דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על שיטת בוטייקו והטיפול באסתמה 

מאת    [ 27/09/2010 ]

מילים במאמר: 592   [ נצפה 2381 פעמים ]

 

שיטת בוטייקו, באמצעות תרגילי נשימה וללא תרופות, מוכרת בעיקר בשל הפתרון שהיא נותנת בנושא טיפול באסטמה. להפחית שימוש בתרופות ויחד עם זאת: להתגבר על התקף ללא משאף, לישון לילה שלם ללא התקף בשעות הקטנות, לעסוק בפעילות פיסית ללא משאף וללא קוצר נשימה, לצחוק חופשי, לדבר ארוכות, ולחזור לפעילויות ומקומות שמוכרים כמעוררי התקפים. מחקרים רפואיים שבדקו את שיטת בוטייקו והשפעתה על מחלת האסתמה מצביעים על יעילותה. ירידה בשימוש בתרופות (96 אחוז בתרופות מרחיבות סימפונות ו-49 אחוז בשימוש בתרופות טיפול מונע) נצפתה בתום 12 שבועות של לימוד השיטה, כפי שעולה במחקר מבוקר ורנדומאלי מ-1998 לבדיקת השפעת שיטת בוטייקו על חולי אסתמה, בבית החולים מאטר, בריסבן, אוסטרליה. מחקרים נוספים שנעשו בקבוצות מבוגרים מראים תוצאות דומות.

כללי
שיטת בוטייקו נקראת על שמו של הרופא והחוקר, פרופ' קונסטנטין בוטייקו. את פיתוחה החל בשנת 1952 ברוסיה הסובייטית. ב-1985, כ-30 שנה אחר כך, היא הוכרה ע"י משרד הבריאות שם. כל זאת בשל יעילותה ועמידתה במחקרים מחמירים בצד הורדת עלויות הטיפול. אל המערב הגיעה השיטה ב-1990. לאחר עשרים שנות פעילות ומספר מחקרים, גדלה תפוצתה. לדוגמה,בשנת 2008 האגודה הבריטית למחלות ריאה וחזה העניקה לשיטה דירוג B, המשקף את אמינות המחקרים. באותו מסמך אף אושרה השיטה כפתרון טיפולי להקלה על סימפטומים של אסתמה.

איך זה עובד? 
שיטת בוטייקו מייחסת חשיבות עליונה לרמות תקינות של פחמן דו חמצני. אותו הגז הנתפס בדרך כלל כפסולת שיש לסלק, הוא גורם רב השפעה על התופעות המרכזיות במחלת האסתמה. היצרות הסמפונות בשל התכווצות השריר החלק העוטף אותן, תהליכים דלקתיים בדרכי הנשימה, וירידה באספקת חמצן לתאים המזוהה בתחושת "אין לי אוויר" – כולם מואצים ברמות נמוכות של גז זה, הנחשב כעודף. כמו כל מרכיב חשוב (למשל המוגלובין), גם לפחמן דו-חמצני יש טווח תקינות. רמות נמוכות מדי הן חסר המשפיע באופן שלילי על הבריאות. 
רמות נמוכות של פחמן דו חמצני הן פועל יוצא של נשימה בנפחים גבוהים יחסית לפעילות נתונה. יותר אוויר פירושו פחות פחמן דו-חמצני. באוויר אותו אנחנו נושמים ריכוז הפחמן הדו-חמצני זניח, וכך ככל שאנו נושמים יותר אוויר, הוא בעצם  "נשטף החוצה". אם כך: בזמן התקף, להתאמץ לנשום יותר ולהשיג את האוויר האבוד – יפעל כנגד התוצאה הרצויה. לחילופין, להרגיע את הנשימה ולהסתפק בנשימה מופחתת נפח הוא צעד בכיוון הנכון.

מהו טווח הגילאים?
תהליך הריפוי באמצעות הנשימה מבוסס על עקרונות פיזיולוגיים, ולכן מתאים לכל גיל. אולם, אופי התהליך דורש תקשורת ושיתוף פעולה. לכן יישום השיטה באמצעות קורס מתאים לילדים מגיל 6, ולמבוגרים בכל גיל. גם מבוגרים מעל גיל 80 השתתפו בקורס, יישמו בהצלחה את התהליךוהביאו לשיור ניכר באיכות החיים במקביל להפחתת שימוש בתרופות.

מהי רמת הבטיחות?
יישום שיטת בוטייקו מאפשר שיפור ניכר בבריאות ובאיכות החיים, תוך הפחתה בשימוש בתרופות. ההטבה הכמעט מיידית היא ירידה בצורך להשתמש במרחיבי סמפונות, הנלקחים על פי הצורך. 
יחד עם זאת, היא אינה תחליף לטיפול התרופתי המונע. ההדרכה הנשימתית מתווספת לטיפול הרפואי, משפרת את השליטה במחלה ואכן מביאה להפחתת המינון התרופתי. השינוי מתבצע בהשגחה רפואית, ורק לאחר שהושג השיפור ונעלמו הסמפטומים. מחקר שנערך באוניברסיטת קלגרי שבקנדה בדק את ההשפעה של הדרכה נשימתית, המתווספת לטיפול הרפואי הניתן לחולי אסתמה. על פיו השיטה, המבוססת על הדרכה נשימתית, משפרת את השליטה הכללית באסתמה ומביאה להפחתת המינון בשימוש במשאפי סטרואידים.

אחריות אישית ועצמאות
הפתרון אותו מציעה שיטת בוטייקו מאפשר לחולי אסטמה החלמה עצמית מבוקרת. לאחר שלומדים את מיומנות התרגול, זוהי עבודה עצמאית. ללא תלות בגורם חיצוני לטיפול, ללא צורך בטיפולים חוזרים. ארועי קוצר נשימה ניתנים לשליטה באמצעות נשימה: במאמץ, במקום עם עשן סיגריות, או בשעות הבוקר המוקדמות. 
כל הידע הנדרש לכך נלמד בקורס בן ששה מפגשים: מיומנות תרגול השגרה, הנחיות של תרגילי הטיפול ברגעי קושי נשימתי, הסבר התיאוריה שבבסיס השיטה, והתווית המשך התהליך שאחרי סיום הקורס. חשוב לדעת שיישום שיטת בוטייקו דורש התמדה בשגרת תרגול למשך תקופה, השקעה המניבה תוצאות לבעיות בריאות רבות.

 

מרגלית נועם,  מדריכה מוסמכת לשיטת בוטייקו (BIBH) מנהלת מרכז "לנשום מחדש" לטיפול בקשיי נשימה


אסתמה


קוצר נשימה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב