דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי דנטופוביה 

מאת    [ 03/10/2010 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 3211 פעמים ]

כולנו מכירים את המונח קלסטרופוביה, המתייחס לפחד ממקומות סגורים וצפופים. כולנו גם מכירים את המונח ארכנופוביה, המתייחס לפחד מעכבישים. אבל כמה מכם מכירים את המושג דנטופוביה? מסתבר שבין שלל סוגי הפוביות הידועים והמוכרים, ישנו גם הפחד מביקור אצל רופא שיניים ומטיפולי שיניים. פחד זה קרוי דנטופוביה.

דנטופוביה – הרבה יותר מסלידה מרופא שיניים

מסתבר שישנם לא מעט אנשים אשר סובלים מדנטופוביה. אנשים אלו לא רק שמפחדים מטיפולי שיניים כואבים, כמו טיפולי שורש ועקירות, הם פשוט לא יכולים לשאת את המחשבה על ביקור במרפאת שיניים. חלקכם בוודאי חושב שלכל אחד מאיתנו יש דנטופוביה, כי אחרי הכול, מי מאיתנו באמת נהנה מביקור במרפאת שיניים? וכמה מאיתנו לא מחסירים פעימה כשאנו שומעים את רעש המקדחה כאשר רופא השיניים מתקרב אלינו לעברנו? אולם חששות קלים אלו אינם דנטופוביה.

דנטופוביה היא פחד משתק מכל טיפול שיניים שהוא, ומעצם הישיבה בכיסא הטיפולים במרפאת שיניים. רובנו מצליחים להתגבר על החששות הטבעיים ומגיעים למרפאת השיניים כאשר יש בכך צורך, ומוכנים לעבור גם את הטיפולים הכואבים והמסובכים ביותר – למען בריאות השיניים שלנו. לעומת זאת, אנשים שסובלים מדנטופוביה לא מסוגלים שכף רגלם תדרך בפתחה של מרפאת שיניים. מי שסובל מדנטופוביה, לא יעבור אף טיפול שיניים, גם אם יסבול מכאבים עזים וגם אם שיניו ידרדרו לרמת הזנחה קיצונית. וזו בעצם אחת הדרכים לזהות אנשים שסובלים דנטופוביה. הם לא מוכנים לגשת לרופא שיניים, לא משנה עד כמה חמור יהיה מצב השיניים שלהם.

התמודדות עם דנטופוביה

כמו מרבית הפוביות, גם דנטופוביה נגרמת כתוצאה מטראומת עבר כלשהי שאדם חווה (בדרך כלל בילדותו) וקשורה לרופא שיניים או למרפאת שיניים. טראומה זו היא שגורמת לאדם שסובל מדנטופוביה להדיר את רגליו מכל מרפאת שיניים, ולא להסכים לעבור טיפול אצל אף רופא שיניים. למרבה האירוניה, עד שאדם שכזה מוכן כבר לבקר אצל רופא שיניים, שיניו נמצאות במצב כה ירוד, עד כי אין מנוס מביצוע טיפולי שיניים מורכבים, ארוכים, כואבים וגם יקרים. עובדה זו יכולה רק להעצים את הדנטופוביה.

עבור אנשים שסובלים מדנטופוביה נהוג לבצע טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית. ההרדמה הכללית מאפשרת לרופא השיניים לבצע את כל טיפולי השיניים הנחוצים, ללא כל התנגדות או רתיעה מצד המטופל, שכן הוא לא ערני ואינו מודע לטיפולים שהוא עובר. כאשר רופא שיניים מבצע טיפולים תחת הרדמה כללית, ובמיוחד כשמדובר ממטופל שסובל מדנטופוביה, הוא כבר מבצע את כל הטיפולים הדרושים בפעם אחת ומטפל בכל הבעיות הקיימות: טיפול שורש, סתימות, כתרים ועוד. טיפול שיניים תחת הרדמה יכול לארוך בין שעה ל- 10 שעות, תלוי בהיקף ובסוג הטיפול.

אולם עבור מי שסובל מדנטופוביה, הדרך הטובה ביותר (וגם הזולה ביותר) להימנע מטיפולים ארוכים ומורכבים בהרדמה כללית, היא באמצעות הקפדה על טיפול מניעתי. ביקורים תקופתיים במרפאת שיניים לצורך טיפולים משמרים (כמו שיננית) והקפדה על ניקיון והיגיינה של חלל הפה, יכולים להפחית את התחלואה של השיניים ואת הצורך לפקוד את מרפאת השיניים לשם טיפולים כואבים ומפחידים. כיום ניתן להתגבר על דנטופוביה באמצעות טיפול פסיכולוגי קצר יחסית, שיאפשר למטופל להתגבר על הפחד שמאיים להשתלט עם כל ביקור במרפאת שיניים, להגיע לרופא שיניים ולטפל בשיניו כנדרש.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב