דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיפור ביטוי וכתיבה ל- עורכי דין 

מאת    [ 06/05/2007 ]

מילים במאמר: 1018   [ נצפה 5213 פעמים ]

   

נחיצות הביטוי הטוב לעו"ד המקצועי

 

 מקצוע עריכת הדין מחייב שיפור ומיקצוע במיומנויות אישיות לא מעטות ובהן גם הכתיבה.כתיבה מקצועית יותר מקרינה איכות הבנה,משדרת חידוד תצוגת עובדות,מאפשרת קשר משופר של עובדות המקרה אל התרשמות המאזינים וקהל הצופים ומבצעת עבור עורך הדין ביצועי עבודה נכונה יותר של עמידה בזירה המקצועית.אין ספק ולו המזערי ביותר בדבר נחיצותה הוודאית של הכתיבה הממוטבת בארגז כליו של כל עורך דין באשר יהיה ומכל שיוך לתחום זה או אחר מבחינה משפטית.היקף ידע הכתיבה המקצועית שולח זרועות איתנות אל מלוא אופקי תחומי שימושי המשפט.    

אודות קשר הדיבור – כתיבה   

ראוי לזכור שכתיבה הינה בראש ובראשונה מעין השלכה של כלי מיומנויות הדיבור.היא אינה מנותקת מהם ומהווה המשך כלשהו שלהם אם כי לא בהכרח מובן.הקשר זה עשוי להיות מורגש אישית שעה שכל אחד מכם ייגש למלאכת שיפור כתיבתו.פער הדיבור – כתיבה יורגש ככל שתוענק תשומת לב רבה יותר לכלים המקצועיים המובאים במאמר זה.מתוקף כך אמורה להשתפר הן איכות הדיבור ורק לאחריה ,בהתאמה,איכות הכתיבה. דיבור וכתיבה שזורים זה בזה היות וגם דיבור וגם כתיבה מבטאים הסתכלות והגשת דברים.הדברים,מן הסתם,נקלטים קודם כל בעיני המתבונן בהם (עו"ד) ורק אח"כ מוצעים,באמצעות כישורי בחינתו והבנתו אל ביטוי כלשהו. מתוך נקודת התצפית, ההתמקמות ביחס לבחינת הדברים,קליטתם מתחיל התהליך כולו.  

המחשבה וארבעת סוגיה כבסיס לדיבור    

כאשר כל עורך דין מתייחס לדברים הלא ראשיתם במחשבתו.חשיבה זו עשויה להיות מסוג כל אחד מארבעת סוגי המחשבה : "חשיבת דיבור שקט"- ניסוח התרשמותו באמצעות דיבור לעצמו, חשיבה ויזואלית – כלומר,דימיון הדברים, חשיבה אינפורמטיבית – חשיבה שהיא ללא דיבור או דימיון אלא שבה חולפת האינפורמציה התודעה, וחשיבת מושגים שהיא קשה הרבה יותר וכוללת למעשה עיסוק במושגים מופשטים.  

הא"ב של הכל – מודעות והכרת נקודת התצפית שבה אתה משתמש

 אם כך מתחייב מכל אלו שראשית ההבנה הטובה ביותר כיצד לשפר את הדיבור והכתיבה הינם בהבנת נקודת התצפית.מהי נקודת התצפית - ההתמקמות שלך כצופה בתוך כל הדברים.ככלות הכל ראשך ,מחשבתך ורגשותיך (או האמוציות) עשויים לשוטט ללא שום פיקוס או אירגון.לכן,עליך להחליט ראשית כל היכן הינך מחליט להיות ממוקם.בין אם במקרה הספציפי הזה או בין אם בכל מקרה ומקרה מעתה בדיוק באותו האופן. נאמר לדוגמה שהעיסוק הינו בלקוח המגיע עם מקרה של תביעה מסויימת.אותו הלקוח שוטח בפניך בתיאורו את פרטי המקרה ומציג את גירסתו.מה אתה עושה למעשה עם תכניו,המלל היוצא מפיו או עם הנושאים המוגשים אליך אגב דיבורו – והכוונה כאן הינה עוד בטרם התחלת לדבר או להגיב בכתיבה כלשהי כלפי המקרה ומכל סוג. שים לב היכן אתה נמצא ביחס לדיבורו היות ודבר זה ישמש אותנו בהמשך ככלי הבנה מקצועי. 

שילוב נקודת התצפית עם פסיכו פיזיקה של דימיון  

 הבט בעצמך תוך כדי הפגישה הראשונה עם הלקוח ולמד על עצמך את הדברים הבאים: האם הינך:

 א.       יושב מול הלקוח ומביט בו ובשפת גופו ומקשיב לו ?

ב.       יושב מול הלקוח ומקשיב לו אך רואה את שניכם (גם את עצמך) כצופה מן הצד? (ואיפה את דיבורו ואת הצטיירות דיבורו?)

ג.        יושב מול הלקוח ומביט בו ובשפת גופו אך גם מצליח לדמיין את הדברים הנאמרים ולא רק את שפת גופו?

ד.       יושב מול הלקוח ומדמיין בעיני רוחך את הדברים הנאמרים? 

הבסיס לכל הדברים שיתוארו בהמשך היא פסיכו פיזיקה של דימיון. משמע, עצם השימוש בהבנת והפעלת הדמיון שלך וקשר מחשבותיך וצורת ארגון התייחסותך באופן הפיזי ביותר והטכני ביותר לתכנים.תחילתה של ההבנה היא בבירור בינך לבין עצמך איזו מן האפשרויות הנזכרות מעלה הינה המאפיינת אותך.לא אחת לדברים אלו יהיה הרבה מאד קשר להמשך פיתוח הביטוי.

 

הסיבה היא שהביטוי נטוב נוצר לאחר קליטה טובה של הדברים החיצוניים לך,הקדשת תשומת לב נכונה לדברים,עיבודם,ורק לאחר מכן תהליך של תחילת תגובה עליהם.תגובה נאה שהיא הביטוי הטוב תיכלול הפעלת כושר ניתוח כלפי ההתרחשויות והמקרה ,ייצוג הדברים היטב בתוכך ויכולת אירגון משופרת של מיכלול הדברים כפי הביטוי שיתהווה בהמשך.

 

ברמת המילים

 

כמובן,כפי שידוע וברור לרבים שעו"ד טוב מצטיין בדיבור השנמש שונה ומשופר מאשר כל אדם אחר שאינו זקוק לכלי מחודד רטורי שישרת אותו.הדבר אומנם ידוע,אך לא אחת גם העו"ד הטוב ביותר,אם לא ישים לב כיאות למירוק ושיפור דיבורו ותחזוקתו - ירגיש "סטיות" איכות משימוש מיטבי בשפה,בתיאור הדברים,בהתיחחסות לדברים ועלול להרגיש התהוות "פער" תחושתי הולך וגדל בין רצונו הפנימי לנסח דברים,להציגם ולבטאם - לבין יכולתו האמיתית הפחות טובה המתאנדקצת במילותיו החיצוניות הנשמעות והמוגזות לאוזני השומעים ולגרפיקת הצטיירות ניסוחיו על דימיונם של קהל השומעים.

 

רמת המילים שהינה התוצר הסופי (לצורך עינינו כאן,מבלי להכנס לתוצר הסופי שהוא "מושפעות והבנת השומעים והקהל") עשוייה להיבנות ברמה הראשונית מחזרה ושינון עקרונות מוכרים:

 


    • 
    דיבור מצוחצח ו"נקי" ללא מעורבות אישית

    • 
    דיבור מאורגן 

    • 
    הגשה איכותית ומדוייקת 

    • 
    הגשה מדודה של הדברים (בניגוד לדיבור ספרותי או עממי)

    • 
    הגשה חכמה של הדברים

    • 
    הגשה מסוג המקדם תגובתיות

דיבור מצוחצח ונקי הינו כלל מוכר וידוע,הן מן הסרטים הקלאסיים בהם נראה עו"ד בבתי משפט והן מן המציאות היומיומית האפורה שבה רצוי להגיע לרמות מקבילות שכאלו היות ודיבור מסוג זה הינו רב רושם ומאנדקץ את יכולת האדם ואת חוכמתו.

 

אין ספק שישנה חשיבות לדיבור רהוט ושוטף המשלב שפה גבוהה,שימוש בביטויים גבוהים ושימוש במרכיבי ניסוח.יחד עם זאת,חשוב לזכור ולציין כי דיבור מרשים עשוי להיות בו זמנית,לצד זה המשובח הנזכר,גם מסוג אחר לגמרי.לא רבים מסוגלים להגיע לרמה הגבוהה הנדרשת המקצועית המרשימה ולכן רצוי להיצמד למספר כללים שישפרו את הדיבור גם כפי שהוא כעת:

 

לעיתים לא הניסוח הוא בהכרח החשוב היות וקהל השומעים ומעורבי המקרה מרוכזים יותר ב"מה אתה אומר" יותר מאשר ב"איך אתה אומר".לכן,למד על מה הכי חשוב לדבר ואיך להציגו.

 

לדוגמא: בחירה טובה מספיק של כיוון תצוגה עשויה להוביל על פני ניסוח טוב.ניסוח טוב הינו מילים אך תצוגה נכונה של הדברים עשויה להעפיל  על השפעת מילים. ומהי תצוגה נכונה?

 

המשך רב יבוא   

 

 

 

המשך רב יבוא עם כלי ספציפיים ורשימת ספרות מומלצת       

 

http:///www.winwrite.co.il
אריק שני

התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב