דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אף פעם לא נאמר 'תמיד'? על ניסוח קיצוני של פריטי הסקר הארגוני 

מאת    [ 01/10/2010 ]

מילים במאמר: 400   [ נצפה 2291 פעמים ]

המבנה האופייני לשאלונים בסקרים ארגוניים הנו אוסף של משפטים. המשתתפים בסקר מתבקשים לבטא את מידת הסכמתם או אי הסכמתם לכל פריט, דהיינו, לכל משפט המוצג בפניהם, בסולם תשובות המוכר בשם "סולם ליקרט".


חוקרים המפתחים שאלונים לסקרים מודעים להשפעת נוסח פריטי השאלון על תגובת המשתתפים בסקר. הצלחתו של הסקר תלויה במידה רבה במהימנות ובתקפות של הפריטים בשאלון, ועל כן לא מפתיע למצוא בספרות המלצות שונות לגבי אופן ניסוח השאלון.


אחת מההמלצות הנפוצות היא להימנע מניסוח קיצוני בפריטי השאלון. ההנחה היא שהניסוח הקיצוני יגרום להטיה, היות שהמשתתפים בסקר ימנעו בתגובתם מהסכמה או מאי הסכמה בקצוות של סולם התשובות. אם המשתתפים בסקר מגיבים בדייקנות למבנה המילולי של הפריטים בשאלון, אז למשל הוספת המילה "תמיד" ("המנהל שלי 'תמיד' פתוח לביקורת"), תגרום לפחות משיבים לבחור בתשובה כגון "מסכים לגמרי" על גבי סולם התשובות.


אולם מנגד, יש הטוענים כי המשתתפים מתמקדים בכוונה הכללית של הפריטים בשאלון, ולאו דווקא במשמעות המילולית הצרה שלהם. לכן, גם בפריטים המנוסחים באופן קיצוני, למשל כאלו שכוללים את המילה 'תמיד', אפשר לצפות לתשובות בקצוות של סולם ליקרט, למרות שהן אינן מדויקות לגמרי.


האם פריטים המנוסחים באופן קיצוני משפיעים על תשובות המשתתפים בסקר, ואם כן, מהי עוצמת השפעתם? קבוצת חוקרים מאוניברסיטת אילינוי ניסתה להכריע בסוגיה זו, באמצעות בדיקת השפעת המילה 'תמיד' על איכות המדידה בשאלון אינטליגנציה רגשית.

מתוצאות המחקר עולה כי הניסוח אכן משפיע. פריטים שכללו את המילה 'תמיד' עוררו באופן מובהק פחות הסכמה, בהשוואה לפריטים שנוסחו באופן פחות קיצוני. אך יחד עם זאת, השפעת הפריטים הקיצוניים על התוצאה הכללית במדידה הייתה בסך הכל מעטה. כלומר, אם לשפוט כיצד מגיבים המשתתפים - לניסוח המילולי או לכוונה הכללית - האמת היא באמצע: בפריט שניסוחו קיצוני צריך "קצת יותר" מהתכונה הנמדדת כדי לבטא הסכמה במידה רבה, אבל השפעת הפריטים הקיצוניים נמוכה מהמצופה.

האם צריך כעת להזדרז ולמחוק את המילה 'תמיד', או נוסחים קיצוניים אחרים, מהשאלונים הקיימים בארגון? לא בהכרח. המחקר עוסק רק בניסוח קיצוני חיובי עם המילה 'תמיד', ולא ברור אם ניסוח קיצוני בשלילה, למשל עם המילים 'אף פעם', היה יוצר אפקט דומה. חשוב רק לזכור כי בסולם ליקרט נוסח קיצוני של פריט גורם לשינוי קטן בהתפלגות התשובות, והשפעתם המצטברת של הנוסחים הקיצוניים בשאלון תלוי בפרופורציית הפריטים המנוסחים באופן קיצוני.

ליטל שמר חיים (MBA) - מומחית בניהול וביצוע מחקרים יישומיים: מחקרי שוק, מחקרים ארגוניים ומחקרים חברתיים, תוך שימוש במגוון מתודולוגיות כמותניות ואיכותניות. http://www.Lsh-Research.com Littal@Lsh-Research.com עוד על מחקר שיווקי, מחקר ארגוני, מחקר חברתי, ייעוץ מתודולוגי, הדרכה והנחיה, ושווקי חיזוי באתר הבית של ליטל שמר חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב