דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק ההתיישנות יחול גם על חובות לביטוח הלאומי?! 

מאת    [ 19/09/2010 ]

מילים במאמר: 613   [ נצפה 3587 פעמים ]

ביה"ד האזורי בנצרת (ב"ל 3142/09 לבנה חג'ג' נגד המוסד לביטוח לאומי) דן בחודש יולי 2010 בשאלת התיישנותו של חוב כספי של המבוטחת למוסד לביטוח לאומי (להלן- המל"ל), שנוצר בגין אי תשלום דמי ביטוח בעד השנים 2000 עד 2002.

תקציר עובדתי:

-      המבוטחת נדרשה על ידי המוסד לביטוח לאומי לשלם דמי ביטוח בעד השנים 2000-2002.

-    לטענת המבוטחת, חלה התיישנות על גביית דמי הביטוח בעניינה ולכן יש לבטל כל חובותיה שנוצרו בתקופה הקודמת לשבע השנים שלפני המועד שבו נקט המל"ל הליכי גבייה.

-    עמדת המל"ל, כי חוק ההתיישנות התשי"ח 1958, אינו חל על תביעות של המל"ל לתשלום דמי ביטוח וכי יש ליישם הילכת דבורה כרמלי ( דב"ע לה/ 0-22) ( להלן "הילכת כרמלי"). יתרה מזאת, לטענת המל"ל חוק ההתיישנות אינו חל על הליכים מכח פקודת מיסים (גבייה).

-    יוער, כי "בהילכת כרמלי",  נפסק כי היחסים שבין המל"ל לבין המבוטחים הם יחסים במשפט פומבי ולא יחסים חוזיים בדומה ליחסים שבין מבוטח מסחרי לבין מבוטח  אצלו. המשמעות, כי חוק ההתיישנות כלל אינו חל על התביעות של המל"ל לתשלום דמי ביטוח, וכי דיני ויתור על חוב ומחילת חוב אינם חלים.

-    בין השאר, נקבע "בהלכת כרמלי" כי אין מדובר כאן בתובענה רגילה, כהגדרתה בחוק ההתיישנות, אלא בגביית חוב על פי פקודת  המיסים (גבייה) והחוב מהווה למעשה מס.

דיון משפטי והחלטה:

-    ביה"ד האזורי נשען על הלכת ביהמ"ש העליון, בעניין נסייר ( רע"א 187/05), בו נדונה זכותו של חייב להעלות טענת התיישנות כנגד חוב שנוצר לו כלפי רשות מקומית, חוב שהוא בגדר חוב מינהלי המשולם על פי פקודת המיסים (גבייה) .

-    ביהמ"ש העליון קיבל טענת המערער שלפיה ההליך המינהלי מאפשר לו להעלות טענת ההתיישנות ועל הרשות המינהלית לעמוד במסגרת ההתיישנות הקבועה בחוק כדי לשרת את אותה תכלית שלשמה נחקק החוק.

-    בהקשר זה יוער, כי סעיף 367 (א') לחוק הביטוח הלאומי קובע: "פקודת מיסים (גבייה) להוציא סעיף 12 שבה, תחול על דמי ביטוח  כאילו היו מס  כמשמעותו בפקודה האמורה". מכאן, שחוב למל"ל בגין דמי ביטוח לאומי נגבה ככל חוב שגבייתו בדרך מינהלית, ומכאן מקור ההשוואה.

-    ביה"ד האזורי קבע בהסתמך על הלכת נסייר כי אין מקום להחיל את "הילכת כרמלי",  והמל"ל מנוע מלתבוע חוב בגין דמי ביטוח לתקופה העולה על 7 השנים הקבועות בחוק ההתיישנות.

 יוער, כי מדובר בפסק דין של ביה"ד האזורי ולמיטב ידיעתנו בכוונת המוסד לביטוח לאומי לערער על פסק הדין לביה"ד הארצי. בעקבות מספר פניות של מבוטחים בנדון, המלצתנו בשלב זה, לשלם חובותיהם למל"ל תחת מחאה ולהמתין לפסיקת ביה"ד הארצי. 

רו"ח אורנה צח (גלרט) ומר חיים חיטמן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב