דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה ניתן ללמוד מגוגל בתחום הגיוס 

מאת    [ 03/05/2007 ]

מילים במאמר: 804   [ נצפה 3880 פעמים ]


גוגל היא אחת מהחברות אשר דורגה בין 10 המקומות הראשונים כחברה אשר הכניסה את החדשנות לגיוס ובנתה כלים שמאפשרים גיוס של המועמדים הטובים ביותר.באותה רשימה נמצאות חברות אחרות כמו גנראל אלקטריק, מיקרוסופט, בוז אלן המילטון ,וסטארבקס. גיוס הקפיטל האנושי הוא האסטרטגיה היחידה לבנייה של יתרון תחרותי בשוק הבינלאומי ולקידום החדשנות בחברה.אנו נתאר במאמר זה מה עשתה גוגל טוב יותר מחברות אחרות בתחום הגיוס ומה ניתן ללמוד ממנה.

אסטרטגיית הגיוס של גוגל מבוססת על מספר עקרונות:
א בנייה של תרבות עבודה אטרקטיבית - גוגל מאפשרת לעובדים שלה להקדיש יום בשבוע ( 20% מהזמן )לפרויקטים אשר הם בוחרים או יוזמים באופן עצמאי. אין הגדרה ברורה מה העובדים אמורים לעשות ביום הזה אבל הרבה מהמוצרים של גוגל התחילו כפרויקטים שעובדים עבדו עליהם במסגרת היום החופשי.היום בשבוע מסייע לפיתוח מתמיד של מוצרים חדשניים ומאידך מסייע לבנייה של תרבות ארגונית אשר מאופיינת בהתלהבות מוטיבציה ושביעות רצון גבוהה.
ב.הגדלת תקציב הגיוס בחברה- בגוגל השתכנעו להגדיל את תקציב הגיוס. אם קודם היחס בין מנהל המגייס למספר המועמדים המגויסים היה 1:65 היחס הנוכחי הוא 1:14 זאת בהשוואה למה שמקובל בחברות אחרות שהוא 1:100.
ג.הגיוס נעשה על נעשה על ידי הד הנטרים או מגייסים מקצועיים ולא על ידי מנהלים מקצועיים.
ד.מודל תהליך הגיוס חולק לפונקציות שונות כמו למשל: מיון מועמדים, מציאת מקורות חדשים למועמדים פוטנציאליים, גיוס באירופה, גיוס באסיה.
ה.שכר ותנאים נלווים מעולים - לעובדים בגוגל יש תנאים מעולים. אך החברה מודעת לעובדה שהדבר מביא לעיתים לפנייה של העובדים הלא מתאימים אלה שמעניינים להצטרף לחברה רק בגלל התנאים המוניטאריים המעולים.

אז מה הם כלי הגיוס אשר בהם משתמשים בחברה?

גוגל משתמשת בשני סוגים של כלים:
1.שימוש בכלי גיוס סטנדרטים:
גוגל משתמשת בכלים הסטנדרטים הבאים:
א.חבר מביא חבר.
ב.גיוס מועמדים בוגרים ישר מהאוניברסיטה או הקולג.
ג.שימוש בקבוצות נטוורקינג כמו Linkedin
ד.הדרכה של מנהלי גיוס והד הנטרים באופן שוטף.
שימוש בכלי גיוס סטנדרטים אינו נותן לחברה יתרון תחרותי בגיוס המועמדים הטובים ביותר מאחר והחברות המתחרות משתמשות בכלים זהים.

.שימוש בכלי גיוס שהם " WOW":
פיתוח ושימוש בכלי מיון וגיוס חדשניים מעצב יתרון תחרותי של החברה בגיוס הקפיטל האנושי. הכלים החדשניים שבהם גוגל משתמשת כוללים:

א.Adwords - שימוש בכלי החיפוש של גוגל בכדי למצוא מועמדים פסיביים ,כמו גם פרסום של מודעות הדרושים שלהם כאשר מועמדים עושים חיפוש בגוגל של מילות מפתח מסוימות.
ב. תחרויות - אשר מטרתם לאתר מהנדסי תוכנה מצטיינים.התחרות נקראתThe Google Code Jam והיא מושכת 7500 מהנדסים אשר יכולים לזכות ב 50,000$ בפרסים כמו גם אפשרות לעבוד בגוגל . התחרות מביאה לגיוס של 25 המועמדים אשר זכו במקומות הגבוהים ביותר.
ג. חידות מתמטיקה - אשר מטרתם לגרות חשיבה ואשר מפורסמות במגזינים בעמק הסילקון ובאוניברסיטת הארוורד. למרות שאין הזכרה של שם החברה באופן מוצהר ,הפרסום מביא לביקור של מועמדים באתר החברה אשר כבר יודעים שהחידות הם של גוגל.
ד."החברים של גוגל " - בנייה של קהילת נטוורקינג המורכבת מבעלי עניין בחברה ובמוצריה כמו לקוחות ספקים .הנטוורקינג מסייע לבנייה של מערכת של המלצות
( Referral System )מאנשים אשר אוהבים את החברה ומוצריה.

מהן החסרונות של ענקית הגיוס?
ד"ר גון סאליבן שחקר את גוגל מציין שהחיסרון העיקרי של החברה הוא שאין אסטרטגיית גיוס קוהרנטית וברורה.והוא אומר ?"אם תשאל מנהלים המגייסים בחברה מהי אסטרטגיית הגיוס של החברה אף אחד לא יוכל לומר לך ברור מהי". כמו כן החברה צריכה לפתח את המותג התעסוקתי של החברה באופן מובנה. מיתוג תעסוקתי חשוב כדי למשוך לחברה על בסיס קבוע את המועמדים הטובים ביותר.חסרונות אחרים הם: גיוס לא מהיר ,וקושי לגייס מנהלים בכירים בגלל דגש על "תרבות צעירה".

בנוסף,ניתן להצביע על החסרונות הבאים:
א. לא מצאתי התייחסות של גוגל לאתגרים של הגלובליזציה בגיוס הווה אומר התאמה של כלי המיון והגיוס למועמדים אשר שיכים לתרבויות אחרות. כלי מיון וגיוס בהיותם מנבאים התנהגות הם כלים שהתוכן שלהם מבוסס על תרבות מסוימת ועל כן יהיו תקפים ומהימנים רק בתרבות זו .שימוש בכלים אלה באזורים אחרים בעולם אשר בהם יש גיוס של מועמדים השיכים לתרבויות אחרות לא תביא לתוצאות תקפות. למשל: מבחן מיון שגוגל פיתחה שמבוסס על הביצועים של העובדים שלה בחברה מבוסס על ההתנהגויות של עובדים המאופיינים ב "ביצועי על" שהם עובדים מערביים ועל כן הוא לא יהיה אפקטיבי בגיוס מועמדים באסיה למשל.

ב.גוגל בהיותה חברה גלובלית צריכה לפתח לא רק מיתוג תעסוקתי בצפון אמריקה( מערבי )אלא מיתוג תעסוקתי גלובלי אשר אטרקטיבי בעיניים של מועמדים פוטנציאליים השיכים לתרבויות מגוונות באזורים שונים בעולם.

ג.חלק מהכלים של גוגל (לפחות בגיוס מהנדסי תוכנה לחברה) מבוססים על יכולות קוגניטיביות גבוהות ( חשיבה מתמטית או לוגית )אשר אכן רלוונטיים להצלחה של מהנדסים בתפקיד אך אנו יודעים שהמנבאים הקשורים לאינטליגנציה הרגשית של מועמדים הם המנבאים החשובים לביצועים מעולים והצלחה בתפקיד ועל כן חשוב לשלב בין שני סוגי הפרמטרים.

גוגל היא דוגמא לחברה אשר רתמה את התרבות החדשנית לבנייה של כלי גיוס אשר יאתרו את המועמדים הטובים ביותר.החברה מקבלת 3000 קורות חיים כל חודש והיא מתכננת להכפיל את מצבת העובדים שלה מ 5000 ל 10,000 עובדים.היכולת של החברה לגייס את המועמדים הטובים מקנה לה יתרון תחרותי בשוק הבינלאומי וזה משפיע על התוצאות העסקיות של החברה.גוגל נבחרה מספר אחת ברשימה של החברות שטוב לעבוד בהם באמריקה ב 2007.
© נאוה שלו 2007


נאוה שלו היא יועצת מאמנת וכותבת בעלת 16 שנות ניסיון בשוק הבינלאומי ותאר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית.למאמרים נוספים בקרו באתר
http://www.nsg-consulting.com/
בבלוג http://nshalev.gblogs.co.il לתגובות nshalev@nsg-consulting.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב