דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוק התא המשפחתי בקביעת תושבות במישור הבינלאומי 

מאת    [ 13/09/2010 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 2251 פעמים ]

      

בפס"ד בעניין משה הלפמן (ע"מ 880/08) , נדונה שאלת זכאותו של המערער להנחה במס בהיותו, לטענתו, תושב בערד- ישוב מזכה. מר הלפמן תושב בנימינה עבד באחד ממפעלי "חיפה כימיקלים" אשר הועתק לערד. מר הלפמן החל לשנות את שגרת חייו, שכר דירה בערד בה קיים משק בית מלא פיתח חוג חברים וכד', וזאת בימים א' – ה' בכל שבוע, כאשר  בסופי  שבוע נהג

לשהות בבית משפחתו בבנימינה שם גרו אשתו וילדיו. פסק הדין דן בסוגיית התושבות של המערער, באם מרכז חייו של המערער הוא אכן בישוב המזכה שאם לא כך, לא יהיה זכאי לזיכוי. בהמ"ש פסק, כי מאחר ולמערער יש מרכז חיים אחד בערד, מקום עבודתו ועיסוקו, ומרכז חיים נוסף בבנימינה, מקום מגורי רעייתו ומשפחתו, הרי שהוא מנהל "מרכז חיים כפול" ולפיכך, לא יהיה זכאי להנחה במס. פסק הדין אף מחדד ומציין כי התנאי לקיום סעיף 11 לפקודה הוא תושבות במקום, כמרכז חיים יחיד ורציף. בנסיבות העניין, רצף התושבות של הנישום בישוב המזכה נקטע בעת שהוא שוהה עם רעייתו וילדיו בבנימינה ודי בכך כדי לשלול ממנו את ההטבה, כאמור.

פסק הדין מכיר בכך כי "מרכז חייו של אדם יכול להתקיים בנפרד ממרכז חייו של רעייתו וילדיו". לכך יש חשיבות רבה במקרים אחרים בהם נדרשת בחינת תושבותו של יחיד בהם לא נדרש מבחן "מרכז חיים יחיד ורציף". כך, במישור הבינלאומי, בבואנו לבחון את סטאטוס התושבות של היחיד כ"תושב ישראל", אנו נדרשים להכריע היכן קיים מרכז החיים של הנישום, בין אם בישראל ובין אם מחוץ לישראל, ולאו דווקא היכן נמצא מרכז החיים היחיד והרציף של הנישום. לצורך כך, נבחן את מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים של הנישום, כפי שהם מופיעים בסעיף 1 לפקודה ונראה היכן מתקיימות מרבית הזיקות של הנישום המצביעות על מרכז חייו ה"דומיננטי" יותר לצורך מס.

העיקרון שלפיו יש לבחון את תושבותו של הנישום עצמו נוכח זיקותיו האישיות ולעיתים במנותק ומובדל ממשפחתו הקרובה, אומץ בפסיקה הישראלית בשורה של החלטות קודמות. כבר נקבע בפסיקה דומה כי אין זהות הכרחית בין מרכז החיים של בן הזוג האחד ובין מרכז החיים של בן הזוג השני: "מקום מגורי המשפחה אינו המרכיב הבלעדי שבלעדיו אין, ושבהיעדרו מתאיינים כל יתר המרכיבים שבמכלול" (ראה פס"ד צייגר).

פסק הדין מחדד את העובדה כי בעוד שהתא המשפחתי יוצר לנישום מרכז חיים, אין זה בהכרח, מרכז החיים הבלעדי של הנישום ויתכן כי יהיה לו מרכז חיים נוסף שיש לקחת בחשבון- מקום עבודתו/מגוריו האישיים. מכאן, אנו למדים כי במקרים מסוימים, ניתן לקבוע מרכז חיים דומיננטי, בנפרד מהתא המשפחתי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב