דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שאלות ותשובות על הפרעות קשב וריכוז 

מאת    [ 19/09/2010 ]

מילים במאמר: 1333   [ נצפה 3487 פעמים ]

 

 

8 שאלות ותשובות על קשב וריכוז (מדריך מקוצר)

לימור רייז, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית

מכון שמיים, ראש העין ; מנהלת קהילת קשב וריכוז, אביליקו

 

1.     מאיזה גיל ניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז?

אין תשובה חד משמעית על שאלה זו והדבר תלוי במאפייני ההפרעה ועצמתה, וכן בהשלכות ההתנהגותיות, רגשיות וחברתיות. מניסיוני, ילד המגיב בקשיים מהותיים בתפקוד יאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז ויטופל מוקדם יותר.

נוירולוגים נוהגים לא "לסגור אבחנה" עד שיבחן המעבר למסגרת הבית-ספרית והשפעותיו על התפקוד בכללותו. רצוי, אם ניתן הדבר, להמתין גם עם הטיפול התרופתי עד לכתה א' או מאוחר יותר. יש לקחת בחשבון כי להפרעות קשב וריכוז ביטויים שונים בסיטואציות שונות. הורים רבים טוענים שילדם מרוכז ביותר מול המחשב או ליד הטלויזיה ויכול "לשבת שעות", אולם אינו מצליח להתנהל באופן מותאם ולהתמיד בכתה. גם לנו כאנשי מקצוע קשה לסגור אבחנה בקליניקה, לאחר אבחון שמתנהל בתנאים יחידניים, כשאיש המקצוע מכיל וממסגר את הילד באופן יחידני. לכן, חשוב שהאבחון יכלול גם התרשמות ישירה של איש המקצוע מהתפקוד בפועל במסגרת החינוכית.

 

2.      האם רצוי להשאיר לשנה נוספת בגן ילד/ה, שאובחן/ה כבעל הפרעת קשב וריכוז?

הגישה כיום היא לא להשאיר ילד עם הפרעת קשב וריכוז לשנה נוספת בגן הילדים. זאת, היות וההשארות לכשלעצמה אינה מסייעת, במקרים אלה, לשפר את ההתמודדות ואינה מטפלת בקשיים עצמם. ילדים אלה נתרמים מאוד מאבחון מקיף, הכנה ארוכה של הילד למסגרת, הערכות, שיתוף הצוות החינוכי והכנת תכנית חינוכית יחידנית עבור הילד מתחילת שנת הלימודים.

 

3.      כיצד ניתן לשפר את התנהלות הילד בבית? מה תפקיד ההורים?

להלן מספר טיפים ראשוניים. נראה קל ופשוט? לא בהכרח...

קביעת זמני איכות עם הילד: כדאי להקצות בכל יום פרק זמן מסוים המוקדש לפעילות משותפת מהנה ונעימה בלבד. פרקי זמן אלו מאפשרים לילד לצבור חוויות של הנאה ורוגע באינטראקציה אתכם ולא פחות מכך, מאפשרים לכם למלא מצברים ו"להיזכר" כמה מקסים הילד שלכם מעבר להפרעת הקשב והריכוז.

עקביות בין ההורים: עבור ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, המתקשים באופן בסיסי להפנים נורמות וכללי התנהגות, חשובה העקביות בין ההורים אפילו עוד יותר.

קביעת מערכת תמריצים רלוונטית: ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז עשויים לשפר את התנהגותם באופן משמעותי במסגרת תוכנית התנהגותית מובנית בה הם מתוגמלים על התנהגויות חיוביות.

מתן שבחים: מתי לאחרונה שיבחת את הילד על התנהגות טובה? ילדים עם הפרעות קשב וריכוז זוכים לנזיפות רבות אך התנהגותם החיובית- שפעמים רבות עולה להם במאמץ רב- נתפסת פעמים רבות כמובנת מאליו. לכן, חשוב לשבח את התנהגותו של ילדכם ולהעיר את תשומת ליבו להתנהגותו החיובית.

מתן הוראות פשוטות וברורות: הפרעות הקשב והריכוז מלוות בדרך כלל בפגיעה בזיכרון לטווח הקצר ובקושי בהתארגנות ולכן, אם אתם רוצים להגדיל את הסיכוי למילוי אחר הוראות, כדאי שתציגו אותן באופן ברור וקולע ככל האפשר: מוטב להגיד לילד "שים את המשחקים בארון" מאשר לבקש ש'יסדר את החדר'.

התעלמות מהתנהגויות שליליות: כאשר ההתעלמות מההתנהגויות השליליות תלווה בהגברת תשומת הלב להתנהגויות חיוביות- תגבר יעילותה.

 

 

4.      מהם האיתותים לקושי בתחום הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות? מתי יש צורך לפנות לאבחון?

כשאנו מבחינים או שומעים כי לילד יש קשיים במיקוד, הפנייה ופיצול קשב, חוסר שקט, תנועתיות, עצמת תגובה בלתי הולמת, אימפולסיביות, פעילות יתר, תובענות בלתי פוסקת, מגושמות חברתית, קשיים בארגון והתארגנות, לביליות, מעברים חדים וקיצוניים ומצבי רוח רגשיים משתנים. כשאנו פוגשים, אצל ילד או מבוגר, תמונה של איחורים כרוניים, קושי בניהול עצמי, הספק נמוך, דחיינות, ריחוף, תגובות אימפולסיביות, בלגן, קשיי למידה (קריאה, זיכרון ועוד), אלה עלולים להיות איתותים להפרעת קשב וריכוז.

אם איתותים אלה נמשכים ברצף, לתקופה של מספר חדשים, יש לפנות לאיש מקצוע. לדעתי, מומלץ לפנות כ'קו ראשון' לפסיכולוג מומחה להפרעות קשב וריכוז לצורך אבחון מקיף. במידה ויהיה צורך בכך, הילד יופנה אף לנוירולוג ולאנשי מקצוע נוספים בעת הצורך, להשלמת אבחנה. הפסיכולוג יאפשר הבנה מעמיקה ביחס ליכולותיו של הילד (פרופיל קוגניטיבי), קשייו ומצבו הלימודי, רגשי, חברתי, התנהגותי וכן מקומו במשפחה. על בסיס תמונה זו, ניתן יהיה להתקדם.

 

5.      מי מאבחן הפרעות קשב וריכוז? מה קורה באבחון?

לאחר האבחון הפסיכולוגי, במידה ויש צורך בכך, יופנה הילד לנוירולוג ילדים. חשוב לפנות לאיש מקצוע הדואג לקבל מכם את כל המידע, לשמוע את הילד ואת ההורים ולהחזיר את ממצאיו להורים ולגורמים המטפלים. לפי חוזר מנכ"ל, רק נוירולוג ילדים מוסמך לקבוע אבחנה סופית של הפרעות קשב וריכוז. במהלך האבחון הנוירולוגי תעשה בדיקה גופנית, הערכה קוגניטיבית קצרה, והתרשמות קלינית מהילד והוריו.

 

6.      מהם הצדדים החזקים, היתרונות שבהפרעות קשב וריכוז?

מדובר בילדים מלאי אנרגיה ושמחת חיים, עירניים לסביבה,  יצירתיים ובעלי חשיבה לא שגרתית ומקובעת, אינטואיטיביים. מדובר בילדים או אנשים בעלי קצב התנהלות מהיר, מהירי קליטה אשר מסוגלים לקלוט מספר דברים בו זמנית, בעלי תושייה ויכולת פתרון בעיות 'מחוץ לקופסה'. חשוב לא לשכוח זאת !

 

 

7.  דעות קדומות, מיתוסים, טעויות נפוצות.

·        תרופות יכולות לרפא הפרעות קשב וריכוז. ·        אם אתה מתמיד בפעילות כלשהי, סימן שאין לך הפרעות קשב וריכוז. ·        הפרעות קשב וריכוז נגרמות כתוצאה מהתנהגות ההורים. ·        ילד בעל יכולת התמדה נמוכה הוא עצלן. ·        אין הורים עם הפרעות קשב וריכוז. ·        לכל בעלי הפרעת קשב וריכוז יש בעיות התנהגות. ·        הפרעת קשב וריכוז איננה אבחנה רפואית. ·        אם נוטלים ריטלין - לא נדרש טיפול נוסף.  

 

8.      ההשלכות הרגשיות להפרעות קשב וריכוז.

כתגובה להתפתחות עם שיבושים בתהליכי ויסות, ארגון, קשב וריכוז ותגובות הסביבה אל הילד, מתפתחות תגובות רגשיות משניות, כגון פיחות ערך עצמי, מיצוי מועט של היכולות, תחושה של חוסר שליטה וכיוון בחיים והתפתחות לא תקינה של מיומנויות בין-אישיות וחברתיות.

הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות עלולות להיות מלוות בהפרעות רגשיות יומיומיות, החל משינויים חדים במצב הרוח, דרך הפרעות חרדה ועד דיכאון מתמשך. לכן, חשוב מאוד לעקוב אחר מצבי הרוח של ילדים בעלי הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות כדי להעניק להם תמיכה ועזרה. זאת, אם מבחינים שמצב רוחם ירוד, הם מסתגרים בתוך עצמם או מגיבים בקיצוניות רגשית וכולי.

 

 

לימור רייז פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית מ.ר. 3643


מכון שמיים, ראש העין ; מנהלת קהילת קשב וריכוז, אביליקו


href="mailto:ashamaim@hotmail.commailto:ashamaim@hotmail.com">">mailto:ashamaim@hotmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב