דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קניין רוחני-כיצד מגנים על רעיון 

מאת    [ 21/09/2010 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2924 פעמים ]

בשיעורי היסטוריה ומדע למדנו על המגלים והממציאים הגדולים של העבר, וכי מה שדחף אותם למחקרים וללימודים שלהם זה הסקרנות, הרצון לדעת והרצון לתרום לאנושות. אולי זה נכון, ואולי לא, מה שנכון הוא שהממציאים של היום מקבלים את התמריץ למחקרים שלהם בעיקר מהרווחים שצפויים להגיע בעקבות גילוי חשוב או המצאה מעניינת. לכאורה, זה נראה אגואיסטי ולא מתחשב, אבל בשורה התחתונה, כולנו עובדים למען פרנסה, ועבודת מחקר זה בהחלט עבודה מפרכת שצריכה להיות מתוגמלת בהתאם.

השאלה הגדולה היא מי מגן על אותו ממציא או מדען גאון? איש המדע יכול לבלות שנים במעבדה וכשהוא סוף כל סוף מוצא את מה שמחפש, איש עסקים זריז עלול לגנוב ממנו את הרעיון ולהתעשר בזכותו. כאן נכנס לתמונה נושא הקניין הרוחני ורישום פטנטים. כל אדם שסבור שהמציא משהו רשאי להגיש בקשה לרישום פטנטים. אחרי שהבקשה תכובד והפטנט יירשם, שימוש ברעיון ללא אישור בעל הפטנט ייחשב כגניבה של קניין רוחני, וזוהי עבירה פלילית על החוק.

 

מה המטרה של רישום פטנטים?

המטרה העיקרית של רישום פטנטים היא למנוע מאנשים לגנוב רעיונות של אנשים אחרים, במיוחד אם מדובר ברעיון או בחומרים מסוגים אלו או אחרים שניתן להפוך אותם למסחריים. בצורה זו המטרה היא לעודד המצאות ואת המשך הפיתוח של האנושות. אדם או חברה המשקיעים כסף רב ומאמצים רבים בפיתוח של מוצר זה או אחרים, צריכים לדעת שיוכלו להחזיר בעתיד את כל ההשקעה שלהם ולהרוויח מפרי עמלם. אם לא יהיו בטוחים בכך, הם פשוט לא יעסקו במחקר, והאנושות תחזור לתקופה החשוכה של ימי הביניים. אם כן רישום פטנטים נועד להגן על פרויקטים של מחקר של חברות מפני גניבה.

כדי להמחיש את העניין של חשיבות הפטנטים, נשתמש בדוגמה, ואולי הדוגמה הבולטת ביותר היא ייצור תרופות. ייצורה של תרופה זה עניין מסובך ביותר, והמחקר בתחום יכול להמשך שנים ולגזול תקציבים עצומים. ברגע שהתרופה יוצאת אל השוק, קל מאוד לזייף אותה. במלים אחרות, הדבר היחיד שמונע מחברות אחרות לזייף פטנטים של המתחרות זה רישום פטנטים.

 

מהו קניין רוחני ומה הקשר בינו לבין פטנטים?

קניין רוחני הוא כל דבר מסחרי שהוא פרי דמיונו של מישהו. תחום זה של קניין רוחני מתייחס לא רק להמצאות חדשות אלא גם ליצירות אמנות. כך למשל, אף אחד לא רשאי להשתמש בשיר, בסיפור או בכתבה של מישהו אחר, בדיוק כמו שאף אחד אינו רשאי להשתמש בהמצאות של אחרים, כך גם אף אחד לא יכול להשתמש ביצירות אמנות של אנשים אחרים. יחד עם זאת, קניין רוחני של אמנים אינו נרשם כפטנט, ובמקום זאת ישנם נהלי רישום קניין רוחני שונים.

 

הגנה על קניין פרטי בכלל ורישום פטנטים בפרט חיוני ביותר לעצם קיומם של מחקרים המקדמים את האנושות. רישום פטנטים הוא תהליך בינלאומי מורכב ולכן חשוב להפקידו בידי מקצוענים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב