דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בשארה - בשארה 

מאת    [ 09/05/2007 ]

מילים במאמר: 760   [ נצפה 4427 פעמים ]

אנחנו מחכים שמוחמד בכרי, יוצר הסרט "ג'נין-ג'נין יעשה סרט המשך בשארה-בשארה, בו יסביר איך תפרו לו תיק, השב"כ הפליל אותו בתרגילים מסריחים וכל הנושא הוא רדיפה פוליטית, של אידיאולוג שרק רוצה את טובת עמו, החזבאללה והחמאס. האשמה העיקרית נופלת על מדיניות איפוק של היועץ המשפטי לממשלה.

* מאת: עו"ד אברהם פכטר

שאלות קשות, עובדתיות ומשפטיות מלוות את הגילויים על ההאשמות נגד עזמי בשארה. בין השאלות - למה לא נעצר מוקדם ובסמוך לגילויים על מגעיו עם סוכנים זרים, קבלת כסף עבור שירותי מודיעין, מסירת מידע על כיוון טילים למטרות אזרחיות ושיחות עם קציני מודיעין של מדינות אויב.
התשובה הרשמית אינה משכנעת, לאמור התחשבו בחסינות הפרלמנטארית שיש לו כחבר כנסת. להדגיש, החסינות הפרלמנטארית לפי חוק חסינות חברי הכנסת - אינה נותן מטריה משפטית או חסינות, בגין עבירות ביטחוניות מובהקות כמו מגעים עם אויב, מסירת מידע, בזמן מלחמה - עבירות שמגיעות לדרגת בגידה וריגול.
ובכן - יש כאלה גם מבין הפרשנים בתקשורת שתוהים אולי בשארה הוא סוכן כפול, משת"פ ולכן לא נעצר מיד עם תום המלחמה או בעיצומה. לכן נתנו לו לצאת לחו"ל ולהסתכן שלא יחזור כדי לטשטש את החדשות.
יש גם אפשרות אחרת - שרצו לראות עד כמה ועד מתי ימשכו הקשרים ואל מי זה מוביל, כדי לבדוק האם מדובר ברשת מאורגנת בארץ או בחו"ל או באדם סוליסט, שגם מבצע משימה אידיאולוגית וגם עושה קופה כספית מכובדת.
אפשרות נוספת - גילוי מוקדם היה מנתק את הקשר עם הסוכנים, שהיה חשוב לשב"כ, וסיבה כבדת משקל, מעצרו של בשארה, היה מחייב או מעצר מנהלי ממושך או משפט פומבי, תקשורתי, תוך גילויים ביטחוניים מכאיבים מסוכנים ורגישים.
בשני המקרים, הן מעצר מנהלי והן מעצר ומשפט - היו הופכים אותו לכוכב תקשורת בינלאומי עם כותרות ענק בנוסח "מרגל בכנסת" - "גרון עמוק של נסראללה" פיתוחים בנוסח זה.
מעצרו - היה הופך אותו לברגותי מס' 2 או אפילו מאפיל עליו.
לדוגמא מוקטנת - ניתן להביא את המקרה של הגב' טלי פחימה וקשריה עם מפקד הפת"ח בג'נין מוחמד זבידי.
הגב' פחימה שמכרה את נפשה לשטן, התעקשה למרות אזהרות המשטרה והשב"כ, לשמור על קשר עם המחבל זבידי ואף להפר צווי אלוף שמנעו ממנה לעבור לג'נין, תוך תקופת המאבק באינתיפאדה, כאשר זבידי מבצע ומשלח פיגועים ואף התנדבה להיות השכפ"צ האישי שלו.
הגב' פחימה נעצרה בשלבים הראשונים במעצר מנהלי ואחרי תקופה הוחלט להעמידה לדין על עבירות ביטחוניות מינוריות.
כלי התקשורת וכת התומכים בה מהשמאל הקיצוני - ניסו ליצור תמונה לפיה "ההר הוליד עכבר" - ומכל האשמות החמורות כתב האישום היה אנמי ודל.
שכחו לציין - שמה שניתן לגלות ולהציג במעצר מנהלי לא ניתן ביטחונית להציג בבית משפט ולכן חייבים להתפשר.
עכשיו תתארו לכם - מה היה צריך לגלות במשפטו של בשארה. איזה תכניות, דרכי פעולה מעקבים, האזנות, עם מי ועל מה הקשרים, הכספים, דרכי העברתם ומטרותיהם.
השיקול של השב"כ והמשטרה - בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה וראש הממשלה - היה כנראה, תנו לו לצאת, לברוח לחו"ל כדי שלא יהפוך לכוכב תקשורת עולמי, ולא נביא זעם מקומי ערבי, שסובל למען עמו. או חמור מכך, אינטלקטואל, פילוסוף שהוקרב על מזבח ה הרדיפה של העם הפלסטיני והציבור הערבי - המרגיש מקופח ולא שווה זכויות - השואף למדינה בעלת צביון - של מדינת כל אזרחיה.
העובדה שהוא מסתובב בחו"ל - פחות מזיקה עניינית ותקשורתית, אילו היה עצור בישראל. מכאן שאולי החישוב לתת לו לברוח, היה מוצדק, כאשר חרב המעצר מונחת לפתחו עם יחליט לחזור. אבל השאלה הקשה יותר היא - למה ואיך נתנו לח"כ בשארה להגיע למצב בו משוטט חופשית בארצות אויב, נפגש בסוריה עם נציגי אויב וארגוני מחבלים, מופיע בטלויזיה בכנסים המוניים, כשהוא יושב ליד נסראללה, משוטט בלבנון לפני ואחרי המלחמה - ולא נעצר או נשפט בישראל עם שובו.
אם הוא סוכן כפול או משת"פ, ההיגיון ברור, אבל אם לא - זהו בהחלט מחדל של היועץ המשפטי לממשלה, שגילה אזלת יד והססנות מיותרת, לא רק אליו, אלא גם לחברי כנסת ערבים נוספים כמו אחמד טיבי ואחרים, שגם נוסעים לארצות אויב, גם עוברים לעזה לרמאללה, משתתפים בכנסים של ארגוני חבלה ונותנים יד להשמדה ולקריאה להשמדת ישראל וביצוע פיגועים - ללא תגובה משפטית הולמת.
כבר אמרתי מספר פעמים בעבר, החסינות הפרלמנטארית לא עומדת להם - לא בפעילותיהם ולא בנסיעותיהם והפרקליטות שותקת לא מגיבה.
אין ספק שאילו היתה תגובה משפטית משטרתית נאותה ומיידית לגבי כל חברי הכנסת הערביים, מיד עם פעולותיהם ונסיעותיהם ניתן היה למנוע אי נעימויות רבות ואולי גם את פעולותיו החתרניות של בשארה.
על המשטרה, הפרקליטות להוציא מסקנות מיידיות לגבי פעולות מעין אלה בעתיד, ולמצות את הדין במהירות ובתקיפות, ולא לחכות למלחמה נוספת וריגול נוסף.
הציבור הערבי - גם הוא צריך להתעורר וללמוד מכך לגבי החשדנות של הציבור הישראלי - ולגבי ההסתייגות שיש לחלקים בציבור למתן זכויות שוויוניות מלאות - לציבור ממנו צומחים ח"כים החפצים בחיסול המדינה... על הציבור הערבי להחליט על עתידו במדינת ישראל ונאמנותו למדינת ישראל או למדינה פלסטינית - ורצוי שעה אחת קודם.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב