דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית חכם על תשתית רשת חשמל 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 585   [ נצפה 14118 פעמים ]

בית חכם על בסיס רשת חשמל ייעודית או רגילה - יתרונות וחסרונות
אחת מהרשתות הבסיסיות הקיימות כיום בכל בית הינה רשת החשמל. רשת זו מאפשרת לנו להעביר בעיקר פקודות לביצוע על בסיס לחיצה אקטיבית להדלקה/כיבוי/עמעום האור או היחידה הנשלטת. תפיסת ה- Home Automation החלה לפני כ-20 שנה מתוך כוונה לפשט חלק גדול מניהול הבית ולאפשר בטיחות, שליטה ונוחות. עדיין מקובל לחשוב, למרות שהמציאות השתנתה, שבית חכם מנהל בעיקר את נושא התאורה, הדוד והתריסים.

כמו כן, מקובל להאמין כי מערכות אילו חייבות להיות מתוכננות מראש, בעת בניית הבית ., מאחר ויש צורך למתוח רשת חוטי חשמל ייעודית מכל נקודה לארון החשמל. כלומר,מכל נקודה בבית, בעת הבניה, נמתחות מערכות חשמל ייעודי לארון חשמל.

מערכות אילו הינם אמנם אמינות מאוד מאחר ומדובר ברשת ייעודית ללא הפרעה של רשת ציבורית ו/או נקודות אחרות ברשת החשמל הביתית. החסרונות הבולטים במערכות הללו מתייחסים לנושא העלות הגבוהה יחסית, הצורך בתכנון ארוך טווח בעת תכנון הבית עצמו, חוסר גמישות לשינויים, וברוב המקרים- חוסר יכולת של הלקוח לשנות בעצמו את מצב התרחישים האפשרי.

מערכות אילו מאפשרות בדרך כלל מספר תרחישים די מוגבל, מאחר ומדובר ברוב המקרים באירועי זמן המפעילים את המערכות של התאורה ומוצרי החשמל. תרחישי מצב כמעט ולא נמצאים בשימוש רחב ברוב המערכות הללו, אלא בעיקר תרחישי זמן.

חסרון נוסף של המערכת היא בחוסר היכולת שלה להתמודד שלה עם שינויים נדרשים בבית. תוספות של נקודות חשמל למשל למקומות בהם לא נעשתה הכנה מראש, יכול לגרור שיפוץ וצביעה של חלק מהקיר.

מערכות שהשתמשו ברשת חשמל ציבורית ( PLC- Power Line Carrier ) , משתמשות בבקר ( Controller ) וביחידות קצה המקבלות פקודות ממנו. יתרונם העצום של מערכות אילו היה בכך, שלא נדרש שינוי בבית, אלא שילוב של יחידות הקצה על בסיס רשת החשמל הקיימת בטור ביחס לנקודת השליטה . לדוגמא- כדי להפוך מתג קיים לחכם, יכולת לבחור בהתקנת יחידה מוסתרת פנימית ( In-Wall ) או התקנת המתג במקום המתג הקיים, או ( במידת האפשר) בהחלפת המפסק בארון חשמל ( מקובל לבצע לדוד חשמלי).היתרון הנוסף הינו שמערכות אילו מאפשרות לנהל מערכות נוספות מעבר לנקודות החשמל כגון מיזוג, אזעקה, אינטרקום,טלפוניה, אינטרנט ועוד.

המערכות שפותחו לסביבות של רשת חשמל ציבורית, השתמשו בפרוטוקול ( שפת תקשורת ) הקרוי X10 . מערכות אילו פותחו בזמנו על ידי חברה אירית, בסוף שנות ה-70 במאה הקודמת.מערכות אילו הוגדרו כשפה פתוחה וקודי הפיתוח שלהם הועברו לכל דורש. המשמעות הייתה אדירה- אלפי חברות החלו לפתח מוצרים המשתמשים בפרוטוקול זה. כמות המוצרים האדירה כמו גם התחרות בין החברות יצרה מחירים נמוכים יחסית וחדירה בשווקים הבינ"ל. כיום מוערך מספר בתי האם המשתמשים במערכות X-10 לניהול הבית החכם ביותר מ- 10 מיליון בתי אב. למרות הפופולאריות הרבה שצברו מערכות ה - X10 ולמרות שלא נדרשה מהפכה בשילוב המערכות בבית אלא בהתקנה פשוטה יחסית נשארו מספר בעיות יסוד שמנעו למעשה את החלפת כלל המתגים בבית למתגים חדשים.החסרון המרכזי הינו אופן פעילות התקשורת של יחידות ה- X10 .מאחר ויחידות ה- X-10 פועלות על בסיס פקודת "שגר ושכח", לא ניתן היה לקבל חיווי על ביצוע הפעולה. למשל - בעת שנתת פקודה לכבות אורות, לא קיבלת חיווי חזרה מהמערכת על ביצוע והשלמת הפקודה.לחסרון זה ניתן פתרון מסויים ברוב הבקרים - הפקודה לכל יחידה ניתנת פעמיים כדי לודא ביצוע. חסרון נוסף הינו ברגישות ה - X10 לרעשים ברשת החשמל. כל יחידה חשמלית בבית (Device) מייצרת רעש סטטי ברמה מסויימת. חלק מהיחידות בבית, כגון מיקסר, מאוורר או פן לשיער גורמים ל"רעשים" גבוהים מאוד. רעשים אילו עלולים לפגום בהעברת פקודות ליחידות הקצה ומתוך כך- לא להעביר או אפילו לשבש את הפקודה הניתנת ליחידת הקצה. הפתרון לנושא זה הינו בשימוש בפילטרים ייעודיים על הפאזה או בקרבת מקום לשקע " המשבש".

בכתבה הבאה נסקור טכנולוגיות נוספות על בסיס רשת החשמל ופתרונות שיצאו בשנים האחרונות בתחום האלחוט.
חברת I FEEL מערכות בית חכם מייצגת את החברות המובילות בתחום מערכות בקרת המבנה והבית החכם בארץ. לחברה מעל 1000 לקוחות ברחבי הארץ ובאירופה והיא מובילה את תחום הבית החכם. לחברה צוותי התקנות פנימיים והיא מספקת התקנה ושירות למערכות KNX ו PLCBUS חשמל חכם, אינטרקום,טלפוניה,רשתות מחשב, אזעקה ומערכות אודיו. I FEEL הינה החברה היחידה בארץ המאפשרת לך לשלוט על התאורה, מערכות החשמל,המיזוג,מערכות הקולנוע הביתי והאינטרקום על בסיס תשתית קווי פיקוד ייעודית או על בסיס רשת החשמל הקיימת בביתך www.i-feel.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב