דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו ביטחון עצמי באמת? 

מאת    [ 05/10/2010 ]

מילים במאמר: 847   [ נצפה 3255 פעמים ]

בהרבה מקומות כיום ניתן להבחין כי הביטוי ביטחון עצמי הפך להיות אבן יסוד בתרבות שלנו. ביטחון עצמי, כך נדמה לפעמים, הוא סוג של משהו שאם היה לנו יותר ממנו יכולנו להשיג כל כך הרבה דברים - הדימוי העצמי שלנו היה בשמיים, היינו מצליחים למכור הכול ולנצח בכל משא ומתן, להיות בזוגיות יוצאת דופן, והחיים היו ממש מושלמים. אז אם כולם יודעים שצריך יותר ביטחון עצמי, איך זה שרובנו משתוקקים אליו כל כך והוא חומק מבין אצבעותינו?

לעתים קרובות, כשהתשובה לשאלה חומקת מאצבעותינו כל כך בקלות זהו רק סימן לכך שאנחנו לא שואלים את השאלה הנכונה. בזמן שרוב האנשים רוצים לעבוד על שיפור ביטחון עצמי או חיזוק ביטחון עצמי מועטים מאוד הם אלה שבאמת שואלים מה זה ביטחון עצמי ואיך ניתן להפעיל אותו, בכדי שיקדם אותנו לעבר המטרות אליהן הם רוצים להגיע.

אז מה זה בכלל ביטחון עצמי?

בכדי להגדיר מהו ביטחון עצמי, אנחנו קודם כל נצטרך להבין מה הוא לא. ביטחון עצמי הוא לא משהו מוחשי, למרות שניתן לדעת אם יש לך אחד או לא. עצם כך שהוא מופשט ולא משהו מוחשי וקבוע, רק מחייב אותנו להבין כי הוא לא בעל תכונות משלו אלא תכונה שלנו. בגלל שהוא תכונה שלנו, מאוד חשוב להבין גם כי אנחנו יכולים לשלוט בו, להתאמן בו ולפתח אותו כי הוא קיים בכל אחד מאיתנו.

בכדי להוכיח את הטענה כי לכל אחד מאיתנו יש ביטחון עצמי נוכל לעשות ניסוי קצר - אם הייתי מבקש מכם כרגע להרים את יד ימין מה הייתם צריכים לעשות בתוך ראשכם בכדי לעשות זאת?

רוב האנשים היו עונים, קצת מבולבלים, כי לא היו צריכים לחשוב על כך בכלל והרי זה ברור מאליו, הרמנו את היד כל כך הרבה פעמים עד שכיום, כשאנחנו באים לעשות זאת זהו כבר "טבע שני" עבורנו. במילים אחרות, כשאנחנו עושים משהו המון פעמים, אנחנו מפתחים את היכולת שלנו לבטוח בעצמנו כשאנחנו מבצעים אותו, ללא כל חשיבה מודעת.

כאשר אנו מדברים על ביטחון עצמי, מאוד חשוב להבדיל בין 2 סוגים כלליים של ביטחון עצמי- ביטחון הנובע מידע תיאורטי וביטחון הנובע מתוך עשייה שחוזרת על עצמה ומניבה תוצאות. כאשר אדם רוצה לפתח ביטחון עצמי, הוא צריך לשאול את עצמו לאיזו מטרה הוא רוצה לפתח אותו - במידה והוא מעוניין ללמוד, ללמד או לפתח אותו, הוא ירצה לדעת בצורה תיאורטית טובה ככל האפשר כיצד ניתן לבצע. במידה והוא רוצה להגיע לרמה גבוהה עליו לבצע ולבצע שוב ושוב תוך שינויים קטנים עד שהוא מגיע לתוצאה הרצויה בצורה אוטומטית.

אם כך, שני סוגי הביטחון העצמי נדרשים, כל אחד למטרה אחרת. למרות שעל פניו נראה כאילו רק הביטחון העצמי הנובע מעשייה הוא זה שבאמת בעל ערך, הידע התיאורטי יכול לאפשר למידה ושיפור של התוצאות.

מכיוון שנצטרך את הביטחון העצמי שלנו, גם לסיטואציות יום יומיות פשוטות וגם לסיטואציות קצת יותר מורכבות כמו משא ומתן, יש לנו מספר דרכים לחזק אותו. אם נשים לשנייה את טכניקות ה-NLP או את אנשי המקצוע, עלינו להתחיל מהבסיס.

בדיוק כמו שכשנקנה מכשיר חשמלי נרצה קודם הסבר איך להפעיל ואיך להשתמש בו זה מפתיע שרוב האנשים לא באמת טורחים להעריך את המשאבים שכבר קיימים אצלם או לפחות מחפשים מידע שילמד אותם איך לעשות את זה. רוב האנשים יעדיפו להשאיר את העבודה למישהו אחר ולשלם לו, למרות שהפיתרון לביטחון עצמי נמוך נמצא בידיהם.

למה אנחנו מעדיפים להשאיר את הביטחון העצמי שלנו בידי אחרים?

בעידן הצרכנות הנוכחי, למדנו להאמין כי החוקים לביטחון עצמי הם מאוד פשוטים ולרוב לא תלויים בנו  - הביטחון העצמי שלנו תלוי במקום שלנו, במותגים שאנחנו רוכשים, באנשי המקצוע שאנו שוכרים ובהתנהגות של אחרים כלפינו - אם הם מתנהגים אלינו כמו שציפינו זה מעלה את הביטחון העצמי ואם לא, אז הוא יורד, כאילו שאין לנו שליטה בו.

מה שלמדנו להאמין הוא שגוי ומשרת מטרה צרכנית - בכדי שנוכל לשמור על הדימוי העצמי ועל הביטחון העצמי עלינו להתנהג כצפוי, לקנות מותגים וללכת לאנשי מקצוע לאורך תקופות ארוכות. אף על פי שבטווח הקצר התנהגות כזו מחזקת את הביטחון העצמי שלנו, הוא עולה ויורד בגלים.

בכדי שהביטחון העצמי שלנו יהיה יציב עלינו להבין כי קודם כל, על הביטחון העצמי שלנו לנבוע מהיכולת שלנו לסמוך על עצמנו ללא כל תנאי ולאפשר למותגים ולאנשי המקצוע לתפקד רק כבונוס המחזק את הביטחון העצמי האמיתי שלנו

איך נפעיל את הביטחון העצמי שלנו?

מכיוון שביטחון עצמי הוא היכולת של אדם לסמוך על עצמו, הוא נדרש לא רק לעשייה עצמה אלא גם לתוצאות החיוביות והשליליות שלה - התוצאות השליליות מפתחות את הגמישות המחשבתית שלנו והתוצאות החיוביות ממקצעות אותנו בעשייה עצמה. השילוב בין השניים יוצר ביטחון עצמי מסוג שלישי ועוצמתי במיוחד שמאפשר לנו לסמוך על עצמנו גם במצבים שלא צפינו מראש.

כאשר נפתח את הביטחון העצמי הכללי שלנו, נוכל הביא את עצמנו לנצל את ההזדמנויות העומדות בפנינו יותר בקלות, להמשיך לפתח את עצמנו ולקחת את עצמנו לעתיד שאותו נרצה ליצור עבורנו. בכדי לעשות זאת, עלינו להתחיל מלהניע כדור שלג קטן שיצבור תאוצה ויגדל ככל שימשיך להתגלגל.

בכדי להתחיל לגלגל את כדור השלג הזה, עלינו קודם כל להתחיל מהדברים הקטנים. כל דבר שאנחנו נוטים לדחות, עלינו לבצע אותו באותו הרגע או ברגע הראשון שאנחנו יכולים. על אף שמאוד קל להגיד לעצמנו "רק אחרי שהסדרה תיגמר בטלוויזיה" או "נוריד את הזבל מחר בבוקר כשנצא מהבית", אנחנו נלמד להעריך את עצמנו הרבה יותר ובזמן שבו זה יהיה יותר חשוב לדעת, כי תמיד נהיה שם בשבילנו.

ליאור ברקן
NLP




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב