דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי ראש אצל ילדים 

מאת    [ 26/09/2010 ]

מילים במאמר: 807   [ נצפה 3369 פעמים ]

האם ידעתם כי  כאבי ראש הם גם הסיבה השכיחה ביותר להרגשת כאב אצל ילדים ונתוני מחקר מוכיחים כי כמעט 35% אחוז מאוכלוסיית הילדים סובלים מכאבי ראש ממושכים וכ-14% סובלים ממיגרנות. במחלקה הנירולוגית במרכז הרפואי מאיר מנסים לעזור.
 
 נמצא שבילדים עם התקפי מיגרנה ישנו קשר משפחתי  בכ-90%.
כאבי ראש מתחילים בממוצע בגיל שבע בבנים ובגיל ההתבגרות בבנות. חלק ניכר מהילדים מחלימים מכאבי הראש שלהם והסיכויים להחלמה גדולים יותר בבנים. 
סוגי הכאב:
 1) מיגרנה- כאבי ראש מסוג מיגרנה מאופיינים בכאב ראש בינוני עד קשה, הולם, מלווה בחילות או הקאות, פוטופוביה (חוסר סבילות לאור חזק) ופונופוביה (חוסר סבילות לרעש), כאבי בטן, סחרחורת או חולשה, בחילות בזמן נסיעה במכונית לעתים קרובות חשים הקלה לאחר הקאה או שינה.
2)  אאורה (כאב ראש המלווה בסימנים מקדימים)- מדובר בעיקר בסימפטומים של ראיית צורות או צבעים חולפים בשדה הראיה או אובדן של חלק משדה הראיה. תופעה זו מקדימה לרוב, את כאבי הראש.
3) כאבי ראש כרוניים ממתח-  מופיעים לעתים תכופות יותר מכאבי ראש על רקע מיגרנה. הכאבים הם סביב הראש, עוצמת הכאב קלה עד בינונית, סוג הכאב לוחץ או עמום.
ילדים נוטים יותר לסבול מכאבי ראש מעורבים כלומר מיגרנות מעורבות בכאבי ראש ממתח. סוג נוסף של כאבי ראש העולה לאחרונה על הפרק הוא סוג של כאבי ראש כרוניים שמנשכים יום יומיים והם נובעים לרוב מבעיות על רקע נפשי. 
  

 קיימות מספר סוגי מיגרנות שכיחות:
1. מיגרנה מורכבת - מיגרנה שבה פרט לכאבי הראש מופיעים סימפטומים נוספים לפני, במהלך או אחרי כאבי הראש והם כאמור, שיתוק פלג גוף או פגיעה תחושתית, אפזיה - קשיים בדיבור, אמנזיה - שיכחה, ולעתים שיתוק עצב שלישי או רביעי או שישי.
2. מיגרנה בזילרית - מיגרנה שבה ישנם סימפטומים התואמים לחלק המוח המקבל דם מהעורק הבזילרי (העורק המזין את כלי המוח האחוריים) והם כוללים, אובדן ראיה, ורטיגו (סחרחורת), אטקסיה (חוסר יציבות), קשיים בדיבור, שינויים במצב הכרה ושיתוקים בגפיים.
3. מיגרנה של מצב בלבולי המאופיין באי שקט, תנועתיות יתר, אלימות וחוסר מודעות לסביבה.
4. תסמונת בשם ''אליס בארץ הפלאות'' על שם ספרו של לואיס קרול שסבל ממיגרנות. תסמונת זו מאופיינת בעיוות תחושה ובמהלכה חפצים נראים גדולים יותר או קטנים יותר ולעתים יש הזיות של ריח, טעם או קול.
הגורמים המעוררים כאבי ראש הם רבים ומגוונים: פעילות גופנית נמרצת, חום, חבלה בגולגולת, מאכלים כגון גבינה צהובה או שוקולד, שימוש במונוסדיום גלוטמט, אלכוהול או תרופות כגון גלולות למניעת הריון, סמים, מחזור חודשי, שימוש מופרז במשככי כאב, סדר יום מאוד לא מסודר, בעיות נפשיות כגון דיכאון, פחד מהליכה לבית ספר ועוד.

במרפאה הנוירולוגית לילדים במרכז הרפואי מאיר קיימת מזה כעשר שנים תוכנה לתיוק ממוחשב של נתונים עבור כל חולה. תוכנה זו פותחת חלונות זיכרון תסמינים (אנמנזה) בהתאם לסוג הסימפטום. דבר זה מאפשר הקפדה יתרה על כל פרט ופרט הקשור להמשך אבחנה וטיפול בחולה. 
  

 על מנת לשלול כאבי ראש הנובעים מתהליך כמו גידול, יש לוודא האם מופיעים התסמינים הבאים אצל הילד:
1) כאב ראש המעיר את הילד בלילה או לפנות בוקר והקלה במהלך היום.
2) הקאות בוקר לעתים ללא בחילה.
3) כאבי ראש שתכיפותם ועוצמתם הולכת וגוברת.
4) כאב ראש עורפי או ממוקם באופן קבוע בצד אחד של הראש.
5) בדיקה נוירולוגית שאינה תקינה.
6) כאב ראש המוחמר בזמן מאמץ, עיטוש או שיעול.
7) שינויים באישיות ובמצב הרוח.
8) מיגרנה מורכבת. 
  

 כיום, עדיין אין אפשרות קלינית לרפא כאבי ראש, עם זאת, ברוב המקרים יש אפשרות להקל באופן משמעותי על חיי הילד ובני משפחתו.
שיטת הטיפול במרכז הרפואי מאיר מבוססת על כמה עקרונות ידועים החשובים מאוד לתהליך ההחלמה של הילד: ראשית, הרגעת המשפחה והסבר שמדובר בתהליך שפיר שעובר החלמה ספונטנית. שנית, שיתוף הילד בטיפול עצמו. כמו כן, מוסבר להורים שכאבי הראש הם לרוב אמיתיים גם אם הזרזים יכולים להיות על רקע נפשי.
מבחינת הטיפול הרפואי, בשלב הראשון ניתן טיפול סימפטומטי בתרופות כגון פרצאטמול או איבופרופן. לילדים קטנים שמתקשים בבליעת כדורים אפשר להמליץ על אקמול קיד הניתן ללעיסה. בנוסף, ניתנת הדרכה לילד שעליו ליטול את התרופה מיד עם תחילת כאבי הראש. בהמשך, כהליך קבע, מתבצע מעקב בעזרת טבלה פשוטה או לוח שנה ע''י רישום של תכיפות כאבי הראש.
כמו כן רצוי ליצור סדר יום קבוע, הכולל ארוחות מסודרות ושינה בשעות קבועות. לעתים יש צורך להפחית את העומס על הילד כגון הפחתה במספר החוגים השבועיים וכדומה, וככלל יש לבצע ניסיונות אמיתיים להפחית או להימנע מגורמים זרזים או מעוררים כאבי ראש.
במקרים רבים מאוד, הקפדה על הכללים שניתנו לעיל מביאים לשיפור ניכר בתכיפות ובעוצמת כאבי הראש. 
  

 אם כאבי הראש מתמשכים וחמרתם ותכיפותם עדיין רבה, מעל 4 פעמים בחודש ויש בכך כדי להפריע בחיי היום יום במידה משמעותית, יש לשקול טיפול מונע.
הטיפול המונע מתחלק לטיפול מונע תרופתי וטיפול שאינו תרופתי (הרפיה, טיפול פסיכולוגי וביופידבק).

לסיכום: כאב ראש בילדים הוא סימפטום שכיח מאוד אשר לעתים קרובות אינו מאובחן ואינו מטופל כראוי. אבחנת תסמינים יסודית, טיפול מתאים ומעקב מסודר יכולים להקל במידה רבה על חייהם של הילדים הסובלים סבל רב.
מחקרים חדשים עשויים לשפוך אור על הגורמים הגנטיים לכאבי הראש ובכך לפתוח פתח לריפוי במקום הטיפול הסימפטומטי בו אנו נעזרים היום. 
  

לפרטים נוספים ניתן לפנות למאכז רפואי מאיר


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב