דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טונוס שרירים נמוך - דרכי אבחון וטיפול 

מאת    [ 07/05/2007 ]

מילים במאמר: 1576   [ נצפה 33721 פעמים ]

מאמר מורחב על טונוס שרירים נמוך

היפוטוניה הגדרה - טונוס שרירים הוא מידת המתח של השריר כשהוא לא במאמץ. בהמשך יובאו דוגמאות, הסברים ותרגילים להתמודדות עם טונוס שרירים נמוך.

 מטרות המאמר הן:

א. לתת להורים מבט נרחב יותר על טונוס השרירים ואיך הוא יכול לבוא לידי ביטוי במהלך ההתפתחות המוטורית של תינוקם וזאת על מנת לעזור להורים באבחון ילדם.

ב. המטרה השנייה היא להציג את דרכי הטיפול, התפיסה וההתמודדות הכלל מערכתית עם מקרים של טונוס שרירים נמוך תינוק בעל טונוס שרירים נמוך יהיה רך למגע, כשנרים את ידו, נרגיש אותה נופלת למטה ללא כל התנגדות שרירית לנפילה כשנאחז בתינוק, נרגיש איך ידנו "נכנסת" לתוך השריר הרך ללא כל התנגדות.

מעבר לכך ניתן לזהות טונוס נמוך ע"י כמה מאפיינים נוספים: חולשה בשרירי הפה. הפה הוא אוסף של שרירים : שרירי הלסת, השפתיים, והלשון. חולשה בשרירי הפה יכולה לבוא לידי ביטוי באחת מן הדרכים הבאות:

 0-3 חודשים - יכולת יניקה חלשה ,התינוק מתקשה לייצר מספיק כוח על מנת לשאוב.

 שפה תחתונה קצת שמוטה או לשון משתרבבת – כשישנה חולשה בשרירי הפה, התינוק לא מסוגל להתמודד עם החזקת הפה סגור כל הזמן.

 3-6 חודשים - חולשה בשימוש הפה.תינוק אמור להכניס דברים אל פיו, אמור לקשקש. ישנם תינוקות אשר עלולים להיות יותר שקטים עכב רפיון שרירי הפה

0-6 חודשים שפה תחתונה קצת שמוטה או לשון משתרבבת.כשישנה חולשה בשרירי הפה, התינוק לא מסוגל להתמודד כל הזמן עם החזקת הפה סגור.

 6-שנה קושי באכילת מוצקים. בעת אכילת מוצקים, על התינוק להפעיל את שרירי פיו. אם ישנה קהות מסוימת , יכול להיות שהאכילה לא תהיה פעולה בנאלית מצד התינוק אשר צריך להפעיל וללחוץ עם הפה על האוכל.

 חולשה בשרירי הגב- שרירי הגב שנמצאים בצידו האחורי של גופנו משמשים אותנו בהחזקת גופנו. פעולתם באה לידי ביטוי בראשונה בעת שתינוק שוכב על הגב ומתחיל ללמד לכווץ אותם,והם ממשיכים איתנו בתור ציר מרכזי ליכולות הזחילה והעמידה.חולשה בשרירי הגב יכולה לבוא לידי ביטוי באחת מהדרכים הבאות:

0-3 חודשים קושי בהרמת הראש - כשתינוק שוכב על הבטן, חלק מהמאמץ שעליו להפעיל הוא באמצעות שרירי הגב שמתכווצים כדי לאפשר הרמת ראש.

0-6 חודשים קושי להחזיק את גופו באוויר.כשנרים את התינוק באזור הצלעות או בתנוחת "אווירון" אנחנו נרגיש ונראה את גופו שמוט קדימה או אחורה

2-6 חודשים -שכיבה ללא תנועה על הגב. בזמן שכיבה על הגב, השרירים הזוקפים מתכווצים. תינוק עם טונוס נמוך, יתקשה בהזזת גפיו

6-9 חודשים קושי להתיישב עצמאית - קושי להתיישב לבד או לייצב את עצמו כשהוא מגיע עצמאית לישיבה

 6-10 חודשים- ישיבה כפופה על מנת לשבת ישר, התינוק צריך לאמץ את שרירי גבו. לעתים חולשה בשרירים הללו באה לידי ביטוי בישיבה כפופה.

6-10 חודשים - התעכבות על זחילת גחון . חלק מהיכולות לזחילה על שש קשורות בחוזק שרירי הגב של התינוק אשר אמורים לשאת את משקלו כשהוא זוחל. התינוק יתעכב מעל חודשיים- שלושה על זחילת גחון.

10-שנה+ קושי לעמוד עצמאית  לשרירי הגב ישנה חשיבות יתרה כיוון שהם חלק מהשרירים אשר צריכים לבוא לידי שימוש בעת עמידה.

גמישות באגן הירכיים לעיתים קרובות, מתלווה לטונוס הנמוך גם גמישות יתר. גמישות היתר נובעת מחולשה בשרירים. כתוצאה מכך שהשריר חלש, אין מה שיעצור את תנועת המפרק ולכן המפרקים נעים בחופשיות יתר.

 0-6 חודשים - תנועתיות גדולה במפרק הירכיים. כשמסובבים ומניעים את מפרקי הירכיים של התינוק, אמורים להרגיש התנגדות מסוימת לתנועה שלנו. ההתנגדות מגיעה מטווח השרירים ומהמפרק. ישנם תינוקות שניתן להניע את המפרק אצלם בקלילות ולטווח תנועה גדול.

 3-6 חודשים - יכולת הבאת רגליים אל הפה בקלילות.תינוק אמור לדעת להביא את רגליו לכיוון הפה, אך לא בקלילות גדולה מדי

 6-9 חודשים - חוסר יכולת לעבור לעמידה על שש .היכולת לעמוד על שש טומנת בחובה גם את חוזק אגן הירכיים. במידה וישנה חולשה באגן יתקשה התינוק לעבור לעמידה על שש

6-9 חודשים  - תינוק שזוחל זחילת גחון ללא שימוש ברגליים.ישנם תינוקות שלא משתמשים באגן וברגליים בגלל שהם חלשים והם מעדיפים להשתמש רק בידיהם על מנת להתקדם בזחילת גחון.

 6-9 -  חודשים ישיבה עם פיסוק רחב. ישנם תינוקות אשר על מנת להתמודד עם חולשה באגן ובגב בעת ישיבה, מפסקים את רגלהם על מנת לקבל בסיס רחב יותר

 6-9 - חודשים ישיבת W.כאשר ישנה גמישות יתר, האגן חלש, ועל מנת להתמודד עם אתגר אחזקת הגוף בזמן ישיבה, פונה גופו של התינוק לישיבת W בה בסיסו גדול יותר והעומס מתחלק.

 שנה+ קושי בעמידה  כאשר מפרק האגן חלש, היציבה אינה בטוחה ולכן ישנו הקושי לעמוד עצמאי שנה וחצי-שנתיים כפות הרגליים פונות החוצה או פנימה 

בשלבי ההליכה הראשונים אנו יכולים לשים לב שכפות הרגליים של התינוק פונות החוצה. תופעה זו אמורה להסתדר לאחר כמה חודשים כשתנועתיות התינוק מתארגנת והוא לומד להשתמש בכל חלקי גופו. ישנם תינוקות אשר מפצים על חולשת האגן שלהם ע"י זה שכפות רגלם מופנות כלפי חוץ או פנים

שנה וחצי+שנתיים -  ריצה באטיות. תינוקות בעלי חולשה באגן לא יקפצו הרבה וירוצו במין slow motion

קושי במוטוריקה עדינה

אצבעות התינוק הם מפרקים רחוקים מעמוד השדרה אך גם בהם ניתן לראות לעיתים תופעות אשר יכולות להצביע על טונוס נמוך

3-6 חודשים  - קושי לאחוז. על מנת לאחוז, התינוק צריך להפעיל ולהחזיק את האובייקט הרצוי. חולשה בשרירים יכולה להביא למצב בו אין לתינוק מספיק כוח לאחוז שנה וחצי-שנתיים קושי להחזיק עפרון,צבע,עט

על אותו עקרון של חולשה באצבעות הידיים שמונעת את יכולת האחיזה ישנם מפרקי כפות הרגליים. מפרקי כפות הרגליים מושפעים מחוזק האגן, אם האגן חלש, הן תצטרכנה להתמודד עם משקל הגוף ללא עזרתו, אם האגן נע בחופשיות יתרה, כך גם כפות הרגליים ינועו גיל :

כפות הרגליים של התינוק קפוצות או רפויות -  כפות רגליו של התינוק יהיו או במצב של point או במצב של קפיצות רוב הזמן.

 תנועתיות גדולה של מפרקי כפות הרגליים - אנו נרגיש ונראה שתנועתיות כף הרגל וטווח התנועה שלה מאוד גדולים

 

מנינו מספר רב של תופעות אשר יכולות להיות קשורות לטונוס שרירים חלש. לא כולן בהכרח מצביעות על חולשה. תינוק אשר מספר תופעות מתרחשות אצלו במקביל עלול להיות בעל טונוס נמוך. כמובן שככל שיש יותר ויותר גורמים – כך גוברת האפשרות לחולשה.

טיפול

הטיפול בטונוס שרירים נמוך הוא טיפול כולל. נקודת ההסתכלות הכללית היא שמדובר בתינוק אשר מערכת החושים שלו צריכה "להתעורר". תינוק בעל טונוס נמוך הוא תינוק שהמערכת החושית שלו זקוקה ליותר גרייה מתינוק רגיל. ההקשה וההבנה מתחילות מהמישור הפיסי, השרירי, בו שרירי התינוק "כבדים" יותר והוא כבד תנועה, אך לרוב זה מעבר לתנועה, מדובר בתינוק אשר סובל מפסיביות מסוימת, אולי בדיבור, בחיוך,ב התפתחות קוגניטיבית, או בתחומים רבים אחרים שהתופעה יכולה לבוא לידי ביטוי – הם למעשה הכלים ודרך ההתמודדות עם הטונוס. השיטה למעשה מסתכלת על מערכת החושים של התינוק בתור מכלול, אם ישנו קושי באחד מרכיבים, אפשר לעזור לו ע"י שימוש במערכת אחרת שלכאורה אינה קשורה למערכת המתקשה. שימוש במערכת התנועה תינוק עם טונוס נמוך, יכול ללמוד וללמד את שריריו כיצד להתמודד עם משקלם ע"י שהייה בתנועה באוויר. כשתינוק נמצא בתנועה, שריריו חווים את התנועה דרך אחת המערכות, ורק עצם היותו בתנועה –כבר מחזק את דימוי הגוף ועובד על שריריו. בנוסף לזה, לרוב כשתינוק נמצא בתנועה הוא צריך לאזן את עצמו על מנת שלא "ישפך" וכן אנו מרוויחים עוד כלים.

תרגילים:

1) שימוש במנשא –מנשא עוטף מערבי כדוגמת תינוכיס

 2) נשיאת התינוק בידיים – נשיאת התינוק בידיים כשאנו אוחזים בפלג גופו העליון, יוצרת מצב שהתינוק כדי לאזן את עצמו, חייב להתחיל להשתמש ברגליו.

 3) אחיזת התינוק כשפניו אלינו באזור הצלעות, כשהוא מורחק מהגוף – אחיזה זו מאלצת את התינוק לחזק את המערכת השרירית מתוך הרפלקס של שיווי משקל

4) הנעת התינוק באוויר עם שינויי גובה – להחזיק את התינוק ולאט לאט להרים ולהוריד אותו,כדי שירגיש שינוי גובה לטובת מערכת שיווי המשקל שלו, להעיר, לגרות ולרתום אותה לטובת שאר המערכות.

חוש המגע.

 מערכת זו מורכבת ממספר שכבות של חיישנים אשר נמצאים בחלקים שונים, רבדים ועומקים משתנים בשריר של התינוק. ע"י גירויים אנו רותמים מערכת זו לשיפור הטונוס. תרגילים:

1) לתת לתינוק לחוות כמה שיותר סוגים של גירויים, ליטופים, טפיחות ידיים, מגע של חיתול בד, צעצועי פלסטיק, ספוג רטוב ויבש, שפשופי ידיים. כל סוג של גירוי אפשרי כשההמלצה היא להתחיל מהגירוי הכי נעים ולבסוף לסיים בעיסוי אל תוך השריר

2) עיסוי : להתחיל מלמעלה דרך כל השרירים כולל הפנים, להתחיל במגע מלטף ולהשלים סיבוב שלם, לאחר מכן להגביר אות עוצמת העיסוי כך שתרגישו שאתם נכנסים קצת יותר לתוך השריר, השלימו עוד סיבוב והגבירו את הקצב כך שעכשיו אתם ממש מרגישים את העצם , וכף ידכם נמצאת בתוך השריר, המתינו מספר שניות בתוך כל לחיצה. זהו תהליך שנבנה ולא חייבים לעשותו באופן רצוף.

 3) שימוש במנשא או בבד אלסטי אחר כאמצעי נשיאה- תינוק עם טונוס נמוך צריך להרגיש קצת לחץ, חוץ מהידיים, אפשר גם להשתמש בבד ולייצר סביבה בה התינוק קצת מכווץ.

 מערכת השרירים:

חיזוק שרירי הגב הוא מרכיב חשוב ועיקרי בתינוקות בעלי טונוס נמוך. לרוב, שרירי הגב שלהם חלשים ולכן הם מתקשים בהרמת הראש כבר בתחלה. חיזוק שרירי הגב יכול להתבצע בעזרת התרגילים הבאים :

1) כשהתינוק שוכב על הבטן, לעבור עם הידיים וללחוץ את התינוק אל הרצפה, להתחיל בלחיצות קלות ולאט לאט להגביר את הלחיצות. תרגיל זה מחזק את דימוי הגוף של התינוק ומלמד אותו להשתמש ברצפה , בכוחות הקרקע

2) הטיית התינוק באוויר – מחזיקים את התינוק באוויר כשפניו לכווננו ואנו מטים אותו קלות לכווננו כך שהראש שלו יתקרב אלינו וגופו מתקרב לתנוחה בה הוא מאוזן כלפי הרצפה. בתנוחה זאת התינוק ינסה להרים את הראש כדי לשמור על איזון וכך יחזק את שרירי גבו.

 3) תינוק על כדור פיזיו- לשים את התינוק על הבטן על כדור הפיזיו ,למקם את ידיו ברוחב הכתפיים ולהתחיל לקרב ולהרחיק את התינוק מאיתנו, תנועות אלו מגרות את התינוק להתרומם עם ראשו כדי לשמור על איזון וכך לחזק את שרירי גבו.

מערכת הדיבור והשמיעה:

 חיזוק ומתן גרייה למערכת האלו יכול לעזור לנו בטיפול עם תינוקות בעלי טונוס נמוך.

 1) לקשקש עם התינוק – הברות משונות, קולות שונים, מקצבים שונים. לתת זמן לתינוק להגיב

 2) להשמיע צלילם שונים לתינוק – לקחת מחבת, כף מעץ ושאר אמצעים ביתים ולהעניק לתינוק חוויה של צלילים. תרגילים אלו אינם קשורים ישירות לטונוס אך מתן גירויים במינון הנכון יגרה ויעיר את המערכת הכללית.

עידן ודבי דולב. מדריכים להתפתחות תינוקות ינוקט - http://www.yanukat.net>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב