דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחי מרפא לאם ולתינוק 

מאת    [ 03/10/2010 ]

מילים במאמר: 1061   [ נצפה 2966 פעמים ]

צמחי מרפא לאם ולתינוק

 התינוק סובל מגזים? איך נביא את הפעוט לשינה רגועה? איך נגביר את תפוקת החלב בהנקה? כדאי לעבור לחליטות צמחים! יותר ויותר אנשים חוזרים לחיק הטבע ול'תרופות סבתא'. רק שהיום יש לנו יותר ידע מחקרי על 'תרופות הסבתא' האלה. כשאני אומרת 'תרופות סבתא' אני מתכוונת גם ובעיקר לחליטות צמחים.  יותר ויותר הורים השכילו להבין שיש אלטרנטיבה לתרופות הקונבנציונאליות וכדאי ועדיף להגיע לתרופות שהטבע ברב טובו מעניק לנו.

 חליטות לפעוטות

 כדאי להצטייד במסננת דקיקה להכנת החליטות וניתן לרכוש בכל בתי טבע. היתרון של הצמחים בפעילות הנפלאה שלהם אך חסרונם הוא בטעמם המריר, בדרך כלל, טעם שילדים ופעוטות לא אוהבים ומסרבים לטעום. ניתן להמתיק את החליטה על ידי תוספת סוכר חום, סטיביה  או סוכר ענבים. תוספות אלה אינן פוגעות בהשפעה הבריאותית של החליטה.

 לטיפול בגזים - בחודשים הראשונים לחיי התינוק כדאי להכין חליטת צמחים המורכבת מתערובת של קמומיל, מנטה ושומר, שנחשבים כצמחים התורמים להקלה במקרה של הפרעות עיכול. השומר הינו צמח מפיג גזים במהותו, ולכן הוא בעיקר טוב לסובלים מבעיות גזים. הקמומיל והמנטה ידועים בהשפעתם המרגיעה על פעילות מערכת העיכול.

הכנת החליטה: מערבבים יחד את שלושת הצמחים היבשים לתערובת אחת בכלי אחסון. מהתערובת לוקחים כפית אחת בתוך כוס מים רותחים, מכסים ומשהים כ-10 דקות. משקים את התינוק רק כשהמים פושרים. חליטה זו מתאימה לכל תינוק בן יומו. אפשר כמובן להכין חליטה מכל צמח בנפרד.

 להצטננות - להתקררות, שיעול טורדני ויבש, ואף סתום בפעוטות כדאי להכין תערובת יבשה של הצמחים: לבנדר, אקליפטוס, טיליה, אורן ופרחי סמבוק שחור. צמחים אלה תורמים בהקלה על מערכת הנשימה, בהפחתת השיעול, הנזלות והליחה. מערבבים אותם יחדיו ומניחים בכלי אחסון.

הכנת החליטה: כפית מהתערובת בתוך כוס מים רותחים, מכסים ומשהים כ-10 דקות, מסננים, מצננים ונותנים לפעוט.

בקיעת שיניים - לכאבי שיניים וחניכיים בזמן בקיעת שיני התינוק כדאי להכין תערובת יבשה של הצמחים: מליסה וטיליה. צמחים אלה ידועים כבעלי השפעה מרגיעה על מערכת העצבים, ולכן הם מסייעים בשינה ומרגיעים את כאבי בקיעת השיניים. אפשר לתת לתינוק חליטות אלה החל מגיל חצי שנה ומעלה לפני השינה. הכנת החליטה: באותו אופן שציינתי קודם.

 אפשרות נוספת להרגעת החניכיים בעת בקיעת השן - חליטה מקליפות רימון מיובשות המכילה טנין שהינו חומר מכווץ, המרגיע אזורים מודלקים. אופן ההכנה: חולטים 2 כפות קליפת רימון יבשה בכוס מים רותחים משהים כ-10 דקות, מסננים, מספיגים בצמר גפן ומעסים את איזור החניכיים.

 לחיזוק המערכת החיסונית - לחיזוק המערכת החיסונית בילדים קטנים היא חליטת צמחים המבוססת על תערובת צמחי הקורנית, מרווה משולשת, זעתר (איזוב מצוי) ועלי פיגם. צמחים אלה ידועים גם הם בזכות תכונותיהם המרפאות והגברת חוסן הגוף.

הכנת החליטה: כפית של כל אחד מהתבלינים לתוך 1 ליטר של מים רותחים. מצננים ומסננים. שומרים את החליטה במקרר. המינון הוא רבע כוס מחליטת הצמחים פעם ביום על בטן ריקה בבוקר, או בלילה לפני השינה. חליטה זו ניתן לתת רק לילדים מגיל שלוש ומעלה.

לטיפול בעצירות -  זוהי תופעה אופיינית לשלושת החודשים הראשונים לחייו של התינוק, לא מומלץ לתת לו חליטת צמחים לצורך ריכוך העצירות, מאחר ובשלב התפתחותי זה של התינוק, על מערכת המעיים להתחיל לתפקד באופן עצמוני, ללא התערבות של חומרים חיצוניים. לעומת זאת  למקרים של עצירות בגילאי הילדות, מומלץ חליטת צמחים הכוללת: שומר, פלטנגו, ויבורניום וטריגונלה. ארבעה צמחים אלה משפרים את פעילות המעיים ומגבירים את מספר היציאות. בשילוב תזונתי יעיל כמו: חליטת פירות יבשים במים חמים, הם יכולים להקל על ילד הסובל מעצירות. צמחים אל ניתן לתת לילדים החל מגיל ארבע. חשוב לציין שהעצה הראשונה היא לשנות את התפריט התזונתי לבריא יותר וזה המקום לציין שרצוי וחשוב להיוועץ עם נטורופת ואיש מקצוע על תזונה מתאימה משום שרק צמחי מרפא לעתים אינם מספיקים, חשוב לשלבם עם התזונה המתאימה.

הכנת החליטה: לערבב את תערובות הצמחים יחדיו ולקחת כף אחת מתוך התערובת בתוך כוס מים רותחים.

חליטה נוספת לטיפול בעצירות  - צמח ורד פרסי מיובש הינו צמח ריחני שמימנו נוהגים להכין מי ורדים. חליטה זו ידועה כעדינה ביותר. אופן ההכנה: פרח יבש על שתי כוסות מים מורתחים. מכסים ומשהים כ-10 דקות, מסננים, מצננים ושותים מהחליטה.

תפרחת חיתולים - חליטות צמחים הן אמצעי מצוין גם לטיפול חיצוני על עור התינוק. צמח ההדס יכול לשמש כמשחה מעולה למניעת תפרחת חיתולים, כיוון שהוא בעל תכונות אנטיספטיות (נוגד זיהומים).

אופן ההכנה: מניחים חופן של עלי הדס בכוס מים רותחים, מכסים ומשהים כ-5 דקות ומצננים. מספיגים צמר גפן ומורחים על ישבנו של התינוק.

חליטות לנשים הרות ולמיניקות

ראשית מה אסור לנשים הרות או מיניקות? – צמחים מעוררים כגון הג'ינסינג לסוגיו והג'ינקו המעוררים את מערכת העצבים ועשויים להגביר את התכווצויות הרחם ולהמריץ את פעילות הלב וכלי הדם, שגם כך פעילותם מוגברת בזמן ההיריון. כמו כן יש להימנע משימוש בחליטות מרווה ובזיליקום שידועות בהשפעתן המייבשת על חלב אם. לא מומלץ לשתות חליטות צמחים של פטרוזיליה, רוזמרין וקורנית. אלה צמחים חזקים משתנים, כלומר, מפנים נוזלים מהגוף, ומשפיעים על לחץ הדם. חשוב לציין כי חליטה מצמחים יבשים תמיד מרוכזת יותר מאכילה של הצמח הטרי. בכל מקרה לאישה בהריון מותר לשתות מקסימום שלוש כוסות של חליטות צמחים ביום.

לטיפול באימהות מיניקות הסובלות מגזים - מומלצת להכין חליטת צמחים המורכבת ממנטה, מליסה, שומר, אניס וקמומיל. חשוב לדעת שמזונות היוצרים גזים אצל האם מועברים לתינוק דרך ההנקה. המינון המומלץ: כף מהתערובת על כוס מים מורתחים.

לבחילות בוקר בתקופת ההיריון - להקלה על בחילות בתקופת ההיריון מומלץ להכניס 2 פרוסות ג'ינג'ר ברוחב 2 ס"מ ולהרתיח בכוס וחצי של מים. לאחר מכן, יש להמשיך ולבשל את החליטה על אש קטנה למשך 10 דקות נוספות. מסננים היטב ושותים את המיצוי. ניתן להוסיף עלי נענע ומעט דבש.

לדלקות בדרכי השתן - חליטה של סירפד וזקן תירס. המינון המומלץ: כף מהתערובת לספל מים רותחים.

להקלה ותמיכה בלידה – צמח עלי הפטל ידוע בתרומתו להקלה בלידה.  עליו משמשים מאות שנים כעזר בתהליך הלידה ולהקלה על היולדת. חסידי השימוש בו מציינים כי הודות לחיזוק ולהכנה שעושה הצמח לרחם לקראת הלידה, מתאפשרים צירים יעילים המזרזים את מהלך הלידה וגם מקלים את כאביה. השימוש בו מומלץ רק מהטרימסטר השלישי ועד הלידה. ברפואת הצמחים המודרנית נחשב הפטל לצמח עדין ובטוח לשימוש.

יש לנקוט זהירות בשימוש בצמח במצבים דלקתיים או כיביים בדרכי העיכול. חשוב ליטול את חליטת הצמח בנפרד מתוספי ברזל, ויטמין B1 ותרופות או צמחים המכילים אלקלואידים, דוגמת תרופות המכילות אפדרין, אטרופין או קודאין, תרופות להרחבת סמפונות, טיילנול ואקמול. יש לנקוט זהירות בעת שימוש בתקופת ההיריון בנשים בעלות היסטוריה של לידה מוקדמת.  

 

 רוצים לקבל עוד מידע הכנסו לאתר: www.hanativ.co.il

ד"ר ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית www.hanativ.co.il  054-8091279




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב