דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימוש ב טכנולוגיית ה Web 2.0 לבנייה של יתרון תחרותי בשוק הבינלאומי - דיון ודוגמאות 

מאת    [ 03/05/2007 ]

מילים במאמר: 1035   [ נצפה 3359 פעמים ]



שימוש בטכנולוגיית ה Web 2.0 מאפשר יצירה של מודלים חדשים של עבודה אשר מקדמים בנייה של יתרון תחרותי בשוק הבינלאומי. טכנולוגיה זו מאפשרת אינטראקציה על אחרים בזמן אמת ללא תלות במרחק גאוגרפי או הבדלי שעות .במסגרת התפתחותה של טכנולוגיה זו אנו מוצאים את הפיתוח של קהילות נטוורקינג באינטרנט ,בלוגים ועוד. חברות בשוק הבינלאומי יכולות להשיג יתרון תחרותי על ידי שלושה מנועים עיקריים:
1.בנייה של חדשנות .
2. חסכון בכסף ומשאבים.
3. תגובתיות מהירה.

1. בנייה של יתרון תחרותי המבוסס על פיתוח חדשנות:
חדשנות ( במוצרים, תהליכים או מודלים עסקים ) היא המרכיב האולטימטיבי לבנייה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית בשוק הבינלאומי הנוכחי. שני המשתנים העיקריים אשר תורמים בצורה ניכרת לפיתוח של חדשנות הם: גודל הקבוצה ומידת השונות שלה (diversity ) לקבוצה גדולה של אנשים יש יותר רעיונות מאשר קבוצה קטנה מה שמביא לפיתוח של מוצרים ושירותים חדשניים יותר.המשמעות היא שגם אם צוות המחקר והפיתוח של החברה יהיה מורכב מאנשים סופר חדשניים עדיין קבוצה זו לא תייצר חדשנות רבה יותר מקבוצה גדולה בהרבה של אנשים.השונות התרבותית בין האנשים אף היא מעודדת חדשנות מכיוון שהבדלים התרבותיים בין האנשים והבדלים בניסיון העסקי יעודדו פיתוח של רעיונות חדשים וחדשניים. חדשנות תרבותית אף מייצרת מוצרים ותהליכים אשר רלוונטיים ללקוחות רב תרבותיים ועל כן מאפשרים צמיחה ( Growth ) של החברה.

חברות צריכות לעבור מפיתוח במסגרת קבוצת המחקר והפיתוח שלהם ( חדשנות סגורה ) למודל של חדשנות פתוחה ( המודל של פרופסור Henry Chesbrough ) כלומר ליצור תהליך הכולל קבוצה גדולה של אנשים כמו : עובדים בעולם, לקוחות וספקים,אנשים באינטרנט אשר יעבדו ביחד לפיתוח של החדשנות בחברה.
ישנן שתי סיבות עיקריות למעבר של חדשנות פתוחה:
א.הידע שלא כמו בעבר אינו נמצא במקום אחד עובדים עוברים מחברה לחברה.ישנה העברה של מידע באופן מהיר יותר באינטרנט.
ב. גודל קבוצה גדול יותר ובעל מקדם שונות גבוהה( אנשים השיכים לתרבויות שונות ) יביא לקידום החדשנות בחברה.

דוגמאות ליישום מודל החדשנות הפתוחה ניתן לראות במגוון של צורות למשל:

א.סין מפתחת אופנועים במודל פתוח ( באותו אופן שהלינוקס פותח) . במסגרת הפרויקט הוגדרו סטנדרטים בסיסיים (שאותם הם העתיקו מהיפנים) . אנשים יכולים במסגרת הקוד הפתוח לפתח חלקים שונים של האופנוע עד כה התוצאות מצוינות זה מבלי שאף אחד מנהל את הפרויקט.
ב. Geek Squad היא חברה שמאפשרת לעובדים שלה במודל ניהולי פתוח להריץ את פיתוח המוצרים בחברה על ידי אינטראקציה בזמן אמת עם אחרים באינטרנט.מודל ניהולי פתוח זה היה אחד מהסיבות לכך שהחברה הגדילה את המחזור שלה באופן משמעותי.
ג. בל קנדה פתחה מרכז לחדשנות פתוחה באוטווה המרכז נפתח בשיתוף עם קבוצת חברות בשם Wesley Clover שכוללת חברות כמו Mitel ו March Networks .

הממשלה האמריקאית (בשיתוף עם גורמים נוספים)הודיעה שהחלה יוזמה לשימוש במודל הפתוח לשם הערכת פטנטים בה כל אחד יוכל לספק את הערותיו.מסגרת הניסוי התבקשו חברות להתנדב לבדיקת הפטנטים שלהם באמצעות השיטה הפתוחה. היולד פקרד מיקרסופוט אורקל ו IBM היו בין החברות הראשונות שהתנדבו לבדיקת הפטנטים שלהם במסגרת המודל הפתוח.

2. יתרון תחרותי המבוסס על חסכון במשאבים.
הפיתוח של מוצרים על ידי קהילה של אנשים אשר כל אחד מהם יושב בביתו חוסך משאבים על תפעול החברה במקום פיזי כמו גם הוצאות על כוח אדם. אנתוני ווילאם יחד עם גון טאפסקוט בספר חדש שנקרא:
Wikinomics: How mass collaboration can change everything מסבירים שבמקור ארגונים הוקמו כדי להוריד עלויות כלומר עשיית עסקים במסגרת החברה הייתה זולה יותר מעשיית עסקים מחוץ לה. שילוב של האינטרנט ,פיתוח זול , תוכנות מבוססות אינטרנט ופרויקטים של קוד פתוח כמו הלינוקס , ומודלים חדשים של ניהול חברו ביחד וייצרו מודל חדש. במודל החדש עשיית עסקים בתוך החברה אינו זול יותר מעשיית עסקים מחוץ לחברה. יתר על כן מהרבה בחינות שיתופי פעולה מחוץ לחברה עשויים להיות יותר טובים וזולים.והם טוענים "אם הסיבה העיקרית שחברות קיימות היא הסיבה הכלכלית מה יקרה כאשר סיבה זו תעלם ?" . ימים יגידו אם נבואתם של המחברים בדבר העלמות הפיזית של חברות תהפוך למציאות ( הם משווים את המהפכה הזו למהפכה של צארלי צפלין ) מה שבטוח שאכן המודל הפתוח מביא לחסכון רב בעלויות קבועות ועלויות של כוח אדם דבר המעניק לחברה יתרון תחרותי.
דוגמא: חברת דל הודיעה שהיא מתכוונת לספק את תוכנת הלינוקס ל 100.000 לקוחות שביקשו אותה על המחשבים האישיים שלהם. הלינוקס כידוע היא תוכנה שפותחה בקוד פתוח ועל כן לא היו כלל הוצאות פיתוח דבר שאף הוא מוזיל עלויות ויכול לאפשר הורדת מחירים ולתחרות עם השוק באסטרטגיה של חסכון בעלויות.


3.השגת יתרון תחרותי באמצעות תגובתיות מהירה
האינטראקציה בזמן אמת עם הרבה אנשים מסביב לעולם מאפשרת קיצור הזמן שבו מפתחים מוצרים או מוצאים פתרונות לבעיות למעשה העבודה באון ליין מאפשרת עבודה רצופה של 24 שעות על פרויקטים משותפים.

דוגמא: החברה קנדית בשם Goldcorp השתמשה במודל הפתוח לשם קיצור הזמן הנדרש כדי למצוא פתרון לבעיה של מציאה של מקומות חדשים לקידוח של זהב. החברה הנואשת ניסתה כל דרך אפשרית ובסופו של דבר החליטה ללכת על פתרון רדיקאלי ולהכניס את כל מאגר הנתונים שלה לאינטרנט ולאפשר לאנשים להציע מקומות חדשים לקדיחה על סמך הנתונים. פרס כספי הובטח לכל מי שההצעה שלו תתקבל. תוך מספר שבועות התחילו להגיע הצעות מאנשים ממקומות שונים בעולם אשר החברה לא חשבה עליהם .התהליך חסך לחברה שנים של חיפוש ומחזור החברה גדל מ 100 מיליון דולר ל 9 ביליון דולר.

שני אספקטים פסיכולוגים וחברתיים נוספים נותנים למודלים העבודה החדשים האלה כוח עצום מבחינת היכולת לייצר תוצאות עסקיות והם:
א. הוולונטריות של המודל כלומר אנשים לוקחים חלק בפיתוח נושא המעניין אותם מה שמניע אותם זה התלהבות ועניין ולאו דווקא כסף. תהליך זה מעצב מודל אופטימאלי של עבודה ( שכל החברות צריכות לשאוף אליו ראה דוגמת גוגל )אשר מבוסס על עניין והתלהבות אישית ולא על סמכות או חובה מה שמביא לתוצאות מדהימות.
ב.מודלים אלה של עבודה עונים על הצרכים החברתיים של אנשים לבנייה של יחסים עם אחרים אשר יש להם נושאי עניין משותפים מה שמעודד גם תפוקה ותוצאות. גם ביחס ללקוחות ישנו נתון שמצביע ש 65%מהלקוחות מעוניינים לפתח יחסים בין אישיים עם חברות אשר מספקות להם מוצרים או שירותים.

חברות יכולות להשתמש ב טכנולוגיית ה Web 2.0 כדי ליצור מודלים חדשים של עבודה אשר יביאו לבנייה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית בשוק הבינלאומי הנוכחי .תארנו במאמר זה כיצד השימוש בטכנולוגיה של ה Web 2.0 למעשה מאפשר בנייה של יתרון תחרותי בשלושת הממדים של חסכון במשאבים , קידום חדשנות ופתרון בעיות מהיר ותגובתיות מהירה.יש צורך בגיוס החדשנות לפיתוח מודלים חדשים של עבודה אשר יביאו לבנייה של יתרון תחרותי עבור החברה ( עצם ההשקעה בטכנולוגיות חדשות אינו מבטיח תפוקה או הצלחה כלכלית ).וזאת בהשוואה לחברות שלא יפתחו מודלים חדשים של עבודה אשר יאפשרו בנייה של יתרון תחרותי ויכולים להיות בעמדת נחיתות.
© נאוה שלו2007





נאוה שלו היא יועצת מאמנת וכותבת בעלת 16 שנות ניסיון בשוק הבינלאומי ותאר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית.למאמרים נוספים בקרו באתר
http://www.nsg-consulting.com/
בבלוג http://nshalev.gblogs.co.il לתגובות nshalev@nsg-consulting.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב