דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אישיות בקונפליקט חיה כל חייה במאבק פנימי ובסופו של דבר נופלת בין הכיסאות 

מאת    [ 03/10/2010 ]

מילים במאמר: 853   [ נצפה 1929 פעמים ]

אישיות בקונפליקט חיה כל חייה במאבק פנימי ובסופו של דבר נופלת בין הכיסאות / מאת יואב ברנזון

 

 

מייקל קורליאונה

 

בסרט "הסנדק" הצופה מתוודע לאישיותו המורכבת והקוטבית של מייקל קורליאונה. מצד אחד, הוא בא ממשפחת מאפיונרים ויש לו את כל האינסטינקטים הנכונים כדי להפוך לגנגסטר מהשורה הראשונה. הוא נאמן למשפחה האלימה בה הוא צמח, הוא מאמין ברעיון המאפיונרי ובזכות להרוג ולחסל אויבים ומתחרים כהשקפת עולם וכדרך להישרדות, הוא יודע מה צריך לעשות כדי לנהל את "משפחת קורליאונה" והוא מעורה היטב בשיטות העבודה הקרימינליות. 

 

מצד שני, הוא עושה הכל כדי לברוח מגורלו "המלוכלך" כבר מגיל צעיר: בצעד חריג הוא שובר את כל המוסכמות כשהוא מתנדב לשורות הצבא האמריקאי במלחמה בויאטנם, הוא מתחתן עם בחורה לבנה ו"נקייה" שאין לה שום קשר לחיים האיטלקיים ולמאפיה, גם לאחר שהוא נאלץ לשוב למשפחה ולנהל אותה לאחר מות אביו הוא עושה הכל כדי "להלבין" את כל עסקי המשפחה, למכור את עסקי ההימורים והזנות ולהפוך את עצמו ל"איש עסקים מכובד ולגיטימי".  

 

  

 

הניסיון להשיג שני דברים הפוכים לחלוטין

 

מייקל קורליאונה הוא דמות קלאסית הנמצאת במתח פנימי מתמיד. כיאה לאישיות בקונפליקט, מייקל מנסה כל חייו להשיג שני דברים הפוכים בתכלית, שאין ביניהם שום קשר או חוט מקשר - מצד אחד, "מייקל קורליאונה, איש העסקים האמריקאי המכובד" ומצד שני "דון מייקל, המאפיונר האיטלקי הגדול והברוטלי".

 

וכצפוי, התוצאה היא גרועה, בינונית ומאכזבת ביותר כי הוא אינו יודע כיצד להכריע בין דמות "האמריקאי הנקי" לבין דמות "האיטלקי המלוכלך". מצד אחד, נסיונותיו הנואשים להיות "איש עסקים אמריקאי, חוקי ומכובד" מתרסקים אל מול המציאות כשהוא מגלה שגם בצמרת הפוליטית והכלכלית "הנקייה" כביכול - הכל מלוכלך ומושחת בדיוק כמו בעולם המאפיה. גם נישואיו לאישה נורמטיבית ואמריקאית שאמורה הייתה "להלבין" אותו מתדמית "האיטלקי המלוכלך" עולים על שרטון עקב רתיעתה מסגנון חייו הברוטאלי והאלים, וכל חייו הוא ינסה להשיג אותה מחדש לאחד שאיבד אותה לטובת עולם המאפיה והקוד המשפחתי האיטלקי. מצד שני, הישגיו "המקצועיים" בעולם המאפיה בתור "דון מייקל קורליאונה" הם קלושים ומפוקפקים ביותר. הוא הורג את אחיו בצעד חריג ולא מקובל במשפחה איטלקית, וכל חייו הוא מתייסר על הפרת הקוד המשפחתי האיטלקי המקודש הזה. את ביתו הוא מאבד כשהיא נרצחת בידי מתנקשים ואת בנו הוא מאבד כשזה בוחר להתרחק לחלוטין מהדרך המשפחתית ולהיות זמר אופרה. בסופו של דבר הוא נאלץ לוותר על שרביט המלוכה בודד, דחוי, חסר אהבה ומשפחה, מסכן וערירי. את המוות הוא פוגש לבד, זנוח כמו כלב בסצינת סיום מדוייקת להפליא.     

 

 

  

החיים פשוטים - אם לא מסבכים אותם

 

אישיות בקונפליקט היא אישיות טראגית. היא תמיד נופלת בין הכיסאות ומחמיצה את האפשרות להיות "גדולה" אך מדוייקת כפי שראוי לה כי אישיות בקונפליקט רוצה יותר מדי, היא רוצה את הבלתי אפשרי, היא רוצה "את הכל".

 

החיים הם פשוטים, אבל אם מסבכים אותם בצורה בלתי אפשרית הם אכן הופכים לבלתי אפשריים עד כאב. "עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ" היא בדיוק מסוג האימרות שמתארות בצורה קולעת את התסביך של אישיות בקונפליקט: "מרוב עצים לא רואים את היער", כלומר מרוב הרצון להשיג את הכל - לא משיגים דבר. 

  

 

 

אישיות בקונפליקט חייבת להתעורר אל המציאות

 

מציאות החיים מחייבת בחירה פשוטה בין חלופות כאשר לכל בחירה שכזאת משמעויות ומחירים ברורים שלא ניתן להתחמק מהם. הנטייה של אנשים רבים לנסות ולהשיג "גם וגם" דומה לניסיון נואש "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה" כאילו ניתן "לאכול ארוחות חינם".

 

אישיות בקונפליקט חיה במאבק פנימי אינסופי שאינו מוביל לדבר בעוד שאישיות פשוטה בוחרת בקו חיים מסויים, היא נאמנה לו, היא הולכת בעקביות בשביל שאותו היא סימנה ובחרה לעצמה במודע והיא מסיימת את חייה במימוש, בהצלחה, בהישגים וברוגע פנימי.

 

 

וטיפ לסיום: אישיות בקונפליקט אינה מרוצה משום דבר שהיא משיגה כי כל הישג הוא גם מפלה, כל צעד קדימה הוא גם נסיגה לאחור. לעומת זאת, אישיות פשוטה חיה חיים ברורים שבה צעד קדימה הוא צעד קדימה, ושבה מותר לך להיות מה שאתה, בלי תסביכים ובלי קונפליקטים.  

 

 

יואב ברנזון הוא מטפל אישי, יועץ זוגי ומנטור עסקי. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-20 השנים האחרונות. הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים - שיטה ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים. הוא כתב 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. הוא פרסם למעלה מ-1,800 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה. הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב