דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבסיס לחינוך כלב 

מאת    [ 05/10/2010 ]

מילים במאמר: 580   [ נצפה 3122 פעמים ]

אופי הכלב ומזגו הוא שילוב של תכונות מולדות והתנהגות נרכשת כתוצאה מהשפעות הסביבה. על תכונות מולדות לא נוכל להשפיע. מאמר זה מנסה להסביר איך אתם, בעלי הכלבים, יכולים לעצב את התנהגות כלבכם ע"י עידוד התנהגויות רצויות והתעלמות מהתנהגויות לא רצויות.

כלבים לעולם יתנהגו התנהגות שתשרת אותם: תספק צורך בסיסי (מזון, חברה) או תספק להם הנאה (משחק, ליטוף, צומת לב). כלומר, במידה והתנהגות מסוימת שלהם תגרום להם הנאה או תספק צורך בסיסי - הם יחזרו על התנהגות זו יותר ויותר. לעומת זאת, אם התנהגות מסוימת לא תספק להם כל הנאה או צורך בסיסי - התנהגות זאת תלך ותעלם.

החדשות הטובות הן שאם נבין את הכלל הפשוט הזה נוכל ל"עצב" ולחנך את התנהגות כלבנו. במידה ונתנהג בצורה עקבית ונתגמל את הכלב על התנהגויות רציות ונתעלם/נסית התנהגויות לא רציות, נוכל בהדרגה לחנך את כלבנו להתנהג בצורה שהיא רצויה לנו ומתגמלת את הכלב.

מה נחשב לחיזוק: ליטוף, אמירת דברי שבח באינטונציה נעימה, מת מזון כיפי (צ'ופר), מתן צומת לב, משחק. ראוי לציין שצריך להתאים את אופי החיזוק לאופי הכלב, יש כלבים שנהנים מאוד מליטוף ומגע אך יש אחרים שירתעו מכך, כך בנוגע לכל סוג של חיזוק.

דוגמאות:

אם כלב קופץ עלינו ואנחנו מגיבים בליטופים, משחק או אפילו דוחפים אותו מאיתנו (נותנים לו צומת לב) - אין ספק שהתנהגות זאת תלך ותתחזק. הסיבה - התנהגותו גררה תגובה שנעמה לו ולכן יחזור על ההתנהגות על מנת לקבל שוב תגובה דומה.

לעמת זאת, אם נתעלם מהקפיצות לחלוטין - ההתנהגות תלך ותדעך כיון שלא גררה תגובה נעימה לכלב. במקביל להתעלמות יש לחזק אותו על התנהגות אחרת - לדוגמא כאשר הוא מפסיק לקפוץ ומתישב. בהדרגה הכלב יפסיק לקפוץ עלינו ויעדיף לשבת. מה נעשה במידה והכלב ימשיך לקפוץ - ובכן, שום כלב לא יקפוץ ללא סוף. ברגע שהוא יפסיק - זה הזמן לעודד ולתגמל אותו.

חשוב גם להבין שהתגובה או ההתעלמות חייבת להופיע מייד אחרי ההתנהגות. כלבים לעולם לא יקשרו בין התנהגות לתגובה של הסביבה באם התגובה לא תהיה מיידית. לדוגמא אם בזמדבר נוסף, הכרחי ששתגובת הסביבה תהיה אחידה. הכלב לא ילמד מה ההתנהגות הרצויה במידה והתגובה לא תהיה אחידה ועקבית. הכלב לעולם לא מפסיק ללמוד ואין רגע אחד שבו אפשר לומר שהכלב "תפס" איך הוא צריך להתנהג, רק התמדה, סבלנות, אחידות ועקביות יצליחו להקנות לכלב התניות ארוכות טווח ועקב כך יתבצע שינוי התנהגותי.

שימוש בטכניקות של חיזוקים חיוביים מלמד את הכלב מה ההתנהגות הרצויה וגם מחזק את הקשק ביו הכלב לבעליו. לצערי, יש בעלי כלבים רבים (ולצערי גם חלק מהמאלפים) משתמשים בענישה על מנת ללמד את כלבם איך להתנהג. הבעיה היא שענישה אינה מלמדת את הכלב איך להתנהג אלא איך לא להתנהג. שימוש בענישה אינו יעיל ללמידה וגם גורם ליחסים לא טובים בין הכלב לבעליו.ראו מאמר חינוך כלבים: להעניש או לא להעניש.

במקום להעניש את כלבכם על התנהגות לא רצויה - נסו להסית אותו מהתנהגות זו להתנהגות אחרת תוך מתן חיזוקים להתנהגות הרצויה. בכל התנהגות לא רצויה - נסו לחשוב איזו התנהגות אלטרנטיבית הכלב צריך ללמוד.

לדוגמא: גלב שלועס נעל שמצא בבית, מה לעשות - ובכן נציע לו צעצוע שלו וברגע שהוא לוקח את הצעצוע שלו נחזק אותו ע"י זה שנשבח אותו על כך, ניתן לו צ'ופר וכדומה. חשוב כמובן לחזק אותו גם כשהוא משחק בצעצוע ביוזמתו ולא רק כאשר אנו מסיתים את התנהגותו.

לסיכום, השימוש בחיזוקים חיוביים הוא כלי יעיל על מנת לעצב את התנהגות כלבכם ובנוסף יחזק את הקשר והאמון ההדדי ביניבם. זיכרו - לענישה ע"י הפחדה/הכאבה יש תוצאות לוואי לא רצויות, אז למה להעניש אם יש שיטות חיוביות שמשיגות תוצאות יותר טובות וללא תופעות לוואי ?

אלון גלעד - אילוף כלבים חינוך הכלב במשפחה ופיתרון בעיות התנהגות נייד: 0544787081 , אימייל: alon@dogtov.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב