דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לאהוב את ילדינו עד מוות 

מאת    [ 06/10/2010 ]

מילים במאמר: 852   [ נצפה 2311 פעמים ]


לפני מספר חודשים עלה במוחי רעיון להרצאה בנושא התופעה שהופכת להיות יותר ויותר נפוצה בשנים האחרונות – השמנה בקרב ילדים, שתיקרא: "אנחנו "הורגים" את ילדינו במו ידינו".  עדיין לא מימשתי את הרעיון  והשבוע (4.10.10) הנושא חזר אליי עם פרסומו של הדו"ח, לפיו ילדינו האהובים נמצאים במקום ה-11 מתוך 33 בדירוג הילדים השמנים בעולם ו- 26% מילדינו נמצאים בעודף משקל. מה אתם חושבים על זה? לדעתי זה מזעזע.

כמו ההורים, כך גם הילדים

כמעט עבור כל אדם בעולם הילד  שלו הוא משוש חייו. אנו מוכנים לעשות הכל עבור הילדים שלנו – לתת להם גם על חשבוננו. לדאוג להם כשהם חולים, עצובים או נבוכים. יחד עם זאת מבלי משים אנו גורמים להם לחולי, לירידה ביכולת הקוגניטיבית שלהם, לבעיות חברתיות ועוד, באמצעות המזון שאנו מחנכים ומאפשרים להם לאכול והתייחסותנו אליו.

כל עוד אנחנו ההורים אוכלים אכילה רגשית, אנחנו מעבירים זאת גם לילדינו.
כשאוכלים הרבה כי זה טעים, הילד לומד ומחקה אותנו. כשאוכלים חטיפים מול הטלוויזיה מעבירים לילד את המסר שנכון לאכול בלי תשומת לב. ויותר מזה – כמה פעמים כדי שיהיה לנו שקט הושבנו את הילד שלנו מול הטלוויזה עם במבה או חטיף אחר? מינקות אנחנו נותנים לילדים שלנו לטעום דברי מתיקה, חטיפים, משקאות ממותקים. למה? כי אנחנו לא רוצים שהילד שלנו לא "יפסיד", או כדי שיפסיק לבכות ולנדנד.

כמושא החיקוי הראשון והעיקרי של הילדים, וכאילו שאחראים להכנסת המזון בבית, להורים אחריות על האופן בו ילדיהם אוכלים וכנגזרת של כך, השמנה בקרב ילדים צעירים היא באחריותם הבלעדית של ההורים. אם הילדים יראו כי הוריהם אוכלים ירקות , פירות וקטניות, שותים מים, מקפידים על ארוחות מסודרות- הם יעשו את אותו הדבר, אך אי אפשר לצפות מהם מה שאנחנו כהורים לא עושים בעצמנו.

הגישה של פרופסור רביד כפי ששודרה בתוכנית משעל על הבוקר קצת מקוממת אותי.
זוהי גישה סקסיסטית "האמא רודפת אחרי הבן או הבת עם אוכל ואחר כך מתלוננת שהם שמנים" האומנם? "צריך לחנך את האמהות", "לעבוד בעיקר על האמהות" האמנם? את הילד, פרופסור יקר, מחנכים שני ההורים. לשניהם יש חלק שווה במסר הקשור לאוכל ואכילה. ואגב, מה יש לך נגד פירות ובננות? עדיף שהמתוקים של הילדים יבואו מפירות ובננות במקום מממתקים בין אם הם מכילים סוכר או תחליף סוכר. דבר נוסף אדוני המלומד- היום האמהות כבר לא רצות אחרי הילדים עם אוכל, בטח לא עם סנדוויץ עם 4 קומות. אבל לצערי ההורים בהחלט משתמשים בחטיפים ודברי מתיקה כדי "להוריד" מעליהם את הילדים ולהשקיטם, לפייס, להיפטר מנקיפות מצפון ועוד היבטים שכלל אינם קשורים במזון ורעב.


השמנה כמקור להרס גופנו

בעולם הסוגד לרזון להיות שמן כנער ובוגר, זה בהחלט דבר מאתגר. אבל לא מדובר רק על בני נוער. הפעוטים, ילדי הגן, תלמידי בית הספר היסודי – גם הם נכללים בתוך 26% הללו. בעבר השמן היה חריג ומושא ללעג ולפעמים אף התעללות. היום ילדים בעלי משקל עודף  הם  בנורמה ולכן גם סובלים פחות מהתעללויות. יחד עם זאת עודף משקל הוא הרסני בכל גיל. השמנה קשורה ביותר אשפוזים בבתי חולים, הגדלת הסיכוי לחלות במחלות לב, מחלות כמו סכרת 2 שהופכת לנפוצה יותר בקרב בני נוער, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ונסיגה בתוחלת החיים ועוד (מומלץ לקרוא עוד בנושא במאמר של דקלה קפקא שפורסם בהארץ ONLINE ביום ג' 5.10.10 "צונמי של השמנת ילדים").

לשמיעת ראיון הרדיו-הרזיה ללא דיאטה

כהורים, הפיתרון בידינו

לאחרונה קורמת עור וגידים מגמה לאיסור פרסומות הג'אנק בשעות הצפייה של הילדים  ואיסור חלוקת מתנות כדרך לפתות את הילדים לקנות עוד ג'אנק פוד. אני חושבת שמגמה זו היא מגמה חיובית ואשמח אף אם לאט לאט יתגבש לו חרם צרכנים על  המזון שמרעיל אותנו ומונח על המדפים כאוכל תמים ובלתי מזיק לחלוטין.

פרט להשפעות שליליות חיצוניות על ילדינו גם לנו כהורים אחריות בלעדית להקנות להם הרגלי אכילה נכונים. כיצד עושים זאת? ד"ר איגור וקסמן, מנהל המחלקה הכירורגית ורופא בכיר ביחידה לטיפול בהשמנת יתר חולנית במרכז הרפואי זיו, מייעץ איך להקנות הרגלי אכילה נכונים לילדים שלכם (למאמר העצות המלא של דר' איגור וקסמן):

לאתר הרזיה ללא דיאטה

*צריכה מתונה של ממתקים, חטיפים ושתיה ממותקת, מניעה מוחלטת תיצור חסך וצריכה בלתי מבוקרת מצד הילד.
*לאכול לשובע ולא עד לתחושת מלאות מוגזמת, וכך  ללמד גם את הילדים, במקום לעודד אותם לסיים "את כל מה שיש בצלחת".
* להרגיל את הילדים כבר מגיל צעיר לשתות בעיקר מים ולהעביר מסר חד משמעי של בריאות.
*כדאי שלילד יהיה בבית מבחר של מזונות בריאים דלי שומן רווי וסוכר כמו פירות יבשים, פירות טריים ומוצרי חלב על פרי המכילים יתרונות תזונתיים נוספים.
* לא להתפתות לקנות דברי מתיקה באריזות ענק, עדיף יחידה אחת על פני קופסה מלאה בשוקולדים כדי שהפיתוי לא יהיה קשה מנשוא- לילדים ולמבוגרים.
* להנהיג ארוחות מסודרות בבית, מומלץ לאכול עם הילדים וכך הם יראו את הוריהם נהנים
ממזונות כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלב דל שומן. במחקרים נמצא שארוחה משפחתית ביום מונעת השמנה בקרב בני נוער.
* להיות ערים להרגלי האכילה של הילדים וללמדם שאוכלים מרעב, ולא במקביל לתחביב כמו צפייה בטלוויזיה או גלישה במחשב.
* לצייד את הילדים מדיי יום עם כריך, פרי ובקבוק מים במקום לשלוח אותם עם כסף לקיוסק.
* לעודד את הילדים לפעילות גופנית והליכה לחוגים, לבחור עימם את אילו המועדפים עליהם.

אני מאחלת לכולנו שנשכיל להבדיל בין אוכל – לאהבה
אוכל  – לכייף
אוכל נועד להזין את הרעב הפיזי ורצוי לאכול אותו בכייף והנאה אך הוא כשלעצמו לא תחליף לעשות לעצמנו "כייף" – זה שקר שאנחנו משקרים בגסות לעצמנו.

עוד לקריאה באותו עניין-עודף משקל

http://www.dalitavital.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב