דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ים השיבולים של בית שאן 

מאת    [ 06/05/2007 ]

מילים במאמר: 1048   [ נצפה 6245 פעמים ]

קינן,ששימש גם כמנכ"ל אומנות לעם כתב את 'ים השיבולים' ו 'עמק שלי' אשר הטביעו חותם בארצישראליות והינם נכס צאן ברזל, ביום העצמאות ה 59 למדינת ישראל ניתן פרס ישראל לגבעטרון השרה את שיריו של קינן.
אזרחים שמכירים את יצחק קינן מימיו כראש המועצה בבית שאן מספרים שלעיתים היה מסייר במקומות שוממים בתוככי העיר והיה אומר 'כאן עוד יבנו בנייני מגורים' ..אלי עמר מחנך וותיק בבית שאן זוכר את יצחק קינן באחד הסיורים באזור שד' הארבעה כשהמקום שומם, בו מבטיח קינן שכאן יוקם בניין מגורים גדול שיאכלס את הזוגות הצעירים בבית שאן, הנוכחים בסיור חייכו בלגלוג אבל לימים המבנה הגדול נהיה לשכונה הכי מבוקשת (המדורגים) שאכלסה את הזוגות הצעירים בבית שאן.

באיזה גיל עלית לארץ ולאן?
עליתי בגיל 10 גרנו במעברת כורדני באזור חיפה.

ידעת עברית ?
למדתי עברית במרוקו אבל זאת עברית בלשון הקודש כך הורינו דיברו באותה תקופה.

היכן התחנכת?
התחנכתי בכפר נוער נווה הדסה בקיבוץ תל יצחק, בשרון.

מה היו שאיפותיך כנער?
תראה כנער כתבתי שירים, שירי אהבה, שירי טבע, וגם שירים וספרים על ארועים כמו לדוגמא על אסון אגוז וכאלה שירים שינקנו מהמציאות , הושפעתי כמו כל בני דורי מביאליק ואלתרמן. וכמובן הייתי מושפע מאירועים בהיבט היסטורי, היינו מתרגשים מכל דבר.

בחרתי לצטט בית משירך 'עמק שלי' והייתי רוצה שתרחיב?
'ילד קטן בפתח מקלט מביט אל הרי הגלעד...' -

אני מודה לך שאתה שואל אותי, לא מזמן שאלו אותי על איזה עמק אתה מתכוון ואמרתי כל העמקים ביחד ובמיוחד על עמק בית שאן ובוודאי הילד הוא ילד מבית שאן אל תשכח שנהרגו 3 בנות שולה ציפורה ומרים. שולה הייתה תלמידה שלי בבית הספר גלבוע, נפלה קטיושה לא רחוק מרכבי ורצתי לבית הספר ואז התברר לי שולה לוי נהרגה, ..מכאן התמימות של הילד מצד אחד, הקשר ההיסטורי בין שאול ליונתן בנו מצד שני, כשבתווך חומת בית שאן (תל בית שאן) אל מול הגלעד שם נתלה שאול המלך ומכאן בעצם המשך הקרב שעדיין לא נדם(קינת דוד).

מעניין מאוד לדעת איך הותאמה המנגינה של השירים שכתבת לטקסט?
חיים אגמון ואני היינו צעירים הוא היה האקורדיוניסט של להקת פיקוד צפון ואני רקדתי בלהקת הסטודנטים.היה חיבור נהדר ביני ובין חיים ולו היינו ממשיכים יחד מי יודע לאן היינו מגיעים. ,אגב חידשנו את הקשר,נראה.
אני רוצה למסור לך עכשיו סקופ ..את ים השיבולים ועמק שלי ועוד הרבה שירים כתבתי ללהקת המחול והזמר של בית שאן, ויחד עם חיים אגמון תושב בית שאן בעבר הדרכנו את הלהקה שהופיעה בכל הארץ רקדה ושרה את השירים.

אז איך הגיע השיר לגבעטרון?
היינו בחיפה בהופעה ואפי נצר אמר שהשירים נהדרים ושהוא רוצה אותם לחבורה שלו בחיפה ובינתיים חיים אגמון החל לעבוד עם הגבעטרון, ..ים השיבולים, עמק שלי, פנס בשלכת ועוד היו הנדוניה שהביאה לשידוך עם הגבעתרון והם הם שנתנו לשירים את מה שהם אם כי כאמור בראשית הדרך הושרו השירים בפי חבורת המחול והזמר של בית שאן.

מה הרגשת כשהשיר 'ים השיבולים' מעובד מוגמר ומושר?
ראה האמת כבר כתבתי שירים והצגות לבית הספר גלבוע, אבל כשכתבתי את ים השיבולים הרגשתי כנפיים של מלאך מתפרשות עליי ומלוות אותי. ולשאלתך איך הרגשתי? אז כך, הוזמנתי לקיבוץ גבע למופע הראשון של הגבעתרון וכששמעתי אותם פשוט בכיתי, הרגשתי שמלאכי השירה של הגבעטרון ישאו אותם גבוה ורחוק.
באותה תקופה כתבתי גם סיפורים הסיפור 'קבר בהר הזיתים' זכה במקום ראשון ודבורה עומר שלימים סופרת מפורסמת מאוד הייתה במקום השני, בעצם ראיתי את עתידי כמשורר סופר ומחנך הגם כשכיהנתי כראש מועצה שילבתי בין העשייה, היצירה וחינוך.

האם אתה כותב עדיין?
כתבתי עד עכשיו 4 ספרים, בניהם הרומן 'ילד מן המדבר' בימים אלו אני משלים רומן חדש ועדיין כותב עם חיים אגמון שירים.

איך אתה מגדיר את הקשר שלך לבית שאן היום?
רציתי כל חיי להיות מורה באזור חיפה ובאתי לבית שאן בעל כורחי אבל התאהבתי בבית שאן ממבט ראשון והשיר עמק שלי עדות לזה. הפרק המשמעותי בחיי הוא בית שאן היא בעצם הלו"ז של חיי, מרכז חיי שממנה שאבתי, אני מרגיש שאני קיבלתי מבית שאן יותר ממה שתרמתי עבורה, אני היום לא גר בבית שאן אבל חיי ונושם את בית שאן.

מה תספר לנכדיך על בית שאן?
ראשית אני אביא אותם לבית שאן אראה להם את הדירות שגרתי בהם בשכ' א' בשכונת טירת צבי חיסכון ובנה ביתך. ולבתים האלה יש ערך עבורי בהם כתבתי את שיריי שם נולדו ילדיי (הורי נכדיי), אולי גם אכניס אותם לבניין העירייה אם גקי לוי יסכים לארח אותי וכך בעצם אראה להם את עברי המרגש בבית שאן.

באיזו דירה כתבת את ים השיבולים?
ים השיבולים נכתב בבית שאן בדירה בשיכון א' 92 בצד שפונה לוואדי.

איך הגעת לבית שאן? האם הוריך היו איתך?
לא, הוריי גרו במעברה באזור חיפה(כורדני), אחי אברהם הגיע ראשון לבית שאן כמורה ובעקבותיו אני הגעתי, עברתי לגור ביחד עם אברהם אחי קיימתי סמינר למורים ושלחו אותי ללמד בבית שאן שם הכרתי את שרה רעייתי ונולדו חנן עומר ושירה ויש לי עוד ילדה קטנה שעכשיו חיילת שמה אלה.

מעניין לדעת מה הוא סדר יומו של יצחק קינן בגיל 60 +?
ראה אני לא מזמן נהייתי לסבא ואני שמרטף ל 3 נכדים קטנים גיא בן שנתיים ותאומים לינוי ועמית בני 6 חודשים ובין לבין אני מרצה בבתי ספר ומוסדות שונים בארץ ובעיקר כותב. אני רוצה ואני רואה את עצמי בעתיד בא בהתנדבות לעשות לטובת תושבי בית שאן בזמני הפנוי.

אתה מתכוון לבוא לבית שאן ולתת מעצמך בהתנדבות..?! אתה רציני?
כן כן!! בהתנדבות הרצאות עם בני נוער ועם מבוגרים, אגלה לך יש לי חלום והוא לעשות סרט המספר ומשחזר התקפת המחבלים ב 74 ובאמצעותו לספר את גבורתם של תושבי בית שאן ..בעניין זה בטח עוד אדון עם ראש העיר גקי לוי, אשמח מעת לעת להיות מוזמן לארועים וטקסים ולהיות יותר מעורב בכל פעם שאני מגיע לעיר אני חש את האווירה המיוחדת שעושה טוב, אשמח לתרום לבית שאן ללא תמורה.

מה היית רוצה לומר לתושבי בית שאן היום ?
לתושבי בית שאן אני רוצה לומר אני גאה שהייתי שותף אתכם במשך עשרים שנים למפעל החלוצי של הקמת עיר. כן, אני רואה את תושבי בית שאן חלוצים לכל דבר וכשאני רואה את מה שעובר היישוב שדרות אני נזכר בשנות הקטיושות והעמידה שלכם במבחן, אני שמח לראות שהעיר צועדת קדימה עם תקוות וחלומות, רשמנו יחד פרק עם תושבי בית שאן פרק מצוין בחיי. .. אני רוצה לצטט מהשיר 'עמק שלי' שכוונתי לבית שאן, ..נושמת העיר אבק חלומות עם נחל ותל וחומות. בית שאן נושאת על גבה עבר מפואר ופניה אל עתיד גדול.
יצחק קינן יתארח בבית שאן בספריה העירונית ביום 13.5.07 בשעה 20.00 במסגרת ערב עם סופר משורר.

הראיון נערך בחסות צוף הגברה ותאורת במה בית שאן 050.4620171
ובחסות שמואל גרמה מדריך בעיר הרומית הקדומה והעכשווית בית שאן 050.4620171

הכותב שמואל גרמה מדריך וחוקר את תולדות העיר בית שאן וחבר בפרוייקט גן קהילה רשות הטבע והגנים ועיריית בית שאן



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב