הרי לא נולדנו "יודעים"… כשהיינו קטנים ההורים לימדו אותנו דברים, כשקצת גדלנו הגננת הוסיפה, המורים בבתי הספר ושאר החברה בה גדלנו תרמו עוד לידיעות הללו. כל אחד בעצם יכול היה לתרום לידיעות שלנו, אבל איך שלא נסתכל על זה, נגלה שכל הדברים שאנו יודעים נובעים מאמונה באותם אנשים. אנו מאמינים שההורים שלנו לא שיקרו לנו, ובנוסף שהם בעצמם ידעו את האמת, ואנו סומכים על המורים השונים שלמדו היטב מהמורים שלהם, ואלו למדו טוב מהמורים שלהם וכך הלאה עד תחילת הידיעה, שאז כנראה ביססו את הידיעה הזו על איזושהי השערה, כי הרי אותה ידיעה לא הייתה קיימת לפני כן.

כל המדעים המדויקים מבוססים על השערות, המתמטיקה מבוססת על הנחות יסוד והפיסיקה כל יומיים בערך משנה תאוריות. אנו מאמינים במחשבים שלא יטעו אותנו, אנו מאמינים ברמזורים שלא יתנו את אותו אור ירוק לרכב שבא מהצד, ואנו מאמינים גם בנהג של אותו רכב, שאותו אנו כלל לא מכירים, שהוא מספיק מרוכז כדי לעצור באור אדום. אנחנו לפעמים קצת חוששים לומר זאת, אבל אנחנו מאמינים גדולים מאוד. כל החיים שלנו מבוססים על אמונה. למעשה אין לנו שום ידיעה בכלום, הכל זה רק אמונה.

בכל זאת, אנחנו מדינה דמוקרטית. אז כדי לפסוק מה יכנס לקטגוריה של ידיעה ומה ישאר בגדר אמונה, אנחנו הולכים עם הרוב. אז אם כמעט כולם מגדירים עצם כלשהו כשולחן, ורק מיעוטים חושבים אחרת, אז את המיעוטים אפשר לסגור באיזשהו בית חולים לחולי נפש, ואת הגדרת השולחן ניתן להכניס למילון בתור ידיעה מוחלטת. כך אנו יכולים לשמור על השפיות שלנו כדי להתמקד בידיעות ולא באמונות השונות שיבלבלו לנו את כל סדרי העולם. הבעיה היא שכשאין בלבול והכל נראה שגרתי ורגיל, אין גם צורך לשאול שאלות. ברגע שלא שואלים שאלות, לצערנו גם התשובות לא יגיעו. או שהן יגיעו, אבל בכלל לא נשים לב אליהן.

אבל לא תמיד זה כך, לפעמים מתרחשים דברים לא כל כך הגיוניים, שנהוג לכנות אותם בשם "נסים", וברגע שנס כזה קורה, המציאות מתערערת, הבלבול חוזר והשאלות מתחילות לצוץ. לכן כשכל הרופאים מתייאשים מחולה, ואין למדע שום סיכוי על פי היגיון וטבע, אותו חולה יכול לבחור בדרך האמונה ולהפוך את כל ההיגיון שבעולם. כשנמצאים בצרה כלשהי, פתאום האמונה פורצת ומראה לנו שאין כל היגיון וידיעה בעולם. הידיעה מראה לנו את המוגבלות שלנו, האמונה פורצת את המוגבלות הזו. כל מי שהגיע לאיזשהו הישג בחייו, עשה זאת אך ורק באמצעות האמונה. כי בשכל והיגיון, אפשר לעשות רק את הדברים שכבר נעשו ואותם ראינו בעיניים. כל הישג שלנו מתחיל מאמונה, וללא האמונה, אין שום הישגים, אלא ישנה רק שיגרה.

לכל אחד מאיתנו ישנה בחירה בכל רגע בחיים. אפשר לבחור להסתדר לבד, לנסות לחשוב שאנו יודעים הכל – "כוחי ועוצם ידי". או שניתן לבחור בדרך האמונה, שמחברת אותנו אל האינסוף הבלתי מוגבל והכל יכול. דרכה נוכל לעשות כל דבר, ובלי "חוץ מזה ומזה ומזה…" אלא כל דבר שנראה לנו הכי לא היגיוני בעולם. הכל אפשרי ללא שום מוגבלות. הכל כמובן תלוי בקשר ישיר בגודל האמונה. תמיד צריך לזכור, כל הידיעות שלנו היום, צמחו מהאמונות שהיו לנו בעבר.

רוני פיזנטי הוא יהודי שאוהב להודות לבורא על הדברים הרבים שהעניק לו. מתוך התבוננות על החיים בהיגיון והסקת מסקנות, הוא כתב את הספר "מחפשים את האמת", הניתן להורדה בחינם מהקישור הזה: http://www.lookingfortruth.org מאמרים נוספים ניתן למצוא בבלוג "אמונה": http://www.faith.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב