דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים ומזון בריא הייתכן? 

מאת    [ 04/10/2010 ]

מילים במאמר: 1257   [ נצפה 2201 פעמים ]

 ילדים ומזון בריא הייתכן?

 הילדים שלנו בדרך כלל בררנים ולא אוכלים דבר שאינו מוכר להם, ולצערי מה שמוכר  בדרך כלל הם הפסטה, שניצלים, דגני בוקר עשירים בסוכר, מקדונלד, פיצות וכדומה. ומה שמפתיע שאנחנו מרשים להם לעשות זאת. במקביל אנו רואים שהתחלואה בקרב הילדים הולכת וגדלה, הם סובלים מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות, נזלת בלתי פוסקת, כאבי בטן, עייפות, ועם הגיל גם העודף משקל מגיע. כשאנחנו לוקחים אותם לרופא בקופ"ח הוא רושם להם אנטיביוטיקה שוב ושוב. אנחנו מניחים, מאחר ואנו רואים שכך קורה גם אצל חברים ובני משפחה, שזהו חלק מהמסלול הרגיל של גידול ילדים. אז זה המקום להדגיש שזה ממש לא מחויב המציאות!!!

אז כיצד אנו יוצרים סביבת אכילה נעימה ומפתחים אצל הילדים אהבה למזון בריא?

ראשית יש לזכור שאנו הדוגמה ומודל החיקוי. הילדים לומדים מאיתנו כיצד לדבר, כיצד לתקשר, וכך גם כיצד לאכול. אם אנו אוכלים ליד השולחן, לאט ובנחת, אם אנו אוכלים ירקות ופירות כך יאכלו גם ילדינו. אם איננו מקדישים לעצמנו את הזמן לארוחה נינוחה, אוכלים בחיפזון, בחטף, מזון מהיר ילדינו ילמדו כי כך נכון להיות.  מחקרים מראים שארוחה משפחתית ביום, כלומר, שכל המשפחה מתכנסת סביב השולחן  משפרת הישגים לימודיים ותורמת לביטחון העצמי של הילד.

בארוחות העיקריות חשוב לכלול ירקות מגוונים. כך נדאג לאספקת ויטמינים ומינרלים סדירה. יש ילדים שלא אוהבים מזון בלתי מזוהה, שאוהבים לזהות באופן ברור מה נמצא בצלחת. הם ימנעו מסלט ומרטבים אך ישמחו לכרסם מקלות גזר, מלפפון פלפל, סלרי, וכל ירק שחתוך באופן גס, כלומר, חתיכות גדולות כשהירק כמה שיותר קרוב לצורתו המקורית. ויש ילדים שלא יסבלו את צורת הירק וצבעו ולכן אני ממליצה להחביא לשלבו בקציצות, פשטידות, לביבות וכן הלאה.

בסיס טוב לחלבון יספקו דגנים מלאים כגון אורז, קינואה, דוחן, ספגטי מאורז או חיטה מלאה בשילוב עם קטנייה כגון שעועית, עדשים, אפונה, תירס, גרגירי חומוס, וגם כאן יש ילדים שיזדקקו לפשטות ולהפרדה בין סוגי המזון ולהם מומלץ להשתמש בצלחות עם הפרדה פנימית (שלא יתערבבו חלילה).

חלבון טוב נוסף הוא ביצה,  לילדים אין צורך בהגבלת הכמות. אפשרות נוספת מנה בשרית. מנות בשריות שמתקבלות בברכה ומזינות הן הודו או עוף שניתן להגיש כקציצות או כדורי בשר וכמובן דגים בכל צורה בגריל או מבושלים עם רוטב.

חשוב לזכור שתכולת הקיבה של ילד קטנה יותר והמנות צריכות להיות בהתאם, וחשוב לאפשר לילד להיות קשוב לנקודת השובע שלו. התעקשות של הורה לסיים את האוכל שבצלחת הורסת את נקודת השובע של הילד וההקשבה לצרכי הגוף, וכך הוא למד לאכול גם כשהוא שבע ומעבר לצרכים, מה שעלול לגרום בעתיד להשמנה.

שיתוף הילדים בהכנת הארוחה - אפשרות בחירה והחלטה עצמאית של הילד תתרום להנאה שלו ולפתיחות להתנסות במאכלים חדשים.

בין הארוחות 'החטיפים' צריכים להיות פירות חתוכים, אפשר עם מטבל דבש. פירות יבשים, ריבועי שומשום וכדומה. המקור צריך להיות מה שיותר טבעי ומה שפחות סוכר. אפשר ללמוד להכין חטיפים בריאות ויש כאלה מתכונים באתרי אינטרנט רבים. ההכנה צריכה להיות משותפת עם הילד ואז הכיף הוא גדול לנשנש את מה שנותר במהלך הימים הבאים.

פירות וירקות חתוכים, ומזונות שאנו רוצים לעודד אכילתם כדאי שיהיו זמינים לילד לכן רצוי להחזיק במדפים התחתונים במקרר, אולי אפילו להכין בקערה ירקות חתוכים כגון גזרים, מלפפונים חתוכים לאצבעות, קולורבי חתוך לפרוסות משולב עם עגבניות שרי. הצבעוניות גם היא תורמת את חלקה לעורר את החשק.

רבים מהחטיפים שעל המדף מכילים תכולת נתרן גבוהה, צבעי מאכל, שומנים מוקשים, תוספים משפרי טעם, וסוכרים בכמות גדולה. צבעי מאכל (בעיקר טרטזין-צהוב) גורם להחמרה במצבי אסטמה, אלרגיות, היפראקטיביות ועצבנות. התוספים הכימיים, ובעיקר יש להימנע ממונוסודיום גלוטומאט היוצרים עומס על הכבד, מצטברים כרעלים בגוף, ומחלישים את מערכת החיסון.

יש להפחית את הצריכה ככל האפשר, אך עם זאת המלצתי היא לא למנוע לחלוטין ולאפשר באירועים חברתיים כאשר ילדים אחרים אוכלים כדי לא ליצור חסך ורדיפה אחרי האסור. להשתדל לא לקנות הביתה ולא ליזום צריכתם.

ממרחים שמומלצים בכריך:  ממרח תמרים, אבוקדו, חומוס, חלבה, חמאת שומשום עם דבש, ממרח שקדים ודבש, ממרח חרובים בטעם שוקולד, דבש או גבינה (רצוי עזים). ממרחים אלה טעימים ביותר ומכילים רמות גבוהות של ויטמינים ומינרלים, כך, שלא רק שאינם שוחקים את הויטמינים בגוף אלא תורמים הרבה ערכים תזונתיים.

חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים, עדיף מים מינרלים, ולא להרגיל לשתייה מתוקה. למתעקשים - התרכיז המומלץ הוא תרכיז סיידר תפוחים. המשקאות הקלים והתוססים מכילים חומרי טעם סינתטיים העלולים לגרום לאלרגיות, החלשת מע' חיסון, סוכרים עליהם דיברנו, והקפאין בקולה מגביר פעלתנות יתר ועצבנות. חשוב לשים לב שבתרכיזים המצהירים על עצמם שמכילים ויטמינים הכמויות הם מזעריות עד זניחות וגם הם מכילים תוספים סינתטיים שלא מומלצים לצריכה.

עם פתיחת שנת הלימודים והחזרה לכיתות הלימוד, ההורים והילדים נכנסים לעימותים העוברים דרך שתי פרוסות הכריך. ההורים טורחים על כריך מושקע המורכב מאבוקדו ונבטים ואילו הילד מפנטז על כריך עם שוקולד.

אז מהי הדרך לכריך המושלם? – אני ממליצה להציע גבינות עזים, אבוקדו, חומוס או טחינה ביתיים, סלט ביצים, חביתת ירק, ממרח טונה, ממרח שקדים או חמאת שומשום בתוספת ירקות. לאחר כשעה - שעתיים אפשר להציע פרי, אך לא מיד לאחר הארוחה משום שאז זה מקשה על העיכול. להלן מס' טיפים לכריך המושלם:

·         ירקות – רצוי לא בתוך הכריך. הירקות מאבדים מערכם התזונתי כשהם חתוכים ובנוסף הם מרטיבים את הלחם. עדיף שיאכלו אותם שלמים. הפיתרון – קופסת ירקות יפה הכוללת ירקות מכל הצבעים כמו צנוניות, עלי חסה, מלפפון, פטריות, נבטים, פלפלים, גזר ועוד. אפשר עם שמן זית (אם הילד אוהב).

·         חטיפי עגבניות שרי או תמר -  שקית או קופסה הכי מומלצים, ילדים אוהבים אותם.

·         משהו מתוק: כריך עם חמאת שומשום או שקדים ומעל דבש טהור – תחליף לחלבה.

בכריכים אלה הילד ירוויח ערכים תזונתיים רבים כגון ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות לרוב. בגיל הזה יש לחשוב על ערכים תזונתיים משום שזה חיוני להתפתחות הפיזית והשכלית של הילד.

לסיכום, ילדים פתוחים לשינויים בעיקר כשהם מבינים את הסיבות, ופעמים רבות מפתיעים אפילו את הוריהם ביכולתם להסתגל, להפנים וליישם את כללי הבריאות.לילדים נטייה טבעית ומולדת להימשך לטוב ולבריא להם ולזהות את הכמויות הנדרשות. כל שהם זקוקים לו הוא הכוונה, היצע מזונות בריאים, והקשבה להעדפותיהם.

בריאות טובה!

ד"ר ריקי לנגברג- N.D, נטורופתית

רוצים לדעת עוד? היכנסו לאתר www.hanativ.co.il

 

ד"ר ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית www.hanativ.co.il  054-8091279




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב